Files leiden tot stress, een slechtere luchtkwaliteit in de steden en minder competitiviteit voor bedrijven. De overheid zoekt naar alternatieven maar onderneemt weinig om het gebruik van tweewielers zoals scooters en motorfietsen te ondersteunen. Nochtans bieden ze een (gedeeltelijke) oplossing voor het probleem.

In maart 2017 organiseerde men een vergelijkende test tussen een auto, een scooter en het openbaar vervoer op het traject tussen Herent (Leuven) en Sint-Lambrechts-Woluwe (Brussel). Het resultaat laat geen twijfel bestaan: de scooter arriveerde als eerste, de wagen had er 20 minuten extra voor nodig en via het openbaar vervoer duurde het traject een uur langer.

Een Febiac-enquête bij 170 motorrijders bevestigt deze bevindingen. Motor- of scootergebruik voor woon-werk verkeer is 19,5 % sneller dan de auto en ruim 57,5 % sneller dan openbaar vervoer. Een studie uitgevoerd door Transport & Mobility Leuven stelt dat wanneer 10 % van de automobilisten tijdens de spits zouden overschakelen op een gemotoriseerde tweewieler, de filedruk met 40 % zou afnemen. Mocht een kwart van de pendelaars overstappen op de motor, zouden de files volledig kunnen verdwijnen.(Belga)

Files leiden tot stress, een slechtere luchtkwaliteit in de steden en minder competitiviteit voor bedrijven. De overheid zoekt naar alternatieven maar onderneemt weinig om het gebruik van tweewielers zoals scooters en motorfietsen te ondersteunen. Nochtans bieden ze een (gedeeltelijke) oplossing voor het probleem. In maart 2017 organiseerde men een vergelijkende test tussen een auto, een scooter en het openbaar vervoer op het traject tussen Herent (Leuven) en Sint-Lambrechts-Woluwe (Brussel). Het resultaat laat geen twijfel bestaan: de scooter arriveerde als eerste, de wagen had er 20 minuten extra voor nodig en via het openbaar vervoer duurde het traject een uur langer. Een Febiac-enquête bij 170 motorrijders bevestigt deze bevindingen. Motor- of scootergebruik voor woon-werk verkeer is 19,5 % sneller dan de auto en ruim 57,5 % sneller dan openbaar vervoer. Een studie uitgevoerd door Transport & Mobility Leuven stelt dat wanneer 10 % van de automobilisten tijdens de spits zouden overschakelen op een gemotoriseerde tweewieler, de filedruk met 40 % zou afnemen. Mocht een kwart van de pendelaars overstappen op de motor, zouden de files volledig kunnen verdwijnen.(Belga)