Combinatie van elegantie en functionaliteit

De alweer derde generatie CLS borduurt voort op een bestaand thema waarvan de oorsprong teruggaat tot 2003. Toen creëerde Mercedes met de CLS een vierdeurscoupé die de elegantie en dynamiek van een tweedeurscoupé combineerde met het comfort en gebruiksgemak van een vierdeurs limousine. Kenmerkend voor de nieuwkomer waren de opvallende taillelijn, lage ruitlijn en opmerkelijk gunstige Cw-waarde van 0.26. Een nieuw designicoon was geboren, al stuitte de gedurfde stroomlijn op felle kritiek van heel wat traditionele Mercedes-klanten.
...

De alweer derde generatie CLS borduurt voort op een bestaand thema waarvan de oorsprong teruggaat tot 2003. Toen creëerde Mercedes met de CLS een vierdeurscoupé die de elegantie en dynamiek van een tweedeurscoupé combineerde met het comfort en gebruiksgemak van een vierdeurs limousine. Kenmerkend voor de nieuwkomer waren de opvallende taillelijn, lage ruitlijn en opmerkelijk gunstige Cw-waarde van 0.26. Een nieuw designicoon was geboren, al stuitte de gedurfde stroomlijn op felle kritiek van heel wat traditionele Mercedes-klanten. 'Met de CLS opteerden we voor een carrosserievorm die emoties losmaakt én polariseert. Dat was een bewuste keuze omdat we per se af wilden van het conservatieve imago dat Mercedes belastte. Mercedes moest in onze ogen meer dynamisme en durf uitstralen. Met de CLS probeerden we een jonger en sportief doelpubliek aan te spreken.' Aan het woord is Gordon Wagener, Chief Design Officer en sinds 2016 lid van het managementteam van Mercedes-topman Dieter Zetsche. Achteraf beschouwd is er maar een conclusie mogelijk: opdracht volbracht. Vooraan springt de diamond grille met één enkele lamel in het oog die kenmerkend is voor alle MB-coupés. Typerend is ook de gespierd ogende schouderlijn die op elegante wijze overgaat in de lage achterzijde. Andere karakteristieken zijn de tweedelige achterlichten, de reflectoren in de achterbumper, de positie van de kentekenplaat in de bumper en Mercedes-ster in het kofferdeksel. Het luxueuze interieur van de CLS imponeert door zijn strakke basislijnen en vormt een logische voortzetting van het expressieve exterieurdesign dat de herkenbare signatuur draagt van Gordon Wagener. De verlichte luchtuitstroomopeningen zijn een knipoog naar de motor van een straalvliegtuig. Het widescreen cockpit met twee hoge resolutie 12,3 inch displays achter één doorlopend afdekglas is een optie. De bestuurder kan de informatiecontent afstemmen op zijn persoonlijke voorkeuren en/of rijsituatie. Er zijn drie weergavestijlen beschikbaar: 'Classic' en 'Sport' beschikken over een basisstructuur met twee ronde klokken, 'Progressive' heeft één centraal geplaatste ronde klok.Het optionele ENERGIZING-comfortprogramma koppelt de functies van een aantal comfortvoorzieningen van onder andere de airco en stoelen aan elkaar. Dat biedt de mogelijkheid een specifieke wellness set-up te kiezen die aansluit bij de persoonlijke voorkeuren en/of een bepaalde stemming van de bestuurder en dat op elk moment van de rit. De nieuwkomer is uitgerust met de nieuwste generatie veiligheids- en rijassistentiesystemen voor een route-gebaseerde ondersteuning van de bestuurder. Het rijgedrag wordt berekend op basis van kaart- en navigatiegegevens. In één oogopslag kan de bestuurder aflezen welke assistentiefuncties actief zijn. Alle functies kunnen via het stuurwiel worden bediend, al is dat geen aanrader omdat de bediening de aandacht van het verkeer afleidt. Het dynamisch afgesteld comfortonderstel met stalen veren is standaard, het DYNAMIC BODY CONTROL-onderstel met een sportieve basisafstelling en continu variabele demping aan de voor- en achteras is een optie. Dat geldt ook voor luchtvering met adaptief verstelbare demping. Over het rijgedrag van de derde generatie niks dan lof. Hoewel we te maken hebben met een auto van bijna 5 meter beweegt hij zich vlot, comfortabel en veilig in het verkeer. Met een draaicirkel