Hoe Jaguar naar volledig elektrisch evolueert

Vanaf 2025 schakelt Jaguar om op elektrische aandrijving en verdwijnen de huidige modellen uit het gamma. © GF

Vanaf 2025 gaat Jaguar enkel nog volledig elektrisch aangedreven wagens produceren. Bij het grote publiek sloeg het nieuws in als een bom, voor ingewijden is de beslissing de logica zelf. Met de I-PACE zette Jaguar in 2018 immers al eerste een full electric SUV in de markt.

‘Vanaf 2025 worden de nieuwe Jaguar-modellen enkel nog elektrisch aangedreven’, aldus Jaguar Land Rover-topman Thierry Bolloré in een videoboodschap midden februari. In het nieuwe strategisch plan Reimagine van JLR is sprake van ‘de wedergeboorte van Jaguar als zuiver elektrisch luxeautomerk met een spectaculair nieuw gamma en verleidelijk design’.

Jaguar wil hogerop

Sinds enkele jaren realiseert Jaguar driekwart van zijn omzet met zijn drie SUV-modellen waarvan de I-PACE de bekendste is. Als eerste full electric SUV op de markt werd die in 2019 verkozen tot World Car of the Year, World Car Design of the Year en World Green Car. Verantwoordelijk voor de gedurfde aerodynamische lijn van de laureaat was Ian Callum, sinds vorig jaar met pensioen. De joviale Schotse autodesigner leidde meer dan twintig jaar het Jaguar Design Center en ontwierp de vernieuwende designlijn van de SUV-modellen (F-PACE, I-PACE en I-PACE). De nieuwe look sloeg meteen aan bij een trendgevoelig publiek waardoor Jaguar in snel tempo evolueerde van een gerenommeerd sportwagen- naar een blits SUV-merk.

Jaguar evolueerde van een sportwagen naar een SUV-merk.
Jaguar evolueerde van een sportwagen naar een SUV-merk.© GF

Vanaf 2025 zal een nieuwe generatie Jaguar-modellen een nieuwe episode inluiden in de geschiedenis van het vermaarde automerk, met enkel nog full electric modellen én nog meer nadruk op kwaliteit, luxe en exclusiviteit. Chief Creative Officer Gerry McGovern, de opvolger van Ian Callum, zal al zijn kunde en klasse goed kunnen gebruiken om vorm te geven aan de merkidentiteit van New Jaguar. Bij Land Rover heeft hij bewezen tot grootse daden in staat te zijn, de Range Rover Evoque en Range Rover Velar behoren tot de elegantste SUV’s op de markt. McGovern behoort zonder twijfel tot de meest invloedrijke en succesvolle autodesigners van zijn generatie.

Specifiek e-platform

Van alle SUV-merken bezit Land Rover de meest roemrijke geschiedenis en van alle premiummerken het meest authentieke gamma. De komende vijf jaar lanceert Land Rover zes zuiver elektrische versies van zijn modellen op basis van het MLA-platform (Modular Longitudinal Architecture) en EMA-platform (Electric Modular Architecture). Ook de nieuwe Jaguar-modellen zullen gebruikmaken van een specifieke architectuur voor volledig elektrische aandrijving. Naar verwachting zal tegen 2030 de volledige Jaguar-verkoop en 60 procent van de Land Rover-verkoop uit zuiver elektrische modellen bestaan. Tegen 2039 moet de volledige toeleverings- en productieketen koolstof vrij zijn.

Welke modellen wij vanaf 2025 van Jaguar mogen verwachten, dat is koffiedik kijken. Vaststaat dat de huidige modellengeneratie niet in aanmerking komt voor een make-over wegens niet compatibel met elektrische aandrijving. Welk e-platform New Jaguar zal gebruiken, is nog niet bekend gemaakt.

Met de I Pace zette Jaguar de eerste elektrisch aangedreven SUV in de markt.
Met de I Pace zette Jaguar de eerste elektrisch aangedreven SUV in de markt.© GF

Koploper inzake duurzaamheid

JLR koestert ook hoge verwachtingen in de resultaten van het onderzoekswerk van een gespecialiseerd team dat belast is met het ontwikkelen van innovatieve technologieën en duurzame materialen. JLR streeft immers ook naar mobiliteit zonder files en ongevallen via baanbrekende veiligheidstechnologie. JLR bereidt zich ook voor op autonoom rijden en heeft in het VK een privésnelweg aangelegd waar innovaties en simulaties in realistische en veilige omstandigheden worden getest.

Van premium- naar luxemerk

Doorheen zijn geschiedenis heeft Jaguar veel ervaring opgedaan met het vervaardigen van luxeauto’s. Het heeft geleerd hoe je moet inspelen op de behoeften en wensen van een gegoed en design minded publiek. De nadrukkelijke wil om te evolueren van een premium- naar luxemerk getuigt van ambitie en durf, voor Jaguar een moeilijke maar geen onmogelijke opgave. Misschien is het zelfs de enige manier om als nichemerk te kunnen overleven in een autowereld in volle transitie. Via een exclusief product kan men zich onderscheiden van de anderen.

