Eén autogroep, verschillende strategieën

Hyundai staat in het Koreaans voor moderniteit en vooruitgang. Hyundai-Kia Automotive Group is het resultaat van een fusie in 1998 van het succesrijke Hyundai en noodlijdende Kia. Op technisch en motorisch vlak verschillen de modellen van beide merken nauwelijks van elkaar, inzake design en commerciële aanpak zijn de verschillen groter. Kia Motors Belgium is een filiaal van de Zuid-Koreaanse autobouwer terwijl Hyundai in de Belux wordt verdeeld door Korean Motor Company, een privébedrijf dat eigendom is van de Antwerpse ondernemersfamilie Moorkens. Die doet al vele decennia zaken in het Verre-Oosten.
...

Hyundai staat in het Koreaans voor moderniteit en vooruitgang. Hyundai-Kia Automotive Group is het resultaat van een fusie in 1998 van het succesrijke Hyundai en noodlijdende Kia. Op technisch en motorisch vlak verschillen de modellen van beide merken nauwelijks van elkaar, inzake design en commerciële aanpak zijn de verschillen groter. Kia Motors Belgium is een filiaal van de Zuid-Koreaanse autobouwer terwijl Hyundai in de Belux wordt verdeeld door Korean Motor Company, een privébedrijf dat eigendom is van de Antwerpse ondernemersfamilie Moorkens. Die doet al vele decennia zaken in het Verre-Oosten. Om snel en gepast te kunnen inspelen op de vraag en specifieke behoeften van de lokale markten, heeft de Zuid-Koreaanse constructeur de voorbije tien jaren fors geïnvesteerd in de uitbouw van regionale R&D-centra waar nieuwe modellen voor de thuismarkten worden ontwikkeld. Ook voor het design vertrouwt de hoofdzetel op de creativiteit van medewerkers van ter plaatse. Zo zijn Peter Schreyer - intussen opgeklommen tot vicepresident van de autogroep en chiefdesigner Thomas Buerkle van Duitse komaf. De eerste is ex-Volkswagen, de tweede ex-BMW. In 2015 is het tweespan erin geslaagd onze landgenoot Luc Donckerwolke te overtuigen om de overstap te maken naar de Zuid-Koreaanse autogroep, na een succesrijke carrière als designer bij de Volkswagen-groep. Hyundai en Kia beschikken inmiddels ook over enkele fabrieken in Europa, om sneller en beter te kunnen anticiperen op evoluties op de verschillende markten én om de logistieke kosten te kunnen drukken. Tien jaar geleden verkondigde de steenrijke eigenaar van de Zuid-Koreaanse autogroep dat hij tegen 2020 tot de vijf best verkopende automerken ter wereld wilde behoren. Nu dat objectief is behaald, wil hij dat Hyundai-Kia Automotive Group de Aziatische nummer één wordt op de Europese markt. In ons land is dat al het geval. De doorbraak van Hyundai op de Belgische markt dateert van begin 2000. Met de Santa Fé lanceerde Hyundai een alternatief voor de plompe en dure SUV's uit Duitsland en Japan. De Sante Fé oogde niet alleen moderner, hij bleek ook zuiniger en goedkoper. Intussen is Hyundai niet langer synoniem van goedkoop maar beschikt het merk over een uitstekende reputatie op het vlak van duurzaamheid en klantvriendelijkheid, met een uniek waarborgpakket van 5 jaar zonder kilometerbeperking. In de klantentevredenheidsenquête van het gezaghebbende Amerikaanse onderzoeksbureau JD Power scoort het merk voortreffelijk. i30 wordt sterke concurrent voor Europese merkenTot einde vorige week was de nieuwe Hyundai i30 een van de blikvangers op het autosalon van Brussel, intussen hebben we al kunnen testrijden met de nieuwkomer en wat blijkt? De derde generatie i30 presenteert zich als een volwassen en moderne gezinswagen. Het zogenaamde Cascading-radiatorrooster, dat verwantschap vertoont met de Audi-grill, wordt het nieuwe gezicht van de Hyundai-familie en vormt een stijlbreuk met het verleden. Achteraan springen de stevige schouderpartij en de brede led-achterlichten in het oog. Hj straalt daardoor kracht en elegantie uit, met een knipoog naar de VW Golf.De zitpositie is uitstekend, de lay-out van het instrumenten en de ergonomie zijn voorbeeldig. Het zwevende beeldscherm van het optionele infotainmentsysteem met mooie graphics en een eenvoudige bediening verenigt alle navigatie- en mediatoepassingen en ondersteunt zowel Apple CarPlay als Android Auto. De basisuitrusting is vrij compleet en omvat alle noodzakelijke assistentiesystemen die bijdragen aan een comfortabel en veilig rijgedrag maar niet vanzelfsprekend zijn in het C-segment. Ingeval zich een frontale botsing aankondigt, zal het systeem de wagen automatisch afremmen en desnoods tot stilstand brengen. De functie 'Driver Attention Alert' analyseert de rijpatronen van de bestuurder om roekeloos rijgedrag of vermoeidheid te detecteren en helpt zo ongevallen te voorkomen. De nieuwe i30 is verkrijgbaar met een 1.4 T-GDI viercilinderturbomotor van 140 pk en een koppel van 242 Nm. Volgens de constructeur verbruikt die 4,8 l/100 km, de CO2-uitstoot bedraagt 109 g/km. Voor alle duidelijkheid, dat zijn waarden die in ideale omstandigheden in een laboratoriumomgeving zijn gerealiseerd. Exacte verbruiksgegevens in normale omstandigheden en over een langere afstand volgen later, na een uitvoerige roadtest in ons land. De nieuwe turbomotor is leverbaar in combinatie met een handgeschakelde versnellingsbak of een 7-trapsautomaat met dubbele koppeling. Die kost overigens 1.900 euro extra. Andere benzinemotoren zijn een 1.0 T-GDI driecilinderturbomotor van 120 pk en een 1.4 MPI-viercilindermotor van 100 pk. De nieuwe i30 is ook verkrijgbaar met een 1.6 viercilinderdieselmotor in drie vermogensversies: 95 pk, 110 pk en 136 pk. De laatste twee zijn leverbaar met een handgeschakelde versnellingsbak of met een 7-traps automaat met dubbele koppeling. De nieuwe i30 is een sierlijke verschijning, 3.34 m lang en 1.8 m breed. De plaatsruimte voor- en achteraan is conform de norm in het C-segment en dat geldt ook voor de kofferinhoud van 395 liter, met neergeklapte zetels groeit het koffervolume aan tot 1.301 liter. Het aanbod aan rijhulp- en veiligheidssystemen is up-to-date en dat geldt ook voor het multimedia- en navigatiesysteem met live-diensten, achteruitrijcamera en verkeerstekenherkenning. De derde generatie i30 rijdt vlot, veilig en comfortabel zoals we dat kennen van zijn Franse concurrenten. Maar die bieden hooguit drie jaar garantie, bij Hyundai bedraagt de garantieperiode 5 jaar, zonder kilometerbeperking. Daar kunnen de Europese constructeurs een voorbeeld aan nemen. Hyundai lanceert de i30 in een Launch Edition (vanaf 24.000 euro) en Luxury Launch Edition (vanaf 26.900 euro) - in ruil krijg je een compacte en sierlijke gezinswagen die ruim en overzichtelijk is en voortreffelijk afgewerkt. De kwaliteit van de gebruikte materialen bereikt net niet het niveau van de Duitse premiummerken. Ongeacht de motorkeuze is deze nieuwkomer een bovengemiddeld goed rijdende en aangenaam sturende auto.