De eerste autoshow van Tokio dateert van 1954 maar internationale uitstraling heeft die pas gekregen vanaf de jaren tachtig. In 1989 verhuisde de tweejaarlijkse motorshow naar het expositiecomplex Makuhari, aan de rand van de Japanse hoofdstad.
...

De eerste autoshow van Tokio dateert van 1954 maar internationale uitstraling heeft die pas gekregen vanaf de jaren tachtig. In 1989 verhuisde de tweejaarlijkse motorshow naar het expositiecomplex Makuhari, aan de rand van de Japanse hoofdstad. Japanse invasie De Japanse auto-industrie is half zo jong als die van de Europese en Amerikaanse en is pas vanaf de jaren zestig en zeventig tot volle ontplooiing gekomen met een charmeoffensief richting de Europese en Amerikaanse consument. Met een reeks betaalbare en betrouwbare modellen met een voor die tijd vrij complete basisuitrusting en veel lichtjes en knopjes veroverden de Japanse merken de harten van miljoenen Amerikanen en Europeanen. Herinner je het succes van de Toyota Corolla die in geen tijd uitgroeide tot een echte wereldauto. De Japanse constructeurs introduceerden bovendien nieuwe productiemethoden die de efficiëntie en rendabiliteit fors de hoogte injoegen. Gele gevaar bezworen De Europese constructeurs stonden met de rug tegen de muur, hadden geen gepast antwoord en verloren massaal veel klanten. In hun vertwijfeling appelleerden ze zowaar aan de nationalistische gevoelens van de Europese consumenten. Vooraanstaande politici en gezaghebbende opiniemakers spraken openlijk over het 'gele gevaar' en wezen op de bedreiging die uitging van het succes van de Japanse merken voor de tewerkstelling in de Europese autonijverheid. Het heeft beangstigend lang geduurd vooraleer de Europese volumemerken de Japanse opmars een halt konden toeroepen en verloren terrein terugwinnen. Vandaag zijn de Japanse merken niet langer toonaangevend in de internationale autowereld. In het premiumsegment zijn de Japanse luxemerken Acura (Honda), Infiniti (Nissan), Lexus (Toyota) of Xedos (Mazda) er overigens nooit in geslaagd een bedreiging te vormen voor Audi, BMW of Mercedes. Blik vooruitIntussen hebben de Japanse merken ook concurrentie gekregen van de Zuid-Koreaanse autogroep Hyundai/Kia en bereidt een aantal Chinese constructeurs een aanval op de Europese markt voor. De hoogste tijd dus voor de Japanse merken om te reageren. Dat doen ze op de Tokyo Motorshow 2019. Die loopt nog tot het einde van deze week en biedt naast een paar echte wereldpremières een reeks concept cars die een voorafbeelding vormt van de auto van de toekomst en de mobiliteit van morgen. Dé grote blikvanger is de Mazda MX-30, de allereerste elektrische auto van het merk. De MX-30 is een crossover SUV (4,39 m lang) die plaats biedt aan vijf personen. De elektrische motor (e-SKYACTIV) is een zoveelste kunststuk van de Mazda-ingenieurs en wordt aangedreven voor een lithium-ion-batterij met een capaciteit van 35,5 kWh, wat aan de lage kant is. Volgens Mazda-woordvoerder Peter Gemoets is dat een bewuste keuze... "Een elektrische auto is in eerste instantie bedoeld voor relatief korte verplaatsingen in een stedelijke omgeving. Vandaar dat onze ingenieurs geopteerd hebben om de MX-30 uit te rusten met een kleinere accu die de auto minder zwaar maakt maar hem niettemin een autonomie van 200 à 250 kilometer (WLTP) bezorgt." Om de ecologische roeping van de MX-30 te onderstrepen, wordt gebruikt gemaakt van ecologische materialen. Zo is het leder vervangen door een veganistisch alternatief en is de deurbekleding vervaardigd uit gerecycleerde PET-flessen. De MX-30 komt in de tweede helft van 2020 op de markt, de instapprijs bedraagt 34.590 euro. Op de Mitsubishi-stand zijn de spots gericht op de MI-TECH Concept, een compacte plug-in hybride SUV met vier elektromotoren die de vier wielen aandrijven. De Japanse constructeur kiest voor een gasturbine als generator in de plaats van een conventionele benzinemotor, wat vrij uitzonderlijk is. De gasturbinegenerator