Urbain Vandormael

‘Eén op de vier nieuwe auto’s in 2017 is een SUV’

Urbain Vandormael Expert autosector. Schrijft op Knack.be wekelijks over nieuwigheden in autoland.

2017 wordt opnieuw een druk autojaar. Zoals het er nu naar uitziet, komen in de loop van dit jaar meer dan 70 nieuwe modellen op de markt. Eén op de vier nieuwkomers is een SUV, al dan niet met vierwielaandrijving. Dat heeft ongetwijfeld te maken met het gevoel van veiligheid en sportiviteit dat een SUV uitstraalt.

Uit een recent grootschalig onderzoek naar de koopintenties van de Europese bevolking in opdracht van een Duitse constructeur blijkt dat 80 procent van de eigenaars van een SUV zich straks opnieuw een gelijkaardig model wil kopen. Van wie vandaag met een berline, break of coupé rijdt, denkt 40 procent eraan om volgende keer een SUV te kopen. Ondanks dat die 10 tot 20 procent meer brandstof verbruikt en een hogere CO2– en NOx-uitstoot laat optekenen, verovert de SUV dus almaar meer harten. Vooral dat van sportieve gezinnen en 60-plussers. Die laatsten vallen voor de hogere instap en voor het betere overzicht over het verkeer dat zij vanuit hun hogere zitpositie hebben. Een SUV kan ook beter overweg met een putje in de rijweg of de ene of andere boordsteen.

Duitse premiummerken blijven de toon aangeven

Wat springt nog in het oog? De Duitse premiummerken blijven ook in 2017 de toon aangeven. Te beginnen met Audi dat dit jaar de A5/A5 S cabrio, de Q5 en A8 de straat opstuurt, aangevuld met sportieve RS-versies van de A3 Sportback, A5, Q5 en A4 Avant. In september stelt Audi de tweede generatie van de A7 voor maar die komt pas begin 2018 op de markt.

BMW, dat onder toenemende druk staat van Audi en Mercedes, introduceert de opvolger van de 5 Touring, M5 en X3. Met de X2 breidt BMW zijn SUV-gamma naar onder uit waar ook de tweede generatie van de Mini Countryman haar debuut maakt.

Eén op de vier nieuwe auto’s in 2017 is een SUV

Bij Mercedes/smart wordt 2017 het jaar van AMG, oordeel zelf: AMG GT roadster, AMG C 63 R, AMG E 63S en AMG supersportwagen. Daarnaast lanceert Mercedes een facelift van de GLA, S– en C-klasse alsook de E-klasse All-Terrain, de E-klasse coupé én cabrio. Met de X-klasse debuteert het merk met de ster in het pick-upsegment. Bij smart is het dit voorjaar uitkijken naar de elektrische versies van het complete gamma.

Opel zet zijn sterke opmars verder en pakt dit jaar uit met nieuwkomers die ertoe doen zoals de InsigniaGrand Sport en Insignia Sports Tourer, Crossland X, Astra Country Tourer, Grandland en Vivaro. De meeste aandacht zal allicht gaan naar de Ampera-e die met een effectieve actieradius van 400 km nieuwe maatstaven zet op het vlak van elektromobiliteit.

Volkswagen, nog altijd de nummer één, lijkt nog altijd niet bekomen van dieselgate en lanceert in het nieuwe jaar een facelift van de diverse Golf-versies naast compleet nieuwe modellen zoals de CC, Tiguan XL en Polo, waarbij het uitkijken is naar de Terok, de SUV-versie van de Polo. Bij Volkswagen is het wachten op de komst van een reeks elektrisch aangedreven modellen waarmee het zijn geschonden blazoen wil oppoetsen.

Volkswagen Golf R
Volkswagen Golf R

Bij grote concurrent Toyota/Lexus blijft alles bij het oude. De reeks nieuwkomers beperkt zich tot de CH-R, GT 86 en LS, een rijke oogst ziet anders uit.

BijVolkswagen is het wachten op de komst van een reeks elektrisch aangedreven modellen waarmee het zijn geschonden blazoen wil oppoetsen.

Die is er wel bij de VW-dochtermerken Seat en Skoda wier imago niet aangetast lijkt door dieselgate. Bij Seat zijn alle ogen gericht op de nieuwe Ibiza, inclusief een SUV-versie alsook op de facelift van de Leon. Skoda schakelt nog een versnelling hoger en breidt zijn gamma uit met de komst van de imposante Kodiaq en een nieuwe generatie Citigo, Fabia, Rapid, Octavia en Yeti. Bij Skoda is het echt alle hens aan dek om de stijgende vraag te kunnen beantwoorden.

