De investeringen zijn onder andere bedoeld voor de ontwikkeling van krachtigere accu's voor elektrische auto's. Die moeten ervoor zorgen dat Ford ook snel elektrische varianten kan aanbieden van de modellen waar het merk goed mee scoort, waaronder pick-uptrucks, bestelbusjes en terreinwagens.

Ford heeft zich naar eigen zeggen goed hersteld aan het einde van crisisjaar 2020. De aangepaste operationele winst steeg in het vierde kwartaal tot 1,7 miljard dollar, tegenover 500 miljoen dollar in dezelfde periode van 2019. Daarbij speelde mee dat het concern op de Amerikaanse thuismarkt vooral lucratieve modellen verkocht, naast een forse stijging van de autoverkopen in China.

Niettemin leed Ford een nettoverlies, waarbij ook eenmalige kosten zijn meegerekend, van 2,8 miljard dollar. Daarbij speelden onder andere fikse kosten mee voor een grootscheepse reorganisatie en een terugroepactie van drie miljoen auto's wegens defecte airbags.

Eerder op donderdag werd bekend dat ook Ford, net zoals veel andere autofabrikanten, kampt met een tekort aan chips voor zijn auto's. Het bedrijf verlaagde daarom de productie van zijn populaire pick-up F-150.

Financieel topman John Lawler schatte in dat Ford door de schaarste aan halfgeleiders tussen de 10 tot 20 procent minder auto's kan maken in het eerste kwartaal van 2021. Dat kan het bedrijf in heel 2021 tussen de 1 miljard tot 2,5 miljard dollar aan operationele winst kosten, waarschuwde hij.

De investeringen zijn onder andere bedoeld voor de ontwikkeling van krachtigere accu's voor elektrische auto's. Die moeten ervoor zorgen dat Ford ook snel elektrische varianten kan aanbieden van de modellen waar het merk goed mee scoort, waaronder pick-uptrucks, bestelbusjes en terreinwagens. Ford heeft zich naar eigen zeggen goed hersteld aan het einde van crisisjaar 2020. De aangepaste operationele winst steeg in het vierde kwartaal tot 1,7 miljard dollar, tegenover 500 miljoen dollar in dezelfde periode van 2019. Daarbij speelde mee dat het concern op de Amerikaanse thuismarkt vooral lucratieve modellen verkocht, naast een forse stijging van de autoverkopen in China. Niettemin leed Ford een nettoverlies, waarbij ook eenmalige kosten zijn meegerekend, van 2,8 miljard dollar. Daarbij speelden onder andere fikse kosten mee voor een grootscheepse reorganisatie en een terugroepactie van drie miljoen auto's wegens defecte airbags. Eerder op donderdag werd bekend dat ook Ford, net zoals veel andere autofabrikanten, kampt met een tekort aan chips voor zijn auto's. Het bedrijf verlaagde daarom de productie van zijn populaire pick-up F-150. Financieel topman John Lawler schatte in dat Ford door de schaarste aan halfgeleiders tussen de 10 tot 20 procent minder auto's kan maken in het eerste kwartaal van 2021. Dat kan het bedrijf in heel 2021 tussen de 1 miljard tot 2,5 miljard dollar aan operationele winst kosten, waarschuwde hij.