Urbain Vandormael

Gehoord op het Autosalon van Genève: ‘Het zinkend schip Opel is van de ondergang gered’

Urbain Vandormael Expert autosector. Schrijft op Knack.be wekelijks over nieuwigheden in autoland.

Drie jaar geleden was Opel een zinkend schip maar alles wijst erop dat de Duitse GM-dochter opnieuw een toekomst heeft, schrijft Urbain Vandormael van op het Autosalon van Genève. Nog opvallend: de opmars van Aziaten Mazda, Hyundai/Kia, Suzuki en SsangYong.

Drie jaar geleden was Opel een zinkend schip maar een nieuw managementteam onder aanvoering van Karl-Thomas Neumann kon het tij keren en alles wijst erop dat de Duitse GM-dochter opnieuw een toekomst heeft.

“Twee jaar geleden is een nieuw managementteam aangetreden dat met de ruggensteun van de GM-directie in Detroit het zinkend schip van de ondergang heeft gered. De volgende uitdaging bestaat erin om van Opel opnieuw een toonaangevend merk te maken. Nadat we gedurende enkele jaren over te weinig financiële middelen beschikten om zwaar te kunnen investeren in nieuwe modellen en innovatieve toepassingen zijn we nu aan een inhaalbeweging bezig.” Dat zegt Opel-vicepresident Johan Willems.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

De Duitse GM-dochter lanceert de komende jaren een reeks nieuwe modellen, ook in segmenten waar het merk tot nog toe niet aanwezig was. Inclusief een compleet nieuw motorenaanbod. “Onze nieuwe driecilindermotor is best of class, dat bewijzen vergelijkende tests. Met de komst van onze nieuwe stadsauto Karl beschikt Opel vanaf nu – naast de Adam en Corsa – over drie attractieve modellen in het populaire segment van de kleinere wagens. Belangrijk om weten is dat die kleine en prijsgunstige modellen verkrijgbaar zijn met de modernste connectiviteits- en infotainmentsystemen en met comfortvoorzieningen die tot nog toe voorbehouden waren aan wagens uit het hogere prijssegment. We gaan daar zeer ver in… een verwarmd stuurwiel in de kleine Karl of nog, elke Opel zijn eigen hotspot! Zonder dat de privacy in het gedrang komt. Opel bouwt daarvoor een speciale voorziening in de auto in. De klant kan met één druk op de knop het onStar-systeem in- en uitschakelen.”

Opel doet daarmee beter dan bijvoorbeeld BMW of Mercedes-Benz. Voor die luxemerken is het 85ste Autosalon van Genève voor een keer blijkbaar geen prioriteit. Hun nieuwigheden beperken zich tot de multifunctionele familiewagen 2 Gran Tourer en de uiterst luxueuze Maybach Pullman.

Modellenoffensief van de Volkswagen-groep

Audi R8 moet opboksen tegen Porsche 911 en Mercedes-Benz AMG.
Audi R8 moet opboksen tegen Porsche 911 en Mercedes-Benz AMG.© .

Wat een verschil met het modellenoffensief van de Volkswagen-groep. Te beginnen met de sportieve Audi R8, RS 3 Sportback en Q7 e-tron, waarmee Audi aangeeft opnieuw op het hoogste niveau te willen meespelen.

VW Passat Altrack
VW Passat Altrack© GF

Op de VW-stand gaat de meeste aandacht naar de nieuwe Touran, Caddy en de zopas bekroonde ‘Auto van het Jaar’ Passat, én naar de enorme inhaalbeweging die VW heeft gemaakt inzake de implementatie van alternatieve aandrijfsystemen.

De Skoda Superb, geslaagde combinatie van ratio en emotie
De Skoda Superb, geslaagde combinatie van ratio en emotie© .

