Hoe goed is de derde generatie Porsche Cayenne?

Urbain Vandormael
Urbain Vandormael Expert autosector. Schrijft op Knack.be wekelijks over nieuwigheden in autoland.

Porsche blijft voorpaginanieuws. Ofwel wint het Duitse sportwagenmerk op een glorierijke wijze de 24 Uren van Le Mans ofwel moet het een aantal dieselmodellen terugroepen voor een software update ofwel lanceert het de derde generatie Cayenne.

Zuffenhausen, dinsdagavond 29 augustus. Het futuristische Porsche-museum tegenover de fabrieksingang loopt stilaan vol met een schare internationale autojournalisten voor de wereldpremière van de derde generatie Cayenne. De sfeer is lichtjes gespannen. De Cayenne is een van de bestsellers van het merk. Recent raakte immers bekend dat een aantal dieselmodellen van de Cayenne besmet waren met sjoemelsoftware, wat geleid heeft tot een grote terugroepactie.

Familie wast handen in onschuld

Wolfgang Porsche
Wolfgang Porsche© /

Dr. Wolfgang Porsche (74), voorzitter van de Raad van Toezicht van Porsche AG, neemt de honneurs waar en onderhoudt zich op een amicale manier met bekende gezichten over de aflossing van de wacht bij Audi in Ingolstadt en over andere hete hangijzers. Ik word uitgenodigd om plaats te nemen naast de voorzitter die een aimabele en attentievolle man blijkt te zijn, zonder kapsones. Op concrete vragen en kritische commentaren antwoordt hij op een vriendelijke toon, zonder daarom een blad voor de mond te nemen.

Dieselgate doet de Volkswagen-groep geen goed en besmeurt het imago van de hele Duitse auto-industrie. Dat is een spijtige zaak. De automobielnijverheid heeft een belangrijk aandeel gehad in de groei en bloei van de Duitse economie en industrie en is nog altijd de motor van onze welvaart. Ook mijn familie heeft haar steentje bijgedragen aan het Deutsche Wirtschaftswunder.’

Waren de families Porsche en Piëch op de hoogte van de frauduleuze praktijken?

Wolfgang Porsche: ‘Als familie zijn wij niet actief betrokken bij het dagelijkse leiding van het concern wat verklaart waarom wij niks afwisten van de sjoemelpraktijken. Sommige feiten zijn intussen bewezen maar er circuleren nog altijd vele verzonnen verhalen. Ik stel vast dat niet alle journalisten en niet alle media altijd even goed zijn geïnformeerd over de inhoud en draagwijdte van wat wel en wat niet is gebeurd. De dieselmotor is vandaag de kop van jut maar ik ben benieuwd hoe we straks zonder dieselmotoren de strenge emissienormen van Europa zullen halen. En als ik zeg we, dan bedoel ik alle automerken. Porsche zal allicht kunnen profiteren van een overgangsregeling die indertijd is afgesproken met de Europese Commissie. Ik lees veel kritiek aan ons adres, daar heb ik intussen leren mee te leven. Zelf heb ik ook kritiek. Ik vind zelden goed uitgewerkte voorstellen die een allesomvattende oplossing bieden. Ook niet van de kant van de Duitse politiek. Met een dieselverbod voor de grote steden los je de problemen niet op. Ik troost mij met de gedachte dat Merkel en haar tegenkandidaten extra gasgeven in het vooruitzicht van de Duitse parlementsverkiezingen. Sommige uitspraken zullen na 24 september wellicht worden afgezwakt of niet meer herhaald.’

Dr. Wolfgang Porsche is voorzitter van de Raad van Toezicht van Porsche AG en Porsche Automobil Holding SE en zetelt namens de families Porsche en Piëch ook in de hoogste beslissingsorganen van de grote Volkswagen-groep. Via de familieholding bezitten de nazaten van founding father Ferdinand Porsche meer dan 50 procent van de stemgerechtigde aandelen van de Volkswagen AG. Group. Zo word je miljardair.

Een merk dat uw familienaam draagt, creëert een bijzondere band

De geschiedenis van Porsche gaat terug tot 3 september 1875 en de geboorte van Ferdinand Porsche in het Oostenrijkse Maffersdorf. De jonge Ferdinand was niet alleen uitzonderlijk hoog begaafd maar was ook bezield door een haast ziekelijke geldingsdrang. In feite had hij maar één doel voor ogen: de wereld imponeren met zijn technische kennis. En daar is hij wonderwel geslaagd. De legendarische Volkswagen Kever is zijn geesteskind. De Porsche 356 is het werk van zijn zoon Ferry en diens zoon Alexander werd wereldbekend met zijn ontwerp van de Porsche 911.

Fascinerende sportwagens bouwen is echter geen garantie dat de zaken goed draaien. Vanaf midden de jaren 80 verslechterde de financiële situatie van Porsche dramatisch. De banken dreigden de kredietkraan dicht te draaien als er niet snel een competente manager werd aangesteld om orde op zaken te stellen. Die werd gevonden in de persoon van de 40-jarige Wendelin Wiedeking, gediplomeerd in machinebouw én vernieuwend in zijn denken en doen. In plaats van een riant loon bedong hij een deelname in de winst van 0,87 procent. Dat resulteerde in 2008 in een jaarloon van 100 miljoen. Bij zijn aantrede in 1993 produceerde Porsche minder dan 15.000 sportwagens per jaar, te weinig om te kunnen overleven. Het gamma werd uitgebreid met nog meer sportwagenmodellen naast de 911 maar ook met een SUV en grote limousine. De zaken liepen zo goed dat Porsche uitgroeide tot een van de meest profitabele automerken ter wereld en zowaar een poging ondernam om een meerderheid van de Volkswagen-aandelen te verwerven. Dat feestje ging uiteindelijk niet door, maar de overnamestrijd leverde de families Porsche en Piëch uiteindelijk toch de meerderheid van de stemgerechtigde aandelen op.

Dat verklaart waarom dr. Wolfgang Porsche ook een belangrijke stem heeft in de Raad van Toezicht van Volkswagen AG, ondanks alle heisa toch nog altijd de nummer één in de autowereld. Maar zijn hart ligt bij Porsche zoals hij ook nog altijd in Zell am Zee woont, op een driekwart uur autorijden van Salzburg. ‘Ik ben in Stuttgart geboren en bezat zo de Duitse nationaliteit. Na de Tweede Wereldoorlog heeft de Oostenrijkse staat mij en mijn familie het Oostenrijkse staatsburgerschap aangeboden en sindsdien ben ik opnieuw Oostenrijker, naar het voorbeeld van mijn grootvader en vader. Back to the roots! Ik voel me trouwens meer Oostenrijker dan Duitser, we spreken weliswaar dezelfde taal maar mijn hart tikt anders. In het Salzburgerland voel ik mij thuis.’

Dat geldt overigens voor bijna alle leden van de twee families. Dat zij soms van mening verschillen en met elkaar in de clinch gaan, heeft te maken met de grote zakelijke belangen die op het spel staan én met de geldingsdrang van Ferdinand Piëch, de neef van dr. Wolfgang Porsche. ‘Ik beslis altijd in het belang van de familiale bedrijven. Mijn neef is anders, die wil altijd en overal gelijk hebben wat hem niet altijd even geliefd maakt. Dat wij op voet van oorlog leven is niet juist, in het slechtste geval verschillen wij af en toe van mening. Maar dat komt in de beste families voor.’

De nieuwe Porsche Cayenne
De nieuwe Porsche Cayenne© /

Op de vraag of de nieuwe Cayenne opnieuw met een dieselmotor verkrijgbaar is, maakt de voorzitter een handig uitwijkmanoeuvre. ‘Voor moeilijke vragen moet je bij onze operationele mensen zijn. Ik ken niet alle strategische plannen tot in het kleinste detail. Dat is ook mijn opdracht niet. Wat ik wel weet is dat de conventionele verbrandingsmotoren nog een toekomst hebben maar dat nieuwe vormen van alternatieve aandrijving dé toekomst zijn. Vanuit die logica is elektromobiliteit wel een zeer belangrijk aandachtspunt voor Porsche.’

Derde generatie Cayenne met nieuwe motoren en nieuw onderstel

Toen de lichten werden gedoofd, was het tijd voor een performance act uit dans en muziek die uitmondde in de verschijning van de derde generatie Cayenne. Die verschilt op het eerste zicht niet zo sterk van het vorige model, maar bij nader toezien treedt het DNA van Porsche toch subtiel op de voorgrond. Vooraan blijft de herkenbaar zeer groot, achteraan vinden we de nieuwe Porsche-look terug die we kennen van de nieuwe generatie Panamera, Cayman en Boxter. Hoewel de derde generatie qua afmetingen nauwelijks verschilt van de vorige oogt hij gespierder en sportiever, dankzij een lichtjes verlaagde daklijn. De kofferruimte bedraagt nu 770 liter, een aangroei met 100 liter. Het interieur van de nieuwkomer herinnert aan dat van de Panamera en biedt een vertrouwde aanblik. Naar aloude traditie bevindt de startknop zich links van het stuurwiel. Het digitale instrumentenbord en bedieningsknoppen geven een nog beter overzicht en bedieningscomfort dan voorheen met quasi onbeperkte connectiviteitsmogelijkheden en een overaanbod van infotainmenttoepassingen. We leven in 2017, nietwaar. Zelfs Porsche moet zich aan de nieuwe tijden aanpassen.

Hoe goed is de derde generatie Porsche Cayenne?
© /

In eerste instantie voorziet Porsche twee krachtige 3 l. zescilinderbenzinemotoren van respectievelijk 340 (450 Nm) en 440 pk (550 Nm). Een of meerdere hybrideversies staan vertrekkensklaar. Of Porsche nog een dieselversie van de Cayenne gaat aanbieden? Ik denk van niet. De onzekerheid over de toekomst van de diesel is een welgekomen excuus om niet langer beroep te moeten doen op dieselmotoren van zustermerk Audi. 8-traps Tiptronic S automaat, actieve vierwielaandrijving, Porsche 4D-Chassis Control, driekamerluchtvering, Dynamci Chassis Control verhogen de terreinmogelijkheden en off road-kwaliteiten van de nieuwkomer.

The proof of the pudding is in the eating! Op panier verenigt de derde generatie het beste van twee werelden. Of dat ook zo is, zal blijken wanneer de Cayenne beschikbaar is voor een uitvoerige roadtest. Tot dan hebben jullie de tijd om het nodige kleingeld te vergaren; de instapprijs bedraagt 74.828 euro maar dat is slechts een richtprijs. Wie zijn Cayenne een persoonlijke touch wil geven, zit al snel aan 90.000 à 100.000 euro. Exclusiviteit heeft zijn prijs.

Hoe goed is de derde generatie Porsche Cayenne?
© /

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content