Volvo zweeft al een tijdje op een wolk. De verkoop en winst bereiken recordhoogten, het gamma breidt in snel tempo uit met modellen die ertoe doen. Sinds de Zweedse autobouwer in augustus 2010 eigendom is geworden van het Chinese Geely gaat het Volvo voor de wind.
...

Volvo zweeft al een tijdje op een wolk. De verkoop en winst bereiken recordhoogten, het gamma breidt in snel tempo uit met modellen die ertoe doen. Sinds de Zweedse autobouwer in augustus 2010 eigendom is geworden van het Chinese Geely gaat het Volvo voor de wind. Vorige week hield het Chinese moederbedrijf in Shanghai zelfs een nieuw zustermerk boven de doopvont dat zich uitstuitend zal bezighouden met de ontwikkeling en productie van hybride en zuiver elektrische personenwagens. Polestar wordt in de markt gezet als een directe concurrent van Tesla. Dat heeft de hiërarchie in de autowereld grondig overhoop gehaald. Geely is de nummer drie onder de Chinese automerken, een en al ambitie én ondernemend. In augustus 2010 won het onverwacht de overnamestrijd om Volvo dat door Ford in de etalage was gezet. Tegen alle verwachtingen behield de nieuwe eigenaar het vertrouwen in het internationale managementteam en bleef ook de stad Göteborg behouden als hoofdzetel. Onze landgenoot Alain Visser (ex-Ford en ex-Opel), bevoegd voor sales en marketing, greep de gelegenheid aan om vrij revolutionaire salesmethodes te introduceren. Die werden hem niet altijd in dank afgenomen maar leverden wel resultaat op en brachten geld in het laatje. De creatie van een nieuw luxemerk naast Geely en Volvo past in deze strategie. Polestar wordt het Electric Performance merk van de Chinees-Zweedse autogroep en met de Polestar 1 neemt de nieuwkomer de handschoen op tegen het Amerikaanse Tesla en de gerenommeerde Duitse luxemerken van wie is geweten dat ze de introductie van elektrische versies van hun topmodellen voorbereiden. De Polestar 1 is gebaseerd op een studiemodel uit 2013 van de hand van Thomas Ingenlath. Als blijk van waardering is die relatief onbekende Duitse designer onlangs benoemd tot CEO van Polestar. De futuristisch ogende en uitermate sierlijke Polestar 1 staat op hetzelfde platform als de V90 en XC60/90, zij het dat de 2-deurscoupé 65 centimeter korter is en dat hij voor 50 procent uit nieuwe onderdelen bestaat. Hierover Volvo-woordvoeder René Aerts : 'Polestar situeert zich een niveau hoger dan Volvo en straalt een en al luxe en exclusiviteit uit. Zo maken we voor de carrosserie geen gebruik meer van staal of aluminium maar van carbon. Dat zorgt voor een gewichtsbesparing van om en bij de 230 kilogram en voor een uitstekende gewichtsverdeling van 48/52, wat vrij uitzonderlijk is voor dit soort wagens. De Polestar 1 beschikt over een vermogen van 600 pk en een trekkracht van 1000 Nm dankzij een Electric Performance Hybrid-systeem.' Dat laatste houdt in dat de Polestar 1 niet zuiver elektrisch rijdt. Twee elektromotoren (218 pk) drijven de achterwielen aan en worden geassisteerd door een 2-literbenzinemotor met een vermogen van 382 pk. De elektrische actieradius bedraagt 150 km, of zo'n 100 km méér dan het gangbare gemiddelde. Dankzij de benzinemotor beschikt de Polestar 1 over een reëel rijbereik van 600 km. De nieuwkomer is ook uitgerust met een zogenaamde Continously Controlled Electronic Suspension die veel rijplezier garandeert, te vergelijken met dat van een volbloed sportwagen. Tussen de eerste persvoorstelling en uiteindelijke introductie op de markt van de Polestar 1 zal minstens anderhalf jaar vergaan. Eerst moet de nieuwe fabriek in Chengdu worden opgeleverd. Het ontwerp is van het Noorse architectenbureau Snohetta, de fabriek moet de meest milieuvriendelijke van China worden. Verrassend nieuws: de sierlijke coupé wordt niet te koop aangeboden. Het merk opteert voor een originele all-in leasing via een internetshop en het wil het dealernet tot een klein aantal servicepunten beperken. Polestar hoopt op die manier de overheadkosten tot een minimum te kunnen beperken, om met een concurrentiële prijs de handschoen te kunnen opnemen tegen Tesla & Co. Want zowel in de VS als in China wordt koortsachtig gewerkt aan de ontwikkeling van elektrische auto's. Geely en Volvo investeren naar eigen zeggen zo'n 5 miljard in het Polestar-project. De Polestar 1 is de eerste van een serie nieuwe modellen die vanaf 2019 in Chengdu van de band zal rollen. Tegen eind 2019 is het de beurt aan de Polestar 2 en 3. De Polestar 2 wordt bestempeld als een directe concurrent van de Tesla Model 3, de compacte middenklasser waarover de onheilspellende berichten elkaar in snel tempo opvolgen. Ook de kwaliteitsproblemen van Model X raken maar niet opgelost en besmeuren in toenemende mate het imago van Tesla. De productie loopt almaar grotere vertraging op, de euforie maakt plaats voor ontgoocheling. De creatie van het nieuwe automerk Polestar kadert in de expansiestrategie van Geely maar moet ook worden gezien als het begin van het inlossen van de beloften die Volvo-baas Hakan Samuelsson eerder die jaar heeft gedaan. In juli jl. verbond die er zich toe om tussen 2019 en 2021 minstens vijf nieuwe, volledig elektrische modellen te introduceren, twee Polestars en drie Volvo's. In tegenstelling met de Polestar 1 zullen de Polestar 2 en 3 immers volledig elektrisch rijden. Dat laatste model wordt een grote SUV van het formaat van de XC90 én Tesla Model X. Over de prijs van de Polestar 1 zijn nog geen details bekend. Zoals vermeld, opteert Polestar voor een all-in verhuurformule die zowel de huur als het onderhoud en de verzekering omvat. Alle formaliteiten worden online afgehandeld via een Polestar-internetshop. Benieuwd hoe de consument daar zal op reageren? Maar die vraag hebben we ons de voorbije jaren ook gesteld bij de lancering van de nieuwe Volvo-modellen en hun opvallende gedaanteverwisseling. Inmiddels weten we dat die beter verkopen dan ooit en heftige discussies hebben uitgelokt tussen voor- en tegenstanders van de nieuwe merkidentiteit van Volvo. Voor insiders kwam de benoeming van Thomas Ingenladt tot CEO van Polestar dus niet als een verrassing.