Toyota C-HR
Toyota C-HR© /

Vive la France

Bij de Franse merken blijft Renault dé trendsetter met de marktintroductie van de tweede generatie ZOE, Koleos en Mégane RS, de pick-up Alaskan én de wedergeboorte van het iconische sportwagenmerk Alpine. De eerste (beperkte) serie was in geen tijd uitverkocht, nog voor iemand met de nieuwkomer heeft kunnen proefrijden. Bij dochtermerk Dacia wordt het doek gehaald van de nieuwe generatie Duster op het onderstel van de Renault Kadjar, nadat de andere modellen van het budgetmerk eind 2016 een grondige facelift hebben ondergaan.

Citroen/DS heeft het moeilijk en lanceert opvolgers van de C3, C3 Picasso en C4 met als kers op de taart een gloednieuwe DS SUV. Zustermerk Peugeot introduceert de 3008, 5008, 308 en 508; spreken van een indrukwekkend modellenoffensief zou de waarheid geweld aandoen.

Bij Fiat is het armoe troef, voor licht in de duisternis zorgt dochtermerk Alfa Romeo met de nieuwe Stelvio en Giulia SW.

Alfa Romea Stelvio
Alfa Romea Stelvio© /

Jaguar/Landrover blijft de autowereld in aangename zin verrassen. In 2017 gebeurt dit met de komst van de Jaguar XF Sportbrake en I-Pace, de Range Rover Sport Coupé en Landrover Discovery. Het Duitse managementteam van het Engelse merk dat eigendom is van het Indiase Tata Motors Limited blijft uitstekend presteren.

Ook Volvo doet het opvallend en pakt in 2017 uit met de V90 Cross Country en een compleet nieuw 60-gamma, gaande van de XC60 over de S60 tot de V60.

Volvo V90 Cross Country
Volvo V90 Cross Country© /

Ford richt de spots op de nieuwe Fiesta en facelifts van de Kuga, Mondeo en Focus. Met name van de nieuwe Fiesta wordt verwacht dat hij een dam kan opwerpen tegen de tsunami aan compacte gezinswagens uit Zuid-Korea (Hyundai en Kia) en Japan (Mazda, Nissan, Suzuki).

De zon gaat op in het oosten

Onder de Aziatische merken doet Hyundai/Kia het meest van zich spreken, in positieve zin bovendien. Hyundai lanceert in 2017 opvolgers van de i30 en i30 combi, ix 25, Genesis G80 alsook een Plug-in hybrid variante van de Ioniq.

hyundai ioniq
hyundai ioniq© /

Bij Kia rolt in februari de nieuwe Rio van de band, in de zomermaanden volgen Plug-in hybridversies van de Niro en Optima SW.

Goed nieuws voor de miljonairs onder onze lezers.

Mazda vliegt op eigen vleugels en blijft in positieve zin verrassen door originele modellen zoals de Mazda MX5 RF en CX-4 en opvolgers van sterke nummers als de CX-5 en 3 MPS.

Nissan komt nog eens positief tevoorschijn met de Micra, een streling voor het oog in het segment van de compacte gezinswagens. Daarnaast brengt de Japanse constructeur facelifts van bestaande modellen zoals de X-Trail en Qashqai alsook een gloednieuwe Juke.

Suzuki rijdt de nieuwe Ignis en Swift voor, Subaru stelt de nieuwe BRZ, Impreza en XV voor en hoopt daarmee verloren marktaandeel terug te kunnen winnen. In beide gevallen gaat het om nichemerken die nood hebben aan enkele blikvangers, die voor een upgrade van het imago van het merk kunnen zorgen.

Lamborghini Huracan Spyder
Lamborghini Huracan Spyder© Lamborghini

Goed nieuws voor de miljonairs onder onze lezers. Ferrari brengt de GTC 4 Lusso T, 488 Speciale en LaFerrari Aperta op de markt, bij Lamborghini is het aanschuiven voor de nieuwe Aventador en Aventador Roadster, Huracan Spider en Urus, de langverwachte SUV van het Italiaanse sportwagenmerk van Volkswagen. Bij Bentley staat een opvolger klaar voor de Continental GT, na tien jaar mag dat. Of parkeert u liever een Aston Martin op de oprit, dat kan natuurlijk ook. De marktintroductie van de nieuwe DB11 Volante is gepland voor eind oktober.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content