Vijfde Interclassics Brussels: hommage aan grote Italiaanse designers

Lamborghini © .
Urbain Vandormael
Urbain Vandormael Expert autosector. Schrijft op Knack.be wekelijks over nieuwigheden in autoland.

Van 15 tot en met 17 november heeft in Brussels Expo de vijfde editie plaats van Interclassics Brussels. Die is dit keer gewijd aan vijf van de meest legendarische autodesigners ooit. Verdeeld over vier Heizel-paleizen gaat het om een unieke collectie van zeldzame en peperdure klassiekers van de hand van Pininfarina, Bertone, Zagato, Touring en Ghia. Wie goed bij kas is, kan hier ook de oldtimer van zijn dromen op de kop tikken.

“In vijf jaar is Interclassics Brussels uitgegroeid tot de belangrijkste oldtimerbeurs in ons land.” Aan het woord is Leo Van Hoorick (64), autohistoricus en een van de bekendste oldtimerspecialisten in de Lage Landen met een haast encyclopedische kennis van de internationale automobielgeschiedenis. Hij is hoofdredacteur van Historicar en zetelt geregeld in de jury van internationale concours voor oldtimers. Daarnaast is hij juryvoorzitter en lid van de Adviesraad van Interclassics Brussels.

De passie van Leo Van Hoorick voor oldtimers gaat zover dat hij in zijn woonkamer een prominente plaats heeft gereserveerd voor een Mercedes-Benz Universal 230S, de eerste in serie geproduceerde break van Mercedes. Al even merkwaardig is dat de Universal in de Mercedes-fabriek in Mechelen is ontwikkeld én gebouwd door de Belgische importeur I.M.A., mét de zegen van Mercedes-bazen in Stuttgart. De Universal heeft de plaats ingenomen van een Lancia Lambda uit 1924, de eerste met een zelfdragend koetswerk en onafhankelijke voorvering. De unieke Lambda vertoeft momenteel in Italië voor een herstelling van de motor.

Oldtimerspecialist Leo Van Hoorick
Oldtimerspecialist Leo Van Hoorick

De hype is voorbij

Van Hoorick: “Ik heb iets met het merk Mercedes, mijn daily cars zijn een Viano en GLC Hybride. Daarnaast heb ik nog een achttal oldtimers van verschillende merken in mijn garage staan. Die haal ik van stal voor speciale gelegenheden.” Zijn collectie telt enkele zeldzame exemplaren zoals de Appia Camioncino uit 1957 en Aurelia B20 uit 1954, de eerste met V6 motor en de Fulvia 1300 HF.

Van Hoorick is in de eerste plaats een liefhebber van oldtimers, soms koopt of verkoopt hij er ook eentje. Met de opbrengst van een perfect onderhouden Mercedes 300 SL Roadster uit 1960 met 16.000 miles op de teller kocht hij een nieuw huis. “Tot voor enkele jaren was er sprake van een echte hype en kon je grof geld verdienen met de handel in oldtimers. Die tijd is voorbij. Nu halen enkel nog uiterst zeldzame exemplaren topprijzen. Bovendien zit er veel kaf tussen het koren. Ik raad kandidaat-kopers daarom aan zich vooraf goed te informeren of zich te laten adviseren door een onafhankelijke deskundige. Weet ook dat het onderhoud en stalling van een oldtimer bijkomende kosten met zich brengt.”

Focus op Italiaanse topdesigners

De vijfde editie van Interclassics Brussels brengt een hommage aan vijf van de meest legendarische autodesigners ooit – van Pininfarina, Bertone, Zagato, Touring tot Ghia – aan de hand van in totaal 15 van hun meest representatieve en iconische modellen waarmee ze wereldwijde bekendheid hebben verworven. Hierna volgt een kort overzicht van die klassiekers.

Touring – Lamborghini GT 350GT De carrosserie van deze sierlijke Gran Turismo werd gemaakt door Carrozzeria Touring in Milaan en was origineel uitgerust met een 3.5 liter 12-cilindermotor met 280 pk en een topsnelheid van 250m/u. De wagen maakte zijn debuut op het Autosalon van Genève, in totaal werden 120 exemplaren gebouwd. In 1966 werd de 350GT vervangen door de 400GT met een 4 liter 12-cilindermotor.

Touring – Pegaso Z-120 Ook Pegaso deed beroep op het vakmanschap van Carrozzeria Touring voor het ontwerp van de zeldzame Z-120 waarbij vooral het tweedelig kruis in de grille in het oog springt. De eerste exemplaren waren uitgerust met een 2.5 liter motor die later werd vervangen door nog krachtigere 2.8 en 3.2 liter motoren.

Touring – Ferrari 166 De Ferrari 166, een 2-zitscabriolet van alweer de Carrozzeria Touring, beleefde zijn wereldpremière op het Autosalon van Turijn van 1948 en wordt bestempeld als een van de eerste echte Ferrari’s. In totaal werden 25 exemplaren gebouwd van de ‘Barchetta’ die deelnam aan tal van beroemde races zoals Le Mans, Mille Miglia en Targa Florio.

De Ferrari 166
De Ferrari 166

Bertone – Lamborghini Miura P400 SV De Lamborghini Miura uit 1966 van de hand van Giorgetto Giugiaro en Marcello Gandini was in feite de voorloper van het fenomeen ‘supercar’. Als inspiratiebron diende de Ford GT40. De Miura maakt indruk door zijn agressief uiterlijk, de modelnaam verwijst naar een Spaans stierenras dat wordt gebruikt voor stierenvechten.

