Het is een ideetje van de Nederlandse designer Daan Roosegaarde: de 'Weg van de Toekomst' met een belijning op basis van lichtgevende pigmenten die overdag UV-licht opnemen en dit in het donker weer vrijgeven. Omdat gewone lantaarnpalen niet meer nodig zijn, wordt zo heel wat energie bespaard. De speciale lichtgevende lijnen zijn in het kader van proefproject aangebracht op een 600 meter lang stuk van de N329, een drukke weg dwars door het Nederlandse Oss, die intussen bekend staat als 'De Weg van de Toekomst'. Het zicht is er ook 's nachts uitstekend en hiermee is ook meteen de veiligheid gewaarborgd. Zeker als er ook gereden wordt met auto's voorzien van een lichtgevende laklaag, zoals de 'glow-in-the-dark' Nissan Leaf, die in een speciale UV-verf op basis van strontiumaluminaat werd getooid. De aangebrachte coating absorbeert UV-energie en andere zichtbare straling overdag en gloeit in het donker tussen de acht en tien uur lang.(Belga)

Het is een ideetje van de Nederlandse designer Daan Roosegaarde: de 'Weg van de Toekomst' met een belijning op basis van lichtgevende pigmenten die overdag UV-licht opnemen en dit in het donker weer vrijgeven. Omdat gewone lantaarnpalen niet meer nodig zijn, wordt zo heel wat energie bespaard