van 11,6 meter laat hij zich probleemloos in alle mogelijke bochten wringen. Dankzij vierwielaandrijving beschikt hij in alle omstandigheden over voldoende grip. De derde generatie CLS is weliswaar geconcipieerd als een 5-zitter, maar comfortabel reizen over langere afstand kan enkel met zijn vieren. De achterbankleuning is in drie delen neerklapbaar wat de mogelijkheid biedt om het koffervolume van 520 liter gevoelig uit te breiden. Vergeleken met zijn voorganger is de nieuwkomer bijna 2 cm lager, desondanks beschikken de inzittenden over meer hoofdruimte en verloopt het in- en uitstappen achteraan veel vlotter. De zetels geven goede ondersteuning aan het lichaam, comfortvoorzieningen zoals ventilatie en diverse massagefuncties zijn een optie. Voor de derde generatie CLS biedt Mercedes een compleet nieuw gamma benzine- en dieselmotoren aan, met een vermogen dat varieert van 286 pk (CLS 350 d 4MATIC) over 340 pk (CLS 400d 4MATIC) tot 367 pk (CLS 450 4MATIC) die alle euro 6 d-temp gecertificeerd zijn. In het geval van de CLS 450 4MATIC ondersteunt de geïntegreerde elektromotor de conventionele verbrandingsmotor en zorgt voor betere prestaties en vermindering van het verbruik. Efficiënte energierecuperatie laadt de accu tijdens het rijden op, vergelijkbaar met wat een mild hybride doet. De CLS 450 4MATIC verbruikt gemiddeld net geen 10 l/100 km. Wie milieubewust met het gaspedaal omspringt, komt uit op zo'n 8 l/100 km - wat een achtbaar resultaat is. Met de me connect-service verandert de CLS in een mobiel kantoor. De bestuurder kan vanachter het stuur zelfs deelnemen aan een conference call. Maar of je dan nog veilig onderweg bent, ik betwijfel het. De veelheid aan goedbedoelde systemen wordt stilaan zo onoverzichtelijk dat ze hun doel voorbijschieten en het omgekeerde effect dreigen te bewerkstellingen. Want ook deze nieuwe CLS is niet in staat om in alle omstandigheden het stuurwiel van de bestuurder over te nemen. Op autonoom rijden zonder inbreng van een menselijke hand is het nog enkele jaren wachten. Mercedes maakt er een gewoonte van om voor elk nieuw model een Edition 1 op de markt te brengen, voorzien van een hele reeks exclusieve uitrustingsdetails zoals stoelen in nappaleder en koperkleurige siernaden op de middenconsole, stoelen, armsteunen, portierpanelen en dashboard. Het exterieur is gebaseerd op de AMG Line mét MULTIBEAM LED-koplampen en 20 inch lichtmetalen AMG-velgen. Daarmee zijn we aanbeland bij de CLS AMG 53. De bekende viercilinder V8 is vervangen door een nieuwe 3.0 liter zescilinder in lijn met een uitlaatgasturbo en elektrische compressor, wat resulteert in een vermogen van 435 pk en koppel van 520 Nm. Op het circuit snelt hij in 4,5 seconden van 0 tot 100 km/u en bereikt bij een topsnelheid van 270 km/u. Het gemiddeld verbruik schommelt tussen de 12 à 15 l/100 km, wat gezien de prestaties nog aanvaardbaar is - in de veronderstelling dat je een tankkaart van het bedrijf of een rijke pa hebt met een voorliefde voor snelle wagens. Het rijgedrag en de flitsende prestaties zijn vergelijkbaar met die van een Italiaanse sportwagen, ondanks zijn leeggewicht van 1960 kg. Geef je dit soort auto's in handen van onervaren en overmoedige bestuurders, neem je een groot risico. Want ondanks de vele assistentie- en veiligheidssystemen vergt de CLS AMG 53 een ervaren hand alsook de nodige zelfbeheersing. Die moeten voorkomen dat je eerder vroeg dan laat uit de bocht vliegt. Met om de haverklap een verkeersdrempel en flitspaal beleef je in feite nog maar weinig rijplezier aan dit soort auto's. Als statussymbool zijn ze echter onovertroffen, en dan maakt het mij niet uit dat je voor zo'n speeltje minimum 95.000 euro moet betalen. Dan liever een CLS 450 4MATIC voor 77.077 euro of een CLS 400d 4MATIC voor 78.650 euro, te vermeerderen met zo'n 25.000 euro voor leuke accessoires. Want die jagen bij Mercedes de factuur razendsnel de hoogte in. Ook dat is traditie bij het merk met de ster.