Hoe betrouwbaar is uw auto?

Urbain Vandormael
Urbain Vandormael Expert autosector. Schrijft op Knack.be wekelijks over nieuwigheden in autoland.

In ons land is het quasi onmogelijk om relevante gegevens te bemachtigen over de betrouwbaarheid van de verschillende modellen van de verschillende automerken. Dat is een jammerlijke vaststelling. Want wie zinnens is een nieuwe auto te kopen, koopt niet graag een kat in een zak. Toch is dat dagelijkse kost, met jammerklachten tot gevolg.

Er bestaan geen slechte auto’s meer. Wanneer zie je nog eens een automobilist langs de weg staan met autopech? Een wereld van verschil met pakweg dertig of veertig jaar geleden. Nu heb je heel af en toe af te rekenen met een kapotte band, of met elektronica die op hol slaat. Maar een motor of een versnellingsbak die de geest heeft, dat komt nog maar zelden voor. Net zomin als roestvorming.

Toch stijgt het aantal klachten van ontevreden klanten. Die verwachten perfecte auto’s, en voor de prijs die ze moeten betalen, mag dat ook. De voorbije twintig jaren zijn de prijzen van nieuwe auto’s met 60 procent gestegen, onze lonen daarentegen met slechts 33 procent. Concreet houdt dat in dat een doorsnee verdiener nu 16 maanden moet werken voor een doorsnee auto, in 1994 was dat 3 maanden minder.

Dat auto’s goedkoper zijn geworden, is dus cafépraat. Wat wel waar is, is dat auto’s gemeengoed zijn geworden – vaak als onderdeel van het loon. Een bedrijfswagen is zowel voor de werknemer als werkgever fiscaal interessant. En dat kleurt de situatie rooskleuriger dan ze in werkelijkheid is.

Moderne auto’s zijn té ingewikkeld geworden

Hyundai Tucson
Hyundai Tucson© /

De technologische ontwikkelingen gaan aan een razendsnel tempo vooruit en het is onmiskenbaar zo dat de nieuwe generatie auto’s betrouwbaarder is geworden. Maar perfect of 100 procent betrouwbaar is niks of niemand! Vitale onderdelen zoals de motor of de versnellingsbak bezitten een hoge graad van betrouwbaarheid, gaan relatief lang mee. Anders is het gesteld met de elektronische componenten. De nieuwe generatie auto’s, dat geldt zelfs voor relatief goedkope stadswagens, zit volgepropt met de modernste voorzieningen inzake connectiviteit en veiligheid. Dat is op zich een goede evolutie: de machine in dienst van de mens en niet omgekeerd.

Op zich functioneert elk onderdeel meestal perfect, maar vanaf het moment dat het in een groter geheel wordt geïntegreerd, begint het soms te flippen en moet je als bestuurder noodgedwongen naar de kant van de weg. Dat heeft ermee te maken dat de automerken almaar meer onderdelen en componenten inkopen bij gespecialiseerde toeleveranciers van over de hele wereld. Maar dat zijn onderlinge concurrenten, die niet altijd op de best mogelijke manier samenwerken en hun knowhow delen.

Belgische automobilist wordt bewust dom gehouden

De automerken kennen die pijnpunten, of wat dacht je. Ook de organisaties die zich bezighouden met autopechverhelping zoals Touring en VAB zijn op de hoogte, en dat geldt ook voor de autokeuringsstations. Toch zwijgt iedereen als vermoord. De houding van de automerken kan ik nog begrijpen, niemand gooit vrijwillig zijn eigen ruiten in. Dat de Belgische automobielclubs en autokeuringsstations niet in alle openheid communiceren over hun ervaringen en vaststellingen, vind ik een grove vorm van nalatigheid ten opzichte van hun leden en klanten. In Duitsland, met nochtans een sterke eigen autonijverheid, is de situatie anders. ADAC, DEKRA en andere informeren hun leden – aan de hand van hun statistische gegevens – op een overzichtelijke wijze welke modellen van welke merken gemiddeld goed of slecht scoren inzake betrouwbaarheid of roestvorming, bijvoorbeeld.

