Het hart van Porsche: 7 keer 911 in 50 jaar

Het hart van Porsche: 7 keer 911 in 50 jaar
De 911 jaargang 1997 wordt voor het eerst aangedreven door een watergekoelde boxermotor. Een ingreep die noodzakelijk is om te kunnen voldoen aan de strenge emissie- en geluidsnormen. Dankzij zijn vier kleppen per cilinder levert de nieuwe motor 300 pk. Opvallendste designkenmerk zijn de koplampen met geïntegreerde richtingaanwijzers. De 996 krijgt ook een compleet nieuw interieur. Hoogtepunt in deze modelreeks zijn de 911 GT3 én vooral de 911 GT2, met keramische remmen in de basisuitvoering. © GF

Geboorte van een icoon © GF

De 911 vierde zijn wereldpremière op het Autosalon van Frankfurt in 1963 met een luchtgekoelde zescilinderboxermotor (130 pk), goed voor een topsnelheid van 210 kilometer per uur. Eind 1966 kwam de 911 Targa op de markt, met een opvallende rolbeugel in roestvrij staal. In 1967 introduceert Porsche met de 'Sportomatic' een semi-automatische vierversnellingsbak. De absolute droomwagen blijft de 911 Carrera RS 2.7 uit 1972, met 210 pk en een gewicht van amper 1000 kg. Zijn typische 'ducktail' (eendenstaart) was de eerste standaard-achterspoiler voor een in serie gebouwde wagen wereldwijd.

G-serie © GF

Tien jaar later was het tijd voor vernieuwing. Het G-model bleef uiteindelijk vijftien jaar in productie en heeft als voornaamste kenmerk de 'blaasbalg'-bumpers, een vernieuwing die een antwoord moet bieden op de strenge crashtestcriteria in de VS. Driepuntveiligheidsgordels en zetels met geïntegreerde hoofdsteun zorgen voor een verhoogde bescherming van de inzittenden. In 1974 reed de eerste 911 Turbo met drielitermotor voor, met een vermogen van 260 pk en een opvallende achterspoiler. Vanaf 1982 is de 911 ook als cabrio verkrijgbaar.

964 - verzamelobject © GF

De 911 Carrera 4 die in 1988 van de band rolt, heeft een compleet nieuw onderstel en is uitgerust met ABS, Tiptronic, stuurbekrachtiging, airbags en optioneel ook met vierwielaandrijving. Het 911-gamma omvat de Carrera Coupé, Cabriolet, Targa en Turbo. De 911 Carrera RS, 911 Turbo S en 911 Carrera 2 Speedster worden echte verzamelobjecten - want het is de laatste generatie met een luchtgekoelde boxermotor. Voor de liefhebbers van ultrasnelle sportwagens bouwde Porsche de 911 GT2.

993 - laatste luchtgekoelde © GF

Voor heel wat diehards blijft de 993 de beste Porsche 911, want het is de laatste met luchtkoeling - doordacht én uiterst betrouwbaar. De 993 is lager en vlakker aan de voorkant door de switch van ronde naar ovale koplampen, wat van hem de meest sierlijke 911 maakt. Met de 993 introduceerde Porsche een nieuw ontwikkeld aluminium onderstel naast aluminiumvelgen met holle spaken, voor de turboversie. Om de Italiaanse concurrenten voor te blijven, lanceert Porsche de ultrasnelle 911 GT2 die van de ene zege naar de andere zal snellen.

996 - keerpunt © GF

De 911 jaargang 1997 wordt voor het eerst aangedreven door een watergekoelde boxermotor. Een ingreep die noodzakelijk is om te kunnen voldoen aan de strenge emissie- en geluidsnormen. Dankzij zijn vier kleppen per cilinder levert de nieuwe motor 300 pk. Opvallendste designkenmerk zijn de koplampen met geïntegreerde richtingaanwijzers. De 996 krijgt ook een compleet nieuw interieur. Hoogtepunt in deze modelreeks zijn de 911 GT3 én vooral de 911 GT2, met keramische remmen in de basisuitvoering.

997 - klassiek én modern © GF

Met zijn ovale koplampen achter helder glas en de extra lichten in de bumper knoopt de vijfde generatie opnieuw aan bij het traditionele 911-design. De 997 overtuigt niet alleen met zijn design, maar ook met zijn rijprestaties. De 3,6-literboxermotor van de Carrera levert voortaan 325 pk, de nieuw ontwikkelde 3,8-liter van de Carrera S 355 pk. De 997-serie telt maar liefst 24 modelvarianten.

991 - de beste 911 aller tijden © GF

Porsche bestempelt de 991 die in 2011 van de band rolt als de 'beste 911 aller tijden'. Wie had iets anders verwacht? Een compleet nieuw onderstel met gewijzigde wielbasis, grotere spoorbreedtes en bredere banden zorgt samen met een ergonomisch geoptimaliseerd interieur voor een nog sportiever en tegelijk comfortabeler rijgevoel. Technisch staat de zevende generatie helemaal in het teken van Porsche Intelligent Performance: minder verbruik, meer vermogen. Met zijn langgerekt silhouet is hij na vijftig jaar nog altijd op en top een 911.