Laurens van den Acker is het beste dat Renault kon overkomen. De uitermate succesvolle en immer toegankelijke Nederlandse designer is er immers in geslaagd om Renault een nieuwe, attractieve merkidentiteit te verschaffen. Die heeft ertoe bijgedragen dat de Clio IV het best verkochte model in zijn segment is geworden. Na vier jaar is de kaskraker aan een opfrisbeurt toe.

Op zoek naar een opvolger voor de pensioengerechtigde Patrick Le Quément klopte Renault-topman Carlos Ghosn begin 2009 op de deur van Laurens van den Acker, toen nog designdirecteur bij Mazda. Ghosn bereidde een ingrijpende transitie van het merk voor en zag in de Nederlandse designer de geschikte persoon om die gestalte te geven.
...

Op zoek naar een opvolger voor de pensioengerechtigde Patrick Le Quément klopte Renault-topman Carlos Ghosn begin 2009 op de deur van Laurens van den Acker, toen nog designdirecteur bij Mazda. Ghosn bereidde een ingrijpende transitie van het merk voor en zag in de Nederlandse designer de geschikte persoon om die gestalte te geven. 'Dat Renault mij die opdracht wilde toevertrouwen, daar werd ik effe stil van', zegt hij daarover. 'Wat een eer! In de internationale designerwereld bezit de Franse constructeur een sterke reputatie. Door de alliantie met Nissan is Renault bovendien een wereldspeler geworden. Mijn speeltuin werd plots veel groter! De nieuwe job bood me daarenboven de mogelijkheid om naar Europa terug te keren. Ik had er veertien jaar Amerika en Japan opzitten, achtereenvolgens bij Ford en Mazda en wilde opnieuw richting het oude continent.' Maar omdat daarmee verhuis nummer zevenentwintig er zat aan te komen, moest hij eerst overleggen met zijn vrouw en tienerdochter. 'Van zodra ik het woord Parijs liet vallen, sprong het licht op groen'.Van Renault-topman Ghosn is geweten dat hij uitermate eigenzinnig en veeleisend is, een man van weinig woorden, een koele cijferaar en meesterstrateeg. 'De opdracht die ik meekreeg was kort en bondig: maak van Renault een menselijk merk, ontwerp modellen die de harten van de mensen veroveren en die aansluiten bij de verschillende fasen in een mensenleven. Daar moest ik het mee doen', blikt de immer opgewekte van den Acker terugblikkend op die belangrijke stap in zijn carrière. '1 september 2009 was mijn eerste werkdag bij Renault. Vanaf dag één ben ik beginnen sprinten, zonder dat ik wist waar de eindmeet lag.' Ondertussen is het Renault-gamma fors uitgebreid en heeft het een nieuwe merkidentiteit gekregen die beantwoordt aan de verwachtingen van topman Ghosn. Nog belangrijker is dat de nieuwe modellen in de smaak vallen van de consument. De emotionele boodschap komt aan bij het grote publiek. In ons land staat Renault op nummer één. Sinds 1990 is de Clio met 13 miljoen exemplaren de meest verkochte Franse auto. De New Clio die in 2012 op de markt kwam, was het eerste seriemodel dat de signatuur droeg van van den Acker. De nieuwkomer bleek een schot in de roos en was in 2015 met 400.000 exemplaren marktleider in zijn segment.Na vier jaar is de Clio IV aan een opfrisbeurt toe. Dat is en blijft een moeilijke opgave wanneer het om een succesvol model gaat. Daarom zijn van den Acker en zijn team zeer behoedzaam tewerk gegaan en hebben ze enkel subtiele veranderingen aan het exterieur aangebracht. Het radiatorrooster rond het logo is nieuw, het onderste rooster is visueel verbreed waardoor het geheel er moderner uitziet. Achteraan bezorgt een nieuwe bumperschort de achterkant een robuustere uitstraling. Vier nieuwe koetswerkkleuren breiden het bestaande palet uit. De Clio is voortaan ook verkrijgbaar met 'full led' koplampen en de topversies beschikken over C-vormige dagrij- en achterlichten met led-technologie.Binnenin zien de kunststoffen er niet alleen beter uit, ze voelen ook aangenamer aan. De centrale verluchtingsroosters en deurpanelen werden volledig herwerkt en omvatten nieuwe bedieningstoetsen, de zetelstoffen zijn op alle versies van een hogere kwaliteit en de zetels zelf bieden meer zijdelingse steun, wat het zitcomfort verhoogt. Het stuurwiel werd eveneens hertekend en is in de topversies overtrokken met volnerfleder. Dat alles tilt het interieur van de Clio naar het niveau van de nieuwe Renault-topmodellen. Dertig verschillende combinaties maken het bovendien mogelijk een persoonlijke look te geven aan zijn of haar Clio. De uitbreiding van het infotainment- en connectiviteitsaanbod met een derde multimediasysteem (R & Go) voor de instapmodellen past in dit kader. Het ziet er geweldig uit, maar de bediening is niet even vanzelfsprekend. Al kan dat ook te maken hebben met mijn leeftijd en de onkunde om met die moderne toepassingen om te gaan. In mijn geval leiden die meer mijn aandacht af dan dat ze een hulp zijn in het dagelijkse verkeer. Design is hét belangrijk criterium bij de keuze van een Clio, maar prestaties, comfort en veiligheid leggen ook gewicht in de weegschaal. Om het rijplezier te verhogen, breidt Renault het motorenaanbod voor de Clio uit met de Energy dCi 110 en Energy TCe 120, in combinatie met een handgeschakelde 6-gangversnellingsbak - als aanvulling op de automatische EDC-transmissie waarvoor de constructeur een meerprijs van 1.500 euro verlangt. De krachtige 1.5 liter viercilinderdieselmotor met een koppel van 260 Nm ontpopt zich tot een pittige en geluidsarme krachtbron, de 120 pk sterke 1.2 liter viercilinderbenzinemotor bezit minder koppel (205 Nm) en vergt veel schakelwerk van de bestuurder om vlot vooruit te komen. De dieselmotor is zonder twijfel de betere krachtbron, dankzij zijn hoger koppel en lager verbruik. De opgefriste Clio IV staat vanaf september in de showroom en is beschikbaar in vijf uitrustingsniveaus (LIFE, ZEN, LIMITED, INTENS en INITIALE PARIS), in combinatie met een GT-Line pack dat de Clio een sportievere look bezorgt - ten koste van een opleg van 750 euro. Voor de goedkoopste Clio IV (1.2 16V LIFE) betaal je 13.700 euro, voor de Clio Energy dCi 110 in Initiale Paris-uitvoering moet je 25.050 euro neertellen. Traditiegetrouw biedt Renault de Clio ook in een sportieve R.S.-versie aan. De klant kan kiezen uit twee 1.6 liter viercilinderbenzinemotoren van respectievelijk 200 en 220 pk, gekoppeld aan een EDC-6-trapsautomaat met dubbele koppeling. De Clio R.S. is leverbaar met drie chassistypes, afgestemd op de (sportieve) ambities van de klant. Kiest die voor de Trophy-versie mag hij zich verheugen op uitermate sportieve prestaties: van 0 tot 100 km in 6,6 seconden en een topsnelheid van 235 km/u, kostprijs 27.050 euro. Dat is, gezien de prestaties en uitrusting van de R.S. 220 EDC Trophy, een zeer concurrentiële prijs.