T&E heeft voor de vergelijking naar eigen zeggen rekening gehouden met "alle mogelijke criteria", waaronder de CO2-uitstoot bij het gebruik van het voertuig maar ook die verbonden aan de fabricatie van de batterijen of aan de energiebron gebruikt voor het herladen van de batterijen. In "het slechtste geval" - een elektrische auto waarvan de batterijen in China gefabriceerd werden en waarvan de gebruiker in Polen woont (het land dat het meest gebruik maakt van koolcentrales voor elektriciteitsopwekking) - blijft de CO2-uitstoot nog steeds lager dan bij een vergelijkbare auto met verbrandingsmotor. Die uitstoot is 22 procent kleiner dan die van een dieselwagen en 28 procent lager dan die van een benzinewagen, zo blijkt uit de berekeningen van T&E. In het meest gunstige scenario - een elektrische auto waarvan de batterijen in Zweden gefabriceerd werden en waarvan de gebruiker eveneens in dat land woont - zijn de emissies van de elektrische wagen 80 procent kleiner ten opzichte van een dieselwagen en 81 procent kleiner ten opzichte van een benzinewagen. Een elektrische wagen die in België gebruikt wordt en waarvan de batterij ook in ons land gefabriceerd werd, zou 65 procent minder CO2 uitstoten dan een gelijkaardige auto met verbrandingsmotor. De Europese non-profitorganisatie, die ijvert voor duurzame mobiliteit, denkt dat elektrische voertuigen in de toekomst voor een nog verdere reductie van de CO2-uitstoot kunnen zorgen, wanneer de elektriciteit voor de batterijen steeds meer afkomstig zal zijn van hernieuwbare energiebronnen. T&E heeft een tool online gezet voor de vergelijking, die aangepast zal worden van zodra er nieuwe gegevens beschikbaar zijn, klinkt het.(Belga)

T&E heeft voor de vergelijking naar eigen zeggen rekening gehouden met "alle mogelijke criteria", waaronder de CO2-uitstoot bij het gebruik van het voertuig maar ook die verbonden aan de fabricatie van de batterijen of aan de energiebron gebruikt voor het herladen van de batterijen. In "het slechtste geval" - een elektrische auto waarvan de batterijen in China gefabriceerd werden en waarvan de gebruiker in Polen woont (het land dat het meest gebruik maakt van koolcentrales voor elektriciteitsopwekking) - blijft de CO2-uitstoot nog steeds lager dan bij een vergelijkbare auto met verbrandingsmotor. Die uitstoot is 22 procent kleiner dan die van een dieselwagen en 28 procent lager dan die van een benzinewagen, zo blijkt uit de berekeningen van T&E. In het meest gunstige scenario - een elektrische auto waarvan de batterijen in Zweden gefabriceerd werden en waarvan de gebruiker eveneens in dat land woont - zijn de emissies van de elektrische wagen 80 procent kleiner ten opzichte van een dieselwagen en 81 procent kleiner ten opzichte van een benzinewagen. Een elektrische wagen die in België gebruikt wordt en waarvan de batterij ook in ons land gefabriceerd werd, zou 65 procent minder CO2 uitstoten dan een gelijkaardige auto met verbrandingsmotor. De Europese non-profitorganisatie, die ijvert voor duurzame mobiliteit, denkt dat elektrische voertuigen in de toekomst voor een nog verdere reductie van de CO2-uitstoot kunnen zorgen, wanneer de elektriciteit voor de batterijen steeds meer afkomstig zal zijn van hernieuwbare energiebronnen. T&E heeft een tool online gezet voor de vergelijking, die aangepast zal worden van zodra er nieuwe gegevens beschikbaar zijn, klinkt het.(Belga)