Aziatische merken geven goede voorbeeld

In ons land kunnen we spijtig genoeg niet teruggrijpen naar die cijfergegevens, maar omdat het onderwerp van groot belang is voor wie zinnens is een nieuwe auto te komen, heb ik leentjebuur gespeeld bij de collega’s van Auto Bild, het meest verkochte automagazine in Duitssprekend Europa.

VW Passat Variant
VW Passat Variant© /
Mazda CX-5
Mazda CX-5© /

Het populaire autoweekblad heeft een ranking opgesteld van de merken en hun verschillende modellen op basis van de statistieken van DEKRA, gespecialiseerd in schadebeheer van personenwagens. En in die zin vergelijkbaar met onze autokeuringsstations, maar die bestrijken een veel beperkter werkterrein. Bij het opstellen van de ranking heeft Auto Bild ook rekening gehouden met de resultaten van een grootschalige klantentevredenheidsenquête, met het aantal terugroepacties van de automerken, met de resultaten van hun eigen langeduurtests, met de garantiebepalingen en kwaliteitscheck van de dienstverlening van de officiële dealers/garages. Op die manier komen omzeggens alle elementen aan bod die bijdragen aan een globaal beeld, dat ook rekening houdt met zowel technische als menselijke aspecten.

De ranking van Auto Bild levert verrassende resultaten op. Qua tevredenheid over de kwaliteit van hun eigen merk geven Volvo-rijders de hoogste score – 9,3/10. Op plaats twee staan Audi en BMW, beide met 9,0/10, gevolgd door Mercedes (8,9/10), MINI en Toyota (8,8/10), Mazda (8,6/10), Kia, Nissan, Skoda en VW (8,4/10). Fiat sluit de rij met een tevredenheidsscore van 7,7/10. Wie met een Fiat rijdt, moet om de haverklap naar zijn garagist. Ook de Franse merken scoren lager dan de gemiddelde tevredenheidscoëfficiënt van 8,4/10. Citroën– en Peugeot-klanten beschrijven hun auto als een rammelbak.

Maken we een optelsom van alle resultaten van alle beoordelingscriteria, dan vinden we Hyundai en Mazda op een gedeelde eerste plaats, gevolgd door MINI, Kia en Toyota. Op plaats zes staat Volvo; Mercedes en Opel bekleden plaats zeven en worden gevolgd door Nissan, Audi en BMW. Merkwaardig is dat Dacia beter scoort dan Renault en Ford, maar ook beduidend beter dan Seat, Skoda en VW.

Volkswagen en zijn dochtermerken maken een dramatisch slechte beurt bij hun klanten, terwijl de Aziatische constructeurs hoog blijven scoren en dat sinds 2007. Toyota eindigde viermaal op plaats één, Hyundai finishte driemaal als eerste, Mazda tweemaal. Andere opvallende én in feite teleurstellende vaststelling: de Europese merken lopen achterop op het vlak van garantie. De garantieperiode van Audi & Co. is korter dan die van Hyundai of Kia. De Europese merken stellen zich bovendien weinig klantvriendelijk op bij de afwikkeling van garantiegevallen. Met name BMW en VW slaan hier een slecht figuur.

Klant is koning maar niet alwetend

De klantentevredenheid hangt samen met de prijs van de auto. Van dure wagens wordt verwacht dat zij perfect zijn terwijl juist die auto’s volgepropt zijn met elektronica die soms gekke toeren uithaalt. MINI, Opel én Volvo zijn aan een opvallende opmars bezig, die alle respect verdient. Benieuwd of de consument daar ook zo over denkt. Waarom ik dat vraag? Hoewel dé auto de op een na grootste uitgavenpost in een gezin is, blijken kandidaat-kopers over het algemeen weinig rekening te houden met het element ‘betrouwbaarheid’ bij de uiteindelijke afweging van voor en tegen. Hij of zij koopt liever een wagen die sexy of stoer uitziet, die snel optrekt en veel lawaai maakt én die rijkdom uitstraalt. De klant is koning, maar niet alwetend. Prins Laurent is allicht de laatste om dat tegen te spreken.

Opel Mokka
Opel Mokka© /

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content