Van alle autoconstructeurs beschikt VW over het meest veelzijdige aanbod en dat voor quasi alle modellen. Maar ook het Tsjechische dochtermerken Skoda doet hier van zich spreken. De nieuwe Superb is een geslaagde combinatie van ratio en emotie en wordt meer dan ooit een sterke concurrent zowel voor de VW Passat als voor de BMW 5 en Mercedes-Benz E-klasse.

Dat is ook de achterliggende gedachte van de Volkswagen-groep. Jean-Marc Ponteville (VW): “Een autogroep die 10 miljoen auto’s per jaar wil verkopen, moet sterk staan in alle marktsegmenten en in alle werelddelen. Iedere klant telt! In die zin vormt de Skoda Superb geen bedreiging voor de positie van de VW Passat maar versterkt die onze positie tegenover de luxemerken door meer value for money aan te bieden. Want ook iedere euro telt. Zeker voor leasingmaatschappijen is dat een belangrijk criterium, maar ook de particuliere klant is prijsbewuster dan ooit.”

Kadjar vult Peugeot-leemte

Renault Kadjar vult leemte op in gamma.
Renault Kadjar vult leemte op in gamma.© .

Op de stand van Renault zijn de spots gericht op de Kadjar, een sierlijke compacte SUV die een leemte opvult in een marktsegment dat sinds jaren de sterkste aangroei van alle kent. 2015 wordt sowieso het jaar van de nieuwe modellen van Renault met de komst van een opvolger voor de Laguna en Mégane waarmee de Franse constructeur zijn vooraanstaande positie op de Europese markt wil verstevigen.

Aziatische merken in opmars

Mazda CX 3 - Japanse nieuwkomer in segment van compacte SUV
Mazda CX 3 – Japanse nieuwkomer in segment van compacte SUV© .

Dat is nodig om de opmars van de Aziatische merken te kunnen afremmen. Met de komst van de Mazda 2, CX 3 en MX 5 beschikt de relatief kleine maar uitermate zeer creatieve Japanse constructeur over een boeiend en opvallend harmonieus gamma.

Met de nieuwe Vitara en twee conceptcars lijkt Suzuki uit een lange winterslaap te zijn ontwaakt en blijkt met name op de Belgische markt een commercieel succes.

Hyundai i10
Hyundai i10© /

Maar de meest in het oog springen de vooruitgang maken de Zuid-Koreaanse merken met de groep Hyundai/Kia op kop die heeft begrepen dat voor de doorsnee klant het verschijningsbeeld van een auto hét belangrijkste criterium is bij de aankoop. Vandaar dat alle nieuwe modellen van de Zuid-Koreaanse groep in Duitsland worden geconcipieerd en ontwikkeld.

SsangYong - de Tivoli... veel autoplezier voor weinig geld
SsangYong – de Tivoli… veel autoplezier voor weinig geld© .

Ook op het vlak van de kwaliteit van de gebruikte materialen en afwerking zetten Hyundai en Kia met elk nieuw model grote stappen vooruit. Als die er ook nog in slagen om hun motorenaanbod te verbeteren, dan resulteert hun opmars in een doorbraak waarvan niemand ooit de omvang voor mogelijk heeft gehouden.

Gehoord op het Autosalon van Genève: 'Het zinkend schip Opel is van de ondergang gered'
© Belga

Zelfs een nichemerk als SsangYong doet van zich spreken met de lancering van de Tivoli, een compacte SUV die leverbaar is met zowel benzine- als dieselmotoren, met voor- én vierwielaandrijving, met handgeschakelde of automatische versnellingsbak én met comfortvoorzieningen die helemaal niet vanzelfsprekend zijn in dit marktsegment en dat alles voor een prijs (vanaf 15.000 euro) die uitermate concurrentieel is ten opzichte van de Europese en Japanse constructeurs.

Ook made in Belgium is present met de nieuwe Volvo S60 cross country die in Gent van de band loopt en de hoge ambities onderstreept van Volvo in het premiumsegment dat in de ogen van de Zweedse constructeur al te lang is gedomineerd door de Duitse luxemerken.

Urbain Vandormael

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content