Hoe het Zuid-Koreaanse Kia de Europese consument probeert in te palmen

Urbain Vandormael
Urbain Vandormael Expert autosector. Schrijft op Knack.be wekelijks over nieuwigheden in autoland.

De Zuid-Koreaanse Hyundai Motor Group waartoe ook Kia behoort, is aan een opmerkelijke opmars bezig, niet het minst in Europa. Hij dankt dit succes aan een slimme modellenpolitiek en uitzonderlijk lange garantieperiodes. De Zuid-Koreanen hebben bovendien geleerd van de fouten van hun Japanse concurrenten: Hyundai en Kia laten hun auto’s voor de Europese markt door Europese designers ontwerpen en in Europese fabrieken assembleren. Zo maak je een goede indruk.

Het zegt je waarschijnlijk niets, maar de gebeurtenis is belangrijk voor wat zich zovele jaren later binnen de internationale autowereld afspeelt. Waar hebben we het over? Op 25 juni 1950 vielen Noord-Koreaanse troepen buurland Zuid-Korea binnen, het begin van een drie jaar durende ‘hete oorlog’ – als onderdeel van de Koude Oorlog. Inzet van de burenruzie met geweren en kanonnen was de macht over het hele schiereiland. China, Rusland en de VS stonden in voor de bevoorrading met wapens en munitie van de bevriende legers die een bloedbad aanrichtten onder de Koreaanse bevolking.

Boedelscheiding

Wat ging vooraf? Na de Tweede Wereldoorlog verdeelden de overwinnaars het schiereiland Korea in Noord- en Zuid-Korea, zoals dat ook met Duitsland gebeurde. In het noordelijke deel installeerden de Chinese en Russische leiders een communistisch regime, in het zuiden kwam een westers gezinde regering aan de macht. Voor die datum werd het schiereiland met harde hand geleid door Japan nadat het Korea in 1910 op brutale wijze had geannexeerd. De Japanners bestuurden de strategisch belangrijke lap grond als een kolonie, zonder inspraak van de lokale bevolking. Een trauma dat tot op vandaag niet is verwerkt.

Dat is mede een verklaring voor de hardnekkigheid waarmee Zuid-Koreaanse bedrijven zoals Samsumg en Hyundai/Kia de strijd aanbinden tegen hun Japanse concurrenten.

De ‘hete oorlog’, waar ook zo’n drieduizend Belgische ‘Korea-vrijwilligers’ aan deelnamen, eindigde in 1953 met een gewapende vrede die nooit is omgezet in een verdrag en meer dan ooit wordt bedreigd. De jonge Noord-Koreaanse leider Kim Jong-un jaagt de rest van de wereld de daver op het lijf, hij lijkt een even onberekenbare driftkikker als zijn Amerikaanse collega Donald Trump. Is er dan nergens een bemiddelaar te vinden die de twee kemphanen één en dezelfde nieuwe kapper kan aanbevelen die hen op betere gedachten kan brengen? Als dat lukt bij onze voetbalgoden, waarom dan niet bij verwaande wereldleiders.

Samen sterker

Tot midden van de jaren tweeduizend positioneerden Hyundai en Kia zich als een goedkoop alternatief voor de Japanse merken. Nu ligt de klemtoon veeleer op design en value for money waarbij maximaal doorgedreven synergiën tussen Hyundai en Kia de kosten drukken. De verschillen tussen de zustermerken situeren zich op het vlak van vormgeving én look & feel van het interieur.

Van een budgetmerk is Kia uitgegroeid tot een kwaliteitsmerk met modellen die uitblinken door betrouwbaarheid. Niet toevallig biedt het – als enige merk op de Belgische markt – 7 jaar garantie.

Kia Niro
Kia Niro© /

Kia is bovendien goed op weg om ook op het vlak van alternatieve aandrijving een voortrekkersrol te spelen. Zo heeft de Zuid-Koreaanse constructeur zijn gamma uitgebreid met de Niro Hybrid en Optima Hybrid.

Beide modellen bieden verrassend veel binnen- en bagageruimte, maken weinig lawaai, zijn prima afgewerkt én buitengewoon rijkelijk uitgerust voor wagens in hun prijsklasse. Sprint- en spaarkampioenen zijn geen van beide, bovendien is het verschil tussen het officieel norm- en reëel testverbruik te groot. Dat levert klanten op die zich bedrogen voelen in hun verwachtingen. En dat is nergens goed voor.

What’s in a name?

De Kia Stonic en Kia Springer zijn van recentere datum, beide vierden hun wereldpremière op het voorbije Autosalon van Frankfurt en staan intussen bij de Kia-dealers te wachten op kandidaat-kopers. De modelnaam Stonic staat voor een samenvoeging van de termen ‘speedy’ en ’tonic’, wat volgens Kia refereert aan het vlotte karakter van de nieuwkomer in het succesvolle SUV B-segment, waar een ongenadige concurrentiestrijd wordt uitgevochten. Want alle merken willen een graantje meepikken van de hoogconjunctuur in dit segment.

