De Mustang is een auto die sterk polariseert, je bent voor of tegen. Zelfs na vijftig jaar is dat nog altijd het geval. Een liefhebber van gevechtsvliegtuigen de opdracht geven om een sportauto te ontwerpen, dat is om boel vragen. Voor John Najjar telde maar één zaak en dat was speed én dodelijke efficiëntie. Toen de eerste Mustang in 1964 van de band liep, kreeg de ontwerper naast veel lof ook kritiek te horen.
...

De Mustang is een auto die sterk polariseert, je bent voor of tegen. Zelfs na vijftig jaar is dat nog altijd het geval. Een liefhebber van gevechtsvliegtuigen de opdracht geven om een sportauto te ontwerpen, dat is om boel vragen. Voor John Najjar telde maar één zaak en dat was speed én dodelijke efficiëntie. Toen de eerste Mustang in 1964 van de band liep, kreeg de ontwerper naast veel lof ook kritiek te horen. Muscle carVoor de ene Amerikaan ging de muscle car te ver, voor de andere niet ver genoeg. Ook buiten de States waren de meningen verdeeld. De Amerikaanse soldaten in Duitsland bijvoorbeeld toonden zich not amused dat de Mustang door Ford niet werd ingevoerd in Europa en dat zich zij via een onafhankelijke importeur moesten bevoorraden. Remember Elvis. Over één zaak was iedereen het wel eens: 23.000 dollar was een verdomd scherpe prijs voor zo'n eyecatcher. Ook de zesde generatie Mustang is scherp geprijsd: voor 37.000 euro koop je een gespierde en indrukwekkende sportcoupé met een 2.3 liter viercilinder van 314 pk. Voor 5.000 euro extra krijg je zelfs een potente 5 liter V8 van 421 pk onder de motorkap. In beide gevallen ben je verzekerd van nieuwsgierige blikken van buren en overburen. De Ford Mustang is namelijk een icoon, zijn silhouet is bijna zo bekend als dat van de Porsche 911 of Jaguar E-type. Met een lengte van 4,80 m en een breedte van 1,91 m is hij een behoorlijk grote sportwagen, een imposante verschijning die zijn Amerikaanse afkomst niet kan verloochenen. Ook binnenin is dat het geval: de kwaliteit van de gebruikte materialen is niet van hetzelfde niveau als van de Duitse premiummerken, maar dat doet gelukkig geen afbreuk aan de functionaliteit. Alle knoppen en wijzertjes zitten waar ze horen te zitten, het stuurwiel is in alle richtingen verstelbaar. Op veiligheidsvoorzieningen heeft Ford duidelijk niet gespaard: de Mustang is zowel met knie- als gordijnairbags uitgerust. De zetels - Recaro's als optie - geven goede ondersteuning aan het lichaam, zelfs na een langere rit. Vooraan is er voldoende ruimte, achteraan is er enkel plaats voor kinderen tot twaalf. Ook de kofferruimte valt met 400 liter niet bijzonder groot uit terwijl de draaicirkel van 12,4 meter dan weerom te groot is om makkelijk te kunnen manoeuvreren in de stad of in een parkeergarage. Soundmachine Maar wie koopt er een Mustang omdat die volmaakt zou zijn? De Mustang is in de eerste plaats een sound- en racemachine, met een Mustang wil je opvallen en imponeren. En af en toe eens een Duitser in eigen land rode kaken bezorgen. Dat kan! De 2.3 liter viercilinder Ecoboost-turbomotor levert 314 pk en dat is bepaald niet niks. Maar de Mustang is een grote en relatief zware auto (1 700 kg) en dat weegt op de prestaties, al drukt dat het rijplezier niet. Het is overigens niet de eerste keer dat Ford een viercilinder turbomotor in de Mustang inbouwde. Dat gebeurde in de jaren tachtig; toen woedde de oliecrisis in alle hevigheid en werden zelfs de Amerikanen verplicht om zuinig om te gaan met brandstof. Een les in nederigheid die echter al snel werd vergeten. Zelfs anno 2016 - in volle milieucrisis zeg maar - rijden in de States meer zware SUV's, pick-ups en muscle cars rond dan ooit tevoren. Wie gebeten is door de microbe kiest ook hier - zonder schroom - voor een grote 5 liter V8, alleen al omwille van de sound. Om kippenvel van te krijgen. En dat voor nauwelijks 5.000 euro extra. Met 421 pk onder de motorkap ontpopt de Mustang zich tot een te duchten concurrent voor zijn Duitse collega's, die allemaal minstens dubbel zo duur zijn. Die beschikken weliswaar over meer assistentiesystemen en een ruimer infotainmentaanbod, so what. Wie met een 5 liter V8 onderweg is, die luistert niet naar Klara en heeft voor handenvrijbellen sowieso geen tijd. Die wil gas geven en genieten van de zware bas op de achtergrond, die de zwakke weggebruikers én brave huisvaders de bomen injaagt. Zoals gezegd, de Ford Mustang polariseert: je bent voor of tegen! Dikke neus, impressionante stroomlijn, verleidelijke heupen, wat wil je nog meer? Een gulden middenweg is er niet.Dat onze muscle car V8 tussen de 12 à 20 l/100 km benzine slurpt, dat de hoge CO2-uitstoot bijdraagt aan de opwarming van de aarde, het zij zo. Wie valt voor een Mustang is geen watje en geen groene jongen, maar een zelfverzekerde hardrijder die zich geen snars aantrekt van wat de buren en spelende kinderen op straat over hem denken en zeggen. Overigens is de Mustang V8 niet alleen snel - van 0 tot 100 km/u in 5,2 seconden - hij ligt ook vrij goed op de weg en rijdt behoorlijk comfortabel, want eindelijk met een onafhankelijke achterwielwielophanging. De handgeschakelde 6-bak en remmen doen hun werk voortreffelijk. Kies je voor de kleinere 2.3 liter motor gaat het allemaal een tikkeltje minder snel daarom niet minder uitdagend en plezant. It's up to you! Open air festival De Mustang is ook als convertible verkrijgbaar, de verleiding ten top en dat voor amper 4.000 euro extra. Met het stoffen vouwdak omlaag en de ruiten omhoog, valt het met de wind in de haren goed mee. Spijtig genoeg gaat het 'open air' plezier ten koste van de stijfheid van de carrosserie en daardoor van het rijgedrag in zijn geheel. Om die reden verkies ik de coupé boven de convertible. Bovendien biedt de coupé achteraan een meer masculiene aanblik. Zoals gezegd, voert Ford de Mustang pas sinds vorig jaar officieel in ons land in en om het exclusief karakter van de iconische sportwagen te bewaren, verloopt de verkoop via een 15-tal gespecialiseerde Ford-stores. Een nerd die staat aanstoot aanneemt.