Bertone – Iso Grifo Series II 7L LHD De Grifo Sersies II met een big-block Chevrolet 454 V8 onder de motorkap was bedoeld om de strijd aan te gaan met de GT’s van Ferrari en Maserati maar kende weinig succes en was bijgevolg geen lang leven beschoren.

Bertone – Siata 300 BC De Siata 300 BC uit 1952 was bedoeld om de Touring Ferrari 166 naar de kroon te steken en dankt zijn bijnaam ‘Little Old 77’ aan zijn eerste eigenaar, journalist en gentleman driver John Bentley. De Siata 300 BC nam deel aan onder andere de 12 Uur van Sebring en de Mount Washington Hillclimb.

Pininfarina – 500 Superfast De sierlijke Gran Turismo van Pininfarina werd gebouwd tussen 1964 en 1966 op 37 exemplaren en werd vooral bekend door acteur Peter Sellers en zijn optredens in films als Pink Panther en Dr. Strangelove. Onder de motorkap van deze superfast coupé vinden we een 5 liter V12 terug met 400 pk die deze Ferrari een topsnelheid van 275 km/u bezorgt.

De sierlijke Gran Turismo van Pininfarina werd vooral bekend door acteur Peter Sellers en zijn optredens in films als Pink Panther en Dr. Strangelove.
De sierlijke Gran Turismo van Pininfarina werd vooral bekend door acteur Peter Sellers en zijn optredens in films als Pink Panther en Dr. Strangelove.

Pininfarina – Alfa Romeo 6C 2500 Ook de 6C 2500 SS Coupé van Alfa Romeo is van de hand van Pininfarina en heeft ondertussen de status van kunstwerk verworven. Getuige zijn indrukwekkend palmares op internationale wedstrijden.

Pininfarina – Lancia Aurelia B20 Deze coupé is in feite ontworpen om deel te nemen aan straatraces zoals de Carrera Panamericana en gold destijds als een van de snelste Gran Turismo’s op de markt. Dit exemplaar is in zijn originele staat gerestaureerd en is een kostbare rariteit.

Ghia – Cisitalia 505 DF LHD Van deze coupé zijn amper 10 exemplaren gemaakt, slechts twee hebben de tand des tijds overleefd. Het ontwerp van deze 505 uit 1953 is gebaseerd op dat van de Fiat 1900 en lijkt dé perfecte auto voor deelname aan een Concours d’Elegance.

Ghia – 1500 GT Designbureau Ghia heeft zelf twee creaties op basis van bestaande Fiat-modellen uitgebracht waarvan de 1500 GT de eerste in de rij was. In totaal werden 846 exemplaren gebouwd, waarvan nog slechts een 50-tal in omloop zijn.

Ghia – Jaguar XK 140 Deze Jaguar XK140 werd ontworpen door Giovanni Savonnuzzi in opdracht van designstudio Ghia, op vraag van Jaguar Libanon. Van dit ontwerp zijn slechts 3 exemplaren gebouwd, het exemplaar op de Interclassics Brussels is eigendom van een Belgische liefhebber.

Dit model maakte zijn debuut op het Autosalon van Turijn van 1954.
Dit model maakte zijn debuut op het Autosalon van Turijn van 1954.

Zagato – Fiat 1100E Dit model maakte zijn debuut op het Autosalon van Turijn van 1954, de productie bleef beperkt tot zes exemplaren waarvan dit ene dat werd gerestaureerd door Quality Cars in Italië en Strade e Corsa in Nederland. De auto nam deel aan onder andere de Mille.

Zagato – Fiat 8V Fiat produceerde tussen 1952 en 1954 in totaal 114 chassis van deze sportwagen. Voor 34 wagens bouwde Fiat de carrosserie zelf, de andere werd afgewerkt door onder andere Zagato en werden uitgerust met een krachtige 2 liter V8 motor met een vermogen van 127 pk, goed voor een topsnelheid van 200 km/u. De V8 werd geen commercieel succes.

Zagato – Alfa Romeo 1750 Last but not least is er de Alfa Romeo 6C 1750 uit 1932 waarvoor Zagato het koetswerk leverde. Met deze wagen won Alfa Romeo enkele Grote Prijzen waaronder deze van België, Spanje en Italië. In totaal werden 2.635 exemplaren van deze Zagato 1750 gebouwd.

De Alfa Romeo 6C 1750 uit 1932
De Alfa Romeo 6C 1750 uit 1932

Tot zover een kort overzicht van unieke modellen die representatief zijn voor het werk van 5 beroemde Italiaanse designers, te bewonderen tijdens de Interclassics Brussel van 15 tot 17 november in Brussels Expo. De inkomprijs aan de dagkassa bedraagt 17,50 euro, kinderen jonger dan 12 jaar mogen gratis binnen.

Bentley Centenary

Het Engelse luxemerk Bentley viert dit jaar zijn 100ste verjaardag en grijpt deze viering aan om tijdens Interclassics Brussels 2019 enkele topstukken uit zijn 100-jarige geschiedenis tentoon te stellen. Het betreft een coöperatie tussen moederhuis Bentley en Bentley Belgium.

Vijfde Interclassics Brussels: hommage aan grote Italiaanse designers
© .

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content