draait op diverse soorten brandstof, van benzine en diesel over kerosine tot ethanol. De concept car is uitgerust met de meest geavanceerde rijassistentie- en veiligheidssystemen. Een slim HMI-systeem projecteert een variëteit aan informatie op de augmented reality (AR) voorruit. Dankzij de verscheidenheid aan informatie kan de bestuurder sneller en nauwkeuriger reageren, ook bij slecht zicht. Tweede blikvanger op de Mitsubishi-stand is de Engelberg Tourer, een studiemodel van een SUV met zeven zitplaatsen van de volgende generatie, die is uitgerust met een sterk verbeterde versie van de eigen Twin Motor 4WD plug-in hybride aandrijving. De accu is verwerkt in de bodem van de auto. De elektrische actieradius bedraagt meer dan 70 km (WLTP6), in combinatie met een volle tank benzine bedraagt de totale actieradius meer dan 700 km (WLTP).Dé eyecatcher van Toyota in Tokio is de tweede generatie Mirai, een volwaardige gezinswagen op waterstof waarmee de Japanse nummer één te kennen geeft dat hij waterstof helemaal niet heeft afgeschreven maar als een volwaardig alternatief voor accutechnologie beschouwt. Op de Toyota-stand vinden we een reeks studiemodellen voor specifiek gebruik. In het geval van de Ultracompact BEV-conceptmodel gaat het om een voertuig voor zakelijke toepassingen, een kantoor op wielen met een Wandelzone-BEV "type staand" waar rechtopstaand mee gereden wordt en een Wandelzone-BEV "type zittend", voor mensen die veel bagage meehebben of moeilijk te been zijn alsook een Wandelzone-BEV "type rolstoelaansluiting", die vastgemaakt wordt aan een rolstoel om zo de rolstoel elektrisch aan te drijven.Ten slotte pakt Toyota uit met de i-Road, een mobiliteitsoplossing voor korte afstanden die de grootte van een motorfiets combineert met een verbeterde stabiliteit om de laatste stedelijke kilometers van het woon-werkverkeer af te leggen of te gebruiken bij stadstoerisme.Zustermerk Lexus presenteert zijn visie op de toekomst met de LF-30 Electrified Concept, een krachtige elektrische auto met een 110 kWh-batterij en een rijbereik van 500 kilometer die in 3,8 seconden van 0 naar 100 km/h sprint. Getrouw aan de filosofie van het merk hebben we hier te maken met een futuristisch en polariserend design en een nieuw cockpitconcept. Aan de hand van de kleur van de voorzijde en de luminescentiepatronen kan vanaf de buitenzijde worden afgeleid of de auto in zijn normale modus rijdt, dan wel in de autonome modus. Nissan richt de spots op de Ariya Concept, een full electric crossover met twee elektromotoren, een rits rijhulpsystemen en een look die de nieuwe Nissan-designtaal verbeeldt. Hoewel het hier om een concept car gaat, is het niet ondenkbaar dat bepaalde stijldetails en koetswerk- en interieurelementen in de nabije toekomst in serieproductie zullen gaan. Het minimalistische dashboard is ontdaan van alle toetsen en schakelaars. Van zodra de wagen wordt gestart, komen geïntegreerde haptische bedieningselementen en het instrumentenbord tevoorschijn. Twee elektromotoren drijven de voor- en achteras aan. Tijdens het rijden identificeert de Intelligente Routeplanner automatisch laadpalen en plant hij laadstops onderweg, voor een efficiënt beheer van de energieopslag. Suzuki - met 3,9 miljoen verkochte wagens per jaar de nummer 9 in de wereld - focust op het thema "Waku Waku switch for Everyone". Dat staat voor "Opwinding voor jou, opwinding voor iedereen". Met een reeks concept cars, van de leuke Waku Spo over de Hanare, de Hustler Concept en de kleine bestelwagen Every Combi tot voertuigjes voor individuele mobiliteit zoals de Kupo en de Mitra toont Suzuki hoe het de toekomst van de (kleine) auto ziet. De Waku Spo is een compacte plug-in hybride terwijl de Hanare een concept is van een autonoom rijdende "mobiele kamer". Tot zover een overzicht van de blikvangers van de Tokyo Motorshow 2019 die weinig wereldpremières opleverde maar een blik vooruitwerpt op de toekomst van de auto en onze mobiliteit.