Het aantal klachten over de autoverhuursector is tussen 2010 en 2016 verdubbeld. De constatering noopte de Commissie ertoe om samen met de nationale consumentenautoriteiten de sector van naderbij te bekijken en ervoor te zorgen dat de handelspraktijken van de autoverhuurders de Europese consumentenregels respecteren.

Die oefening is nu afgerond, zo meldt de Commissie vandaag in een persbericht. De vijf marktleiders, Avis, Europcar, Enterprise, Hertz en Sixt, hebben hun algemene voorwaarden aangepast. Daardoor zou het voortaan gegarandeerd moeten zijn dat de totale reserveringsprijs alle onvermijdelijke kosten omvat. Zijn winterbanden in een land wettelijk verplicht, dan moet de prijs daarvan in de aangekondigde prijs zitten.

De handhavingsautoriteiten en de autoverhuurders maakten ook afspraken over de informatie die de consument moet krijgen over de kenmerken en opties van de wagen, de berekening van het brandstofverbruik, de verzekeringen... De consument zou voortaan ook moeten kunnen rekenen op een duidelijke procedure voor de inspectie van het voertuig en een billijke afhandelingsprocedure bij schade.(Belga)

Het aantal klachten over de autoverhuursector is tussen 2010 en 2016 verdubbeld. De constatering noopte de Commissie ertoe om samen met de nationale consumentenautoriteiten de sector van naderbij te bekijken en ervoor te zorgen dat de handelspraktijken van de autoverhuurders de Europese consumentenregels respecteren.Die oefening is nu afgerond, zo meldt de Commissie vandaag in een persbericht. De vijf marktleiders, Avis, Europcar, Enterprise, Hertz en Sixt, hebben hun algemene voorwaarden aangepast. Daardoor zou het voortaan gegarandeerd moeten zijn dat de totale reserveringsprijs alle onvermijdelijke kosten omvat. Zijn winterbanden in een land wettelijk verplicht, dan moet de prijs daarvan in de aangekondigde prijs zitten.De handhavingsautoriteiten en de autoverhuurders maakten ook afspraken over de informatie die de consument moet krijgen over de kenmerken en opties van de wagen, de berekening van het brandstofverbruik, de verzekeringen... De consument zou voortaan ook moeten kunnen rekenen op een duidelijke procedure voor de inspectie van het voertuig en een billijke afhandelingsprocedure bij schade.(Belga)