Ferrari zweert bij 12 cilinders

Gert Verhoeven

De vervanger van de Ferrari 812 wordt opnieuw door een V12 aangedreven en het nieuwe model krijgt de simpele naam Ferrari 12Cilindri.

Er zijn alsmaar minder constructeurs die een klassieke twaalfcilinder verbrandingsmotor bouwen. Dat is op zich niet verwonderlijk want ook in het verleden waren er relatief weinig spelers met een V12 in hun gamma. De komst van strengere CO2- en emissienormen eist ook in dit topsegment zijn tol. Het hoeft geen betoog dat dit type motor nog meer dan vroeger een prestigeproject is. 

Klassieke lay-out

De nieuweling is een Ferrari volgens het recept van Enzo zaliger. De twaalfcilindermotor zit in de lengterichting voorin ingebouwd in combinatie met achterwielaandrijving. De langgerekte neus met de bolle wielkasten is niet enkel een knipoog naar de vormtaal van de illustere modellen uit de jaren zestig. Het verraadt ook dat een gigantische motor de 12Cilindri aandrijft.

De constructeur uit Modena kiest voor een klassieke setup met een atmosferische krachtbron die we al kennen uit de 812. Het blok is 6,5 liter groot en levert een forse 830 pk. Dat volstaat om in minder dan 3 seconden van 0 tot 100 km/u te accelereren. De 200 km/u tikt de naald van de (digitale) kilometerteller al na minder dan 8 seconden aan. De topsnelheid bedraagt 340 km/u.

Ferrari kiest voor dit model niet voor downsizing of turbotechnologie. Dat merk je aan de technische specificaties want de hoogtoerige motor levert zijn maximumvermogen bij 9.500 omwentelingen. De Italiaanse sportwagenfabrikant geeft ook aan dat deze bolide slechts 31 meter nodig heeft om van 100 km/u tot stilstand te komen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content