Beginnen we bij het begin: de Stonic ziet er beter uit dat zijn naam laat vermoeden, de nieuwkomer oogt stoer maar zijn aflopende dak bezorgen hem een dynamisch voorkomen dat meteen een goede indruk nalaat. Minder imponerend is het materiaal waaruit het dashboard en de deurpanelen zijn vervaardigd, hard als staal. Het voelt ook niet goed aan en dat wil een mens toch.

Het goede nieuws is dat de Stonic vlot rijdt, vrij comfortabel is geveerd en soliede overkomt. De 6-bak schakelt prima, vanaf volgend jaar is er een DCT-automaat als optie. De ergonomie is voorbeeldig, de rijhulpsystemen zijn up-to-date: detectie van voetgangers aan de voorkant en van kruisend verkeer aan de achterkant. De bediening van de infotainmentsystemen is zoals het hoort: eenvoudig, logisch en snel.

De 1.0 l driecilinder turbobenzinemotor (120 pk) past perfect bij het karakter en ambities van de Stonic, de 1.2 l benzinemotor zonder turbo en ook de 1.6 l diesel kunnen minder goed overtuigen.

Kia Stonic
Kia Stonic© /
Kia Stonic
Kia Stonic© /
Kia Stonic
Kia Stonic© /

Van de Stonic stappen we over in de Stinger, van een bescheiden compacte crossover in een blitse vierdeurs Gran Tourismo. Die is bedoeld om de premiumambities van Kia kenbaar te maken én om het imago van het merk te versterken. En daar is het Kia-designerteam met bravoure in geslaagd.

De Stinger is een streling voor het oog, de mooiste Kia ooit en daarmee de zoveelste pluim op de hoed van Peter Schreyer (ex-VW) die vanuit Duitsland de lijnen uittekent voor de Hyundai Motor Group. Sinds vorig jaar wordt hij geassisteerd door onze landgenoot Luc Donckerwolke. De technische ontwikkeling van de Stinger werd toevertrouwd aan Albert Bierman, die zich onsterfelijk heeft gemaakt met de creatie van de BMW M3 en M5.

Inspiratie voor het interieur van de Stinger heeft Kia bij Mercedes gevonden, leentjebuur spelen bij de concurrentie is de gewoonste zaak van de wereld geworden. Op de achterbank is er plaats voor twee en ook de koffer valt met 406 liter veeleer bescheiden uit voor een auto van 4,83 meter.

Van een GT verwacht je sportieve prestaties en op dit vlak ontgoochelt de Stinger niet in vergelijking met zijn Duitse concurrenten in dezelfde prijsklasse. Het motorenaanbod omvat een 3.3 l V6 benzinemotor, een 2.0 l. viercilinder turbobenzinemotor en een 2.2 l viercilinder dieselmotor. Onze voorkeur gaat uit naar de 2.0 l turbo (255 pk en 355 Nm): van 0-100 km/u in 6,0 seconden en een top van 240 km/u.

De Kia Stinger is sportief maar niet oncomfortabel geveerd, de bestuurder kan – zo gewenst – de afstelling bijsturen (sport en sport+). De 8-traps automaat werkt snel en efficiënt, de wegligging is voorbeeldig. Daar draagt de vierwielaandrijving toe bij.

Kia Stinger
Kia Stinger© /

Charmeoffensief

Kia bouwt mooie, sportieve, betrouw- en betaalbare auto’s maar kan in Europa (nog) niet opboksen tegen de Europese merken. Dat Kia van Zuid-Koreaanse komaf is, heeft daar ongetwijfeld mee te maken. Welke Europese consument weet dat de meeste Kia-modellen voor de Europese markten in Europa worden ontworpen en geassembleerd? De Zuid-Koreaanse constructeur is daarom een charme- en sensibiliseringsoffensief gestart met de bedoeling zijn Europese activiteiten onder de aandacht te brengen.

Kia verwijst hiervoor naar een verslag van het gezaghebbende consultancybureau Londen Economics. Daaruit blijkt dat Europa 184.000 jobs te danken heeft aan de aanwezigheid van Kia in Europa, dat het merk vorig jaar 1,2 miljard aan belastingen betaalde en verantwoordelijk is voor 7,6 miljoen aan waardecreatie in R&D, productie, levering en verkoop. In de fabriek in het Slowaakse Zilina werken bijna 4.000 voltijdse medewerkers. Kia verkocht vorig jaar 435.316 voertuigen in de Europese Unie, een stijging met 12,7 procent in vergelijking met 2015. In de eerste helft van dit jaar bedroeg de omzetstijging 9,5 procent ten opzichte van 2016, het marktaandeel steeg naar 3 procent.

Het cijfermateriaal plaatst de Europese activiteiten én de focus van Kia in een ander daglicht: Europa is niet louter een wingewest maar ook een standplaats. Als de Europese consument dat op dezelfde positieve manier percipieert, opent dat nieuwe perspectieven voor de Zuid-Koreaanse constructeur op de Europese markt. Concurrentie zorgt voor leven in de brouwerij; hopelijk inspireert de vooruitgang van Kia de Europese merken om hun garantieperiode uit te breiden van 2 à 3 tot 5 à 7 jaar.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content