Zwitserland is een rijk land. Dat merk je aan de prijzen in de winkel én aan de tentoongestelde auto's op het Autosalon van Genève. Hoe exclusiever, hoe liever! Minder bekende maar daarom niet minder gerenommeerde automerken en designateliers presenteren hier hun eigenzinnige creaties aan de rijken der aarde. Dat gebeurt enkel in Genève en op zo'n grote schaal, omdat vele miljardairs hier een pied-à-terre hebben, op wandelafstand van hun vertrouwde bank.
...

Zwitserland is een rijk land. Dat merk je aan de prijzen in de winkel én aan de tentoongestelde auto's op het Autosalon van Genève. Hoe exclusiever, hoe liever! Minder bekende maar daarom niet minder gerenommeerde automerken en designateliers presenteren hier hun eigenzinnige creaties aan de rijken der aarde. Dat gebeurt enkel in Genève en op zo'n grote schaal, omdat vele miljardairs hier een pied-à-terre hebben, op wandelafstand van hun vertrouwde bank. De automerken Koenigsegg, Mansory, Quant, Rinspeed, Sbarro of Touring Superleggera zeggen u waarschijnlijk niets. In kennerskringen genieten die nochtans grote achting en voor hun eigenzinnige, extravagante creaties worden waanzinnig hoge prijzen betaald. Dat varieert van een half tot anderhalf à twee miljoen euro - voor een Bugatti Chiron moet je zelfs 2.856.000 euro neertellen, zonder extra toebehoren welteverstaan. Dus zonder opdruk van je initialen in de hoofdsteun van de zetels. De oplage van deze snelste in serie gebouwde auto is beperkt tot 500 exemplaren, a rato van 50 stuks per jaar. Wie vandaag het groot lot wint, riskeert tien jaar geduld te moeten oefenen. Kandidaat-kopers komen immers eerst op een wachtlijst terecht, nadat ze vooraf 200.000 euro hebben gestort. Bugatti hanteert die selectieprocedure om het kaf van het koren te scheiden. Op het moment van de ondertekening van de definitieve bestelbon, moeten zij nog eens 900.000 euro storten én begint het lange wachten. Wie al eigenaar was van een Bugatti Veyron komt eerst aan de beurt. Daardoor is nu een zoektocht gestart naar tweedehandse Bugatti's, die op hun beurt - door de plotse stijging van de vraag - voor fabelachtige bedragen van eigenaar wisselen. So what? Voor wie een paar honderd miljoen kan neertellen voor een plezierjacht, zijn een paar miljoen minder of meer voor een extravagante droomauto kleingeld. Over de identiteit van zijn klanten geeft Bugatti-baas Wolfgang Dürheimer principieel geen informatie. Wel verklapt hij ons wat zijn klanten in ruil krijgen, en dat zijn best wel indrukwekkende getallen: 16 cilinderturbomotor met 7993 cm3 cilinderinhoud, 1500 pk en een koppel van 1600 Nm. De Bugatti Chrion trekt op van 0 tot 100 km/u in 2,5 sec. en in 13,6 sec. van 0 tot 300 km/u. De topspeed is begrensd op 420 km/u, bij gebrek aan een autoband die een hogere snelheid aankan. Tussen de regels laat de Bugatti-chef verstaan dat fabriekspiloot Pierre-Henri Raphanel dit jaar nog het wereldsnelheidsrecord van 431,072 km/u wil verbeteren. "Theoretisch kan dat geen probleem vormen, het is wachten op ideale omstandigheden." Overigens hebben al 120 kandidaat-kopers een voorafbetaling van 200.000 euro gedaan, en is het lange wachten begonnen. Voor wie het vanzelfsprekend is dat zijn wensen altijd én sofort worden vervuld, moet dat geen pretje zijn. En dus kunnen we ervan uitgaan dat zij hun wagenpark ondertussen met minder exclusieve vierwielers zullen uitbreiden, zoals daar zijn een of andere Ferrari, Lamborghini, Porsche of McLaren. Met name de allernieuwste McLaren 570 GT lijkt leuk speelgoed, geschikt voor dagelijks gebruik zoals dat heet. Voor de Bugatti Chiron is dat overigens niet het geval. Volgens Bugatti-baas Dürheimer rijdt de gemiddelde Bugatti-klant niet meer dan 2000 km per jaar. Tegen 400 km/u is die klus in minder dan één dag geklaard. Waarom dan zo veel moeite doen, vraag ik me af? Enkel en alleen om het eigen ego te strelen? Want revolutionaire technologie biedt de Chiron niet, daarvoor moet je bij de Duitse, Engelse of Italiaanse sportwagenmerken terecht. Maar ook hier moet je er snel bij zijn. Zo zijn de 20 exemplaren van de Lamborghini Centenario (V 12 motor, 770 pk) al verkocht, voor een vriendenprijsje van 2,2 miljoen euro. Of dat ook al het geval is voor de laatste 50 exemplaren van de Rolls-Royce Phantom, ik moet je het antwoord schuldig blijven. Dalen we een trapje af richting de Europese premiummerken dan springt de nieuwe Volvo V90 in het oog. Sinds de Zweedse autobouwer is overgenomen door het Chinese Geely waait in Göteborg een nieuwe wind en volgen nieuwe modellen elkaar in snel tempo op. Na de XC90 en S90 maakt nu de V90 zijn opwachting, een sierlijke break van net geen vijf meter die de zware taak wacht de breaktraditie van Volvo hoog te houden. Zowel het exterieur als interieur van de nieuwkomer zijn een toonbeeld van modernistisch autodesign, niettemin herinneren ze meteen aan het traditionele verschijningsbeeld van Volvo. Vooralsnog heb ik niet de gelegenheid gehad om met een model van de nieuwe 90-reeks proef te rijden, vergeef me dus wanneer ik geen toelichting kan geven over rijgedrag, comfort en prestaties. Op papier zit de nieuwe 90-reeks boordevol modernste technologie op het vlak van veiligheid, comfort, rijgedrag en assistentie- en infotainmentsystemen. De proef op de som hebben jullie nog tegoed. BMW viert in 2016 zijn 100ste verjaardag, maar in Genève is daar niks van te zien. Begrijpelijk na de tsunami van nieuwe modellen tijdens de voorbije jaren, wat niet wegneemt dat de bezoekers van de BMW-stand ontgoocheld zullen zijn. Bij BMW staan enkele grote veranderingen op stapel, volgende week weten we allicht meer over de nieuwe plannen van de nummer één onder de Duitse premiummerken.Mercedes start in Genève met naar eigen zeggen een 'droomwagenoffensief' dat zich vertaalt in een wondermooie cabrioletversie van de C-klasse, in een facelift van de SL en SLC en een speciale '130'-editie van de AMG S 63 cabriolet. Precies 130 jaar geleden vonden Carl Benz en Gottlieb Daimler de auto uit, een uitvinding die het uitzicht van de wereld grondig zou veranderen - in positieve én negatieve zin. Terwijl nieuwe auto's almaar krachtiger en sneller worden, vertraagt het verkeer almaar meer. Er gaat geen dag meer voorbij zonder file, het aantal schadelijke uitlaatgassen stijgt zodanig dat we ons terecht zorgen beginnen maken over de toekomst van onze planeet, én van onze kinderen.De Duitse merken - met BMW, Mercedes en Audi op kop - ondernemen lovenswaardige initiatieven door in versneld tempo plug-in hybridetoepassingen te implementeren in almaar meer modellen en door nieuwe é-modellen op de markt te brengen. Audi zorgt met de Q2 voor een verrassend leuke nieuwkomer, compact van buiten (4,19 m lang) maar ruim van binnen (405 l. bagageruimte), leverbaar met diverse zuinige maar niettemin krachtige benzine- en dieselmotoren. Vierwielaandrijving is ook mogelijk, alhoewel deze compacte SUV in de eerste plaats geconcipieerd is voor stadsverkeer en korte(re) verplaatsingen. De Q2 toont ook de nieuwe designlijn van Audi, van de nieuwe designdirecteur Marc Lichte wordt verwacht dat hij nieuwe accenten zet. Als antwoord allicht op het designoffensief dat Mercedes enkele jaren geleden is gestart en dat Audi klanten heeft gekost. Hyundai hoort weliswaar nog niet thuis in het elitegroepje van premiummerken, maar de Zuid-Koreaanse autobouwer laat ondertussen geen twijfel over zijn objectief. Hyundai gaat hard! In Genève onthult Hyundai de Ioniq die zowel als hybride als e-versie beschikbaar is, en wie weet straks ook op waterstof. Het design wijkt af van de traditionele lijn van het merk, het futuristisch design beklemtoont het vooruitstrevend concept van de wagen die in Europa de strijd moet aanbinden met onder andere de Toyota Prius en allicht om die reden is uitgerust met een conventionele 6-trapsautomaat in plaats van een traploze CVT, die blijvende bron van ergernis blijft. Maar dat is voor de Toyota-bazen geen reden om van mening te veranderen.