Heeft Audi ook gesjoemeld met chassisnummers?

Urbain Vandormael
Urbain Vandormael Expert autosector. Schrijft op Knack.be wekelijks over nieuwigheden in autoland.

Audi ligt al enkele maanden onder vuur omwille van zijn betrokkenheid bij het installeren van sjoemelsoftware op dieselmotoren van de Volkswagengroep. Het gerecht van de deelstaat Beieren heeft mogelijk een nieuw fraudegeval ontdekt. Audi zou bij herhaling één en hetzelfde chassisnummer hebben gegeven aan twee auto’s van hetzelfde type. Het gaat om exemplaren bestemd voor de Aziatische markt.

Audi-baas Rupert Stadler
Audi-baas Rupert Stadler© /

VW-dochter Audi raakt steeds dieper verstrikt in de affaire rond het gesjoemel met de emissiescores van een aantal dieselmotoren van Volkswagen die ook terug te vinden zijn in populaire modellen van VW en zijn dochtermerken Audi, Porsche, Seat en Skoda. Audi-topman Rupert Stadler heeft bijna twee jaar lang ontkend op de hoogte te zijn geweest of te hebben meegewerkt aan de frauduleuze praktijken. Onderzoek door het Amerikaanse en Duitse gerecht én getuigenissen van (ex)medewerkers hebben aangetoond dat Audi wel degelijk sjoemelsoftware heeft geïnstalleerd op zijn dieselmotoren. Sindsdien staat de Audi-baas zwaar onder druk. In de Duitse media gonst het van geruchten over een mogelijk voortijdig aftreden van Stadler.

Vooralsnog geniet die het volle vertrouwen en de steun van de Audi-aandeelhouders alsook van Volkswagen-topman Matthias Müller. Dat is gebleken tijdens de buitengewone vergadering van de Raad van Toezicht op maandag 28 augustus. Die keurde een ingrijpende herschikking van de Raad van Beheer goed waarbij Alexander Seitz (CFO), Bram Schot (marketing & sales), Wendelin Göbel (HR) en Peter Kössler (productie en logistiek) vier uittredende anciens komen vervangen in de Vorstand. De herschikking moet het merk met de vier ringen een nieuwe elan geven en de druk op de schouders van voorziter Stadler verlichten. Over diens positie is naar verluidt met geen woord gerept.

Waarom één chassisnummer voor twee auto’s?

Met dit signaal hopen de aandeelhouders dat de rust in Ingolstadt weerkeert. Of die hoop gerechtvaardigd is, moet nog blijken. In het kader van het onderzoek naar de sjoemelpraktijken binnen de Volkswagengroep hebben rechercheurs van het Beierse Landeskriminalamt immers aanwijzingen gevonden dat Audi bij herhaling één chassisnummer heeft gebruikt voor twee auto’s van hetzelfde type. Het chassis- of identificatienummer is een internationaal genormeerd 17-delig serienummer dat in de carrosserie van de wagen wordt gegraveerd, noem het de vingerafdruk van de auto. Aan de hand hiervan kunnen overheidsinstanties en politie de herkomst en levensloop van een wagen nagaan en reconstrueren, indien dat nodig blijkt na een diefstal of bij een vermoeden van fraude. Het identificatienummer blijft minimum 30 jaar lang geregistreerd.

De aanwijzingen waarvan sprake zijn gevonden bij de afdeling interne controle van Audi die belast is met het opsporen van onregelmatigheden binnen het bedrijf. Wordt er een of andere vorm van fraude of bedrog vastgesteld, gaat bij wijze van spreken een rode lamp branden én wordt de directie op de hoogte gebracht. In dit geval betwist de Audi-directie de feiten en ontkent dat zij werd geïnformeerd over het voorval.

Waarom zou Audi één chassisnummer voor twee auto’s gebruiken? En waarom zou dat gebeurd zijn bij wagens bestemd voor de Aziatische markt? Heeft Audi op die manier de importquota proberen te omzeilen die China onofficieel hanteert voor auto’s van buitenlandse herkomst? Wie in China wagens wil bouwen en verkopen, is verplicht een samenwerkingsakkoord af te sluiten met een Chinese constructeur die bij wet verplicht 51 procent van de aandelen in handen krijgt. Omdat bepaalde luxemodellen niet in China worden gebouwd, mag een beperkt aantal worden ingevoerd. Het zijn precies die modellen die bijzonder gegeerd zijn op de Chinese markt. Ondanks alles geniet made in Germany groot aanzien bij rijke Chinezen. Door slechts één chassisnummer voor twee exemplaren te gebruiken, kunnen meer auto’s worden verkocht dan officieel genotificeerd.

Leiden de bevindingen van het Beierse Landeskriminalamt tot een formele aanklacht, komt Audi-baas Stadler nog sterker onder druk te staan en is de kans reëel dat de meerderheidsaandeelhouders alsnog hun vertrouwen in de topman opzeggen. Wordt bewezen dat de Duitse constructeur zich schuldig heeft gemaakt aan het manipuleren van de chassisnummers om de Chinese importquota te omzeilen, kan dat voor nieuwe spanningen zorgen tussen het Duitse automerk en de Chinese regering. De relaties zijn al een tijdje verstoord en hebben geleid tot een terugloop van de Audi-verkoop op de grootste automarkt ter wereld.

Geen sprake van een verkoop van Fiat/Chrysler aan Chinese Great Wall

Blijven we in China. Daar doen geruchten de ronde dat de grootste Chinese autoconstructeur zijn zinnen heeft gezet op een overname van de FCA-groep (Fiat/Chrysler).

Great Wall Motors is de nummer één onder de Chinese merken en wil tegen 2020 ook de nummer één worden onder de SUV-merken, wereldwijd. Om die ambitie te kunnen waarmaken, moet het onder meer voet aan de grond krijgen in de Verenigde Staten waar het straatbeeld al decennialang wordt beheerst door SUV’s en pick-ups . Slaagt Wei Jianjun, de sterke man achter Great Wall Motors, erin om FCA over te nemen, dan beschikt hij met Jeep meteen over een sterk merk in de VS.

Hoe realistisch zijn de plannen van Wei Jianjun? Great Wall Motors heeft vorig jaar een dramatische terugloop van de bedrijfswinst met bijna 80 procent gekend. Beursanalisten betwijfelen of de Chinese autobouwer over voldoende financiële middelen beschikt om FCA over te nemen. De waarde van de Italiaanse autogroep, de nummer 7 in de wereld, wordt geschat op zo’n 17 à 21 miljard.

Jeep New Compass
Jeep New Compass© /

FCA-topman Sergio Marchionne heeft laten weten niet op de hoogte te zijn van de overnameplannen van Great Wall Motors. De gewezen bankier is al langer op zoek naar een overnamepartner en voerde gesprekken met onder andere GM, Volkswagen en een niet nader genoemd Japans merk. Marchionne weet dat FCA op termijn niet overleven zonder een sterke partner, te groot de technologische achterstand op het vlak van alternatieve aandrijving en modellenaanbod. De Italiaanse autogroep teert al ruim tien jaar op het succes van de Fiat 500-reeks maar slaagt er niet om een bijkomende modellenreeks in de markt te zetten. Dat geldt ook voor dochtermerk Alfa Romeo.

Beleggers hebben geen vertrouwen meer in Duitse automerken

Terug naar Duitsland. Daar stijgt de verkiezingskoorts in de aanloop naar de parlementsverkiezingen. De toekomst van de dieselauto is een belangrijk gespreksonderwerp én programmapunt geworden in de campagne. Eén op de zeven Duitsers werkt voor de auto-industrie en wikt en weegt de standpunten van de diverse partijen. Die blazen warm en koud tegelijk. Zelfs de Groenen hebben gas teruggenomen en pleiten voor een ‘realistisch’ mobiliteitsbeleid dat zowel het milieu als de tewerkstelling ten goede komt.

Dieter Zetsche, topman Mercedes-Benz
Dieter Zetsche, topman Mercedes-Benz© /

Kijken we naar de financiële resultaten van de Duitse merken dan zien we dat Mercedes opnieuw op kop staat met een bedrijfswinst van 8,1 miljard bij een omzet van 89,3 miljard. BMW bekleedt plaats twee met een winst van 7,7 miljard op een omzet van 86,4 miljard. VW realiseert met 105,7 miljard de grootste omzet maar bengelt met een povere winst van 1,9 miljard achteraan het peloton. De omzet en winst van Audi bedroegen respectievelijk 59,3 en 4,9 miljard, Porsche sloot het jaar af met een omzet van 22,3 miljard en een winstcijfer van 3,9 miljard.

De beleggers beoordelen de omzet- en winstresultaten met een kritisch oog. Het lijkt erop dat die almaar minder vertrouwen hebben in de slagkracht van de Duitse automerken. Zo verloor Mercedes Benz, ondanks zijn goede winstresultaten, op twee jaar tijd een derde van zijn beurswaarde. Voor MB-topman Dieter Zetsche het sein om de structuur van het concern te overdenken en zijn opvolging voor te bereiden. Het is wachten op een concrete invulling van de nieuwe structuur en op de namen van de nieuwe topmensen.

Mercedes heeft een derde van zijn beurswaarde verloren in twee jaar tijd
Mercedes heeft een derde van zijn beurswaarde verloren in twee jaar tijd© /

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content