Waar een wil is, is een weg

Wat een en ander betekent voor de JLR-klant in ons land vertelt ons JLR-fleetmanager Kris Verleye: ‘Januari en februari 2021 waren onze beste maanden ooit. Door corona hebben veel mensen vorig jaar weinig gelegenheid gehad om geld uit te geven en vermits geld op de bank toch niets opbrengt, hebben velen zichzelf een cadeau gedaan door een Jaguar of Land Rover te kopen. JLR beschikt over een zeer attractief en fiscaal gunstig modellenaanbod, waardoor wij meer dan ooit zelfstandigen en fleetklanten aanspreken. Op één na zijn alle Land Rover-modellen beschikbaar als plug-in hybride, de meeste met een CO2-uitstoot beneden de 50 g/km. Op korte termijn zullen onze klanten niks merken van de nieuwe koersrichting van JLR. De autowereld bevindt zich op een kantelmoment, niemand kan met zekerheid voorspellen hoe die er over tien jaar zal uitzien. Als nichemerk kun je niet op alle paarden wedden en moet je keuzes maken. Eens je die hebt gemaakt en een strategisch plan hebt uitgewerkt, moet je daar consequent naar handelen. Wij zijn ervan overtuigd dat de directie de juiste keuze heeft gemaakt en gaan er voor de volle 100 procent voor. Waar een wil is, is een weg!’

Range Rover Evoque is het beste verkopende Land Rover-model.
Range Rover Evoque is het beste verkopende Land Rover-model.© GF

Minder verkoop, meer winst

Off the record is te horen dat JLR niet langer alles zelf zal willen ontwikkelen. Nu al werkt JLR samen met andere luxemerken zoals BMW voor de ontwikkeling van nieuwe technologieën en toepassingen.

Een herstructurering van de activiteiten is dus onafwendbaar. Op termijn zal het luxemerk Jaguar ook minder volume draaien en zal de prijs van de nieuwe generatie luxemodellen de hoogte ingaan. De upscale van premium- naar luxemerk moet meer inkomsten genereren en Jaguar wapenen voor de toekomst. De ervaring van de voorbije jaren leert dat de verkoop van luxeproducten in stijgende lijn gaat, bovendien worden de rijken almaar rijker.

Roemrijke geschiedenis met ups and downs

Het geheugen even opfrissen. In 1922 richt de gepassioneerde motorrijder William Lyons uit Blackpool de Swallow Sidecar Company (SS) op. Die maakt in het Verenigd Koninkrijk en daarbuiten snel naam als fabrikant van zijspancombinaties. Die zijn nu enkel nog te bewonderen in Franse films met Louis de Funès of in documentaires over de Tweede Wereldoorlog maar weet dat sidecars decennialang het goedkoopste gemotoriseerde familievoertuig zijn geweest.

SS wordt Jaguar

In het geval van Williams Lyons vormen zijspancombinaties de opstap naar de productie van auto’s. In 1928 verhuist de ondernemer van Blackpool naar Coventry waar de eerste SS van de band rolt. Die bestaat uit een koetswerk uit aluminium op basis van het chassis van een Austin Seven. Onder de nieuwe merknaam Jaguar gaat Lyons vanaf 1935 ook deelnemen aan autoraces.

Begin van de jaren zestig komt Jaguar in handen van Daimler. In 1990 wordt het overgenomen door Ford Motor Company dat een prestigeduel uitvecht met GM met als inzet het leiderschap in de internationale automobielwereld. Jaguar wordt samen met Land Rover, Aston Martin en Volvo ondergebracht in de Premier Automotive Group (PAG).

Wanneer Ford korte tijd nadien zelf in financiële moeilijkheden komt, verkoopt het Jaguar Land Rover (JLR) voor 1,3 miljard pond aan het Indiase Tata Motors van staalmagnaat Ratan Tata. Die behoudt het vertrouwen in het PAG-managementteam rond Ralf Speth, ex-BMW. In geen tijd ontwikkelt JLR zich tot de snelst groeiende autogroep ter wereld.

Vanaf 2019 begint de JLR-motor evenwel te sputteren en komt er voorlopig ook een einde aan de spectaculaire groei. In 2020 bereikt Speth de pensioengerechtigde leeftijd en geeft die de fakkel door aan Thierry Bolloré, ex-Renault. Die staat voor de aartsmoeilijke opdracht de Indiaas-Britse autogroep voor te bereiden op een nieuwe episode. Voor JLR-topman Bolloré wordt het erop of eronder, het siert de introverte manager dat hij de uitdaging aangaat. Voor het geld moet hij het niet doen, zijn familie behoort tot de rijkste van Frankrijk.

Sportieve successen

De eerste sportieve successen van Jaguar dateren van eind van de jaren dertig. In 1937 en 1938 wint Jack Harrop aan het stuur van een Jaguar SS100 de beroemd/beruchte RAC Rally. Na de Tweede Wereldoorlog neemt Jaguar de draad weer op, Pat Appleyard zegeviert in 1951 en 1953 met een XK120 nog twee keer in de RAC Rally.

Met het debuut van de E-type in 1961 verlegt Jaguar de klemtoon van zijn autosportactiviteiten richting circuit. In 1988 beleeft het de meest memorabele overwinning uit zijn geschiedenis met de zege van de Jaguar XJR-9LM in de 24 Uren van Le Mans.

In 2000 maakt Jaguar zijn debuut in de Formule One met een Ford Cosworth V10 motor maar verder dan enkele ereplaatsen reiken de prestaties van Eddie Irvine, Johnny Herbert, Pedro de la Rose en Mark Webber niet. In 2004 verkoopt Ford Motor Company Jaguar Racing aan Red Bull Racing. Sinds 2016 is Jaguar succesvol actief in de Formule E, Jaguar Racing komt dit seizoen aan de start met Sam Bird en Mitch Evans in een I-TYPE 5.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content