Urbain Vandormael

Futuristische BMW i8 is concurrenten te snel af

Urbain Vandormael Expert autosector. Schrijft op Knack.be wekelijks over nieuwigheden in autoland.

Nog voor de zomer zal hij sporadisch te zien zijn op onze wegen en dat zijn verschijning opzien zal baren, daar bestaat geen twijfel over. De BMW i8 is de mooiste en meest innovatieve BMW ooit.

BMW hoopt dit jaar wereldwijd meer dan 2 miljoen wagens te verkopen. Dat is nodig, aldus voorzitter Norbert Reithofer, om de koppositie onder de Duitse premiummerken te kunnen consolideren én om de immens hoge investeringen in nieuwe modellen en spitstechnologie te kunnen financieren. Het ene kan niet zonder het andere.

BMW anticipeert op technologische ontwikkeling die door andere merken is geïnitieerd

Quasi vanuit het niets toverde BMW een drietal jaar geleden twee elektrisch aangedreven modellen tevoorschijn, waarmee het zijn directe concurrenten een uppercut verkocht die tot op vandaag is blijven nazinderen. Zoals wel vaker het geval, was BMW ook dit keer Audi en Mercedes-Benz te snel af met de implementatie van een revolutionaire technologie. Voor alle duidelijkheid: de elektrische aangedreven auto bestaat al meer dan honderd jaar, toen er nog geen sprake was van BMW.

Wat BMW nu doet is dus anticiperen op een technologische ontwikkeling die is geïnitieerd door nieuwkomers als Fisker en Tesla en gevestigde merken als Mitsubishi, Nissan/Renault en Peugeot/Citroën. BMW doet dat echter op zo’n slimme en overtuigende manier dat het straks de geschiedenis zal ingaan als de uitvinder van de elektroaandrijving. De BMW-marketingboys zijn zo mogelijk nog competenter en succesvoller dan hun collega-ingenieurs en designers.

Het valt natuurlijk nog af te wachten of de investering zich zal lonen en zo ja, in welke mate en op welke termijn. Vooralsnog blijft de vraag naar elektrisch aangedreven auto’s immers ver beneden de voorspellingen, wat niet verwonderlijk is gezien de zeer hoge aankoopprijs en de quasi onbestaande oplaadinfrastructuur – zeker voor wat ons land betreft. Bovendien kunnen we er niet omheen dat een elektroauto enkel interessant en lonend is voor wie in een miljoenenstad of grootstedelijke omgeving woont. Voor wie dagelijks van Hasselt naar Gent moet pendelen, zijn er alternatieven die meer aanbeveling verdienen. Dat valt ook af te lezen uit de eerste ervaringen met de BMW i3, de eigenzinnige stadswagen die sinds eind vorig jaar op de Belgische markt is. De reële actieradius blijft beneden de verwachtingen, de betrouwbaarheid van de nieuwkomer en de oplaadinfrastructuur laten nog te wensen over. Bovendien zijn er her en der klachten te horen over klantonvriendelijke procedures die sommige providers hanteren.

i8 nu al een klassieker

Op het hoofdkantoor van BMW in München ligt men van die kritiek uit België niet wakker. Hoe kleiner een land, hoe groter de wereld! Met het i-project zet BMW een submerk in de markt waarmee het anticipeert op strengere CO2-normen die er wereldwijd zitten aan te komen. Voor Europa is die vastgelegd op 95 g/km vanaf 2021 voor het complete gamma van een merk. Wie de norm niet haalt, lijdt imagoverlies én moet zware boetes betalen. BMW zit vandaag nog flink boven een CO2-uitstoot van 95 g/km en is dus aan zet – net zoals alle andere merken trouwens. Maar eens temeer reageert BMW sneller dan de rest en schakelt het massaal over van zescilinder- naar vier- en driecilindermotoren, die minder wegen en minder verbruiken én door alternatieve aandrijfsystemen te implementeren – zoals in het geval van de i3.

Nu is dus de i8 aan de beurt. Een eerste kennismaking leert dat die alles beter kan dan de i3. Zorgde de ongewone vormgeving van de compacte stadswagen nog voor heftige discussies tussen voor- en tegenstanders, dan is hier bij de i8 geen sprake van. De nieuwkomer is zonder twijfel de mooiste (sport)auto van het jaar, nog voor zijn marktintroductie is de i8 al een klassieker. Hij ziet er niet alleen fantastisch uit, hij rijdt ook navenant: van 0 tot 100 km/u in 4,4 seconden, van 80 tot 120 km/u in 2,6 seconden. De i8 put de nodige power uit een elektromotor van 132 pk en een krachtige 1.5 liter driecilinder benzinemotor van 231 pk. Zuiver elektrisch rijdt de i8 zo’n 120 km/u snel en 30 km ver, door de combinatie van een elektro- en benzinemotor haalt hij een topsnelheid van 250 km/u en beschikt hij over een zeer ruime actieradius van 600 km. Volgens BMW bedraagt het gemiddeld normverbruik van de i8 zo’n 2,1 l/100 km, maar dat is niet meer dan een theoretische waarde die in een laboratoriumomgeving werd gerealiseerd. In de praktijk kom je allicht uit op het dubbele, of minder dan de helft van wat bijvoorbeeld een Porsche 911 verbruikt. Door veelvuldig gebruik te maken van lichte materialen uit dure kunststof weegt de futuristisch ogende 2+2 sportcoupé – mét vleugeldeuren – immers slechts 1.485 kg, ondanks de zware lithium-ion accu aan boord die de elektromotor van energie voorziet. De prijs voor dit exclusief pakket aan modernste autotechnologie liegt er niet om: 133.700 euro. Afdingen op de prijs heeft allicht weinig zin, de kunst zal er veeleer in bestaan om een i8 te kunnen bemachtigen. Nu al bestaan er lange levertijden, nog voor de officiële lancering op de markt dus, en dat ondanks een verdubbeling van de productiecapaciteit in de fabriek van Leipzig.

Een auto is zelden een goede geldbelegging, maar in het geval van de BMW i8 lijkt dat voor een keer wel zo. De i8 ziet er niet alleen fantastisch uit, hij rijdt ook geweldig, beschikt over een opvallend ruime autonomie, verbruikt extreem weinig en kost slechts een fractie van bijvoorbeeld een LaFerrari, McLaren P1 of Porsche 918 Spyder, die ook gebruikmaken van moderne hybridetechnologie. Wie dus over een rijkelijk gevulde bankrekening beschikt en een deel van zijn spaargeld voordelig wil beleggen, kan hiervoor terecht bij één van de tien geselecteerde BMW i-dealers in ons land – niet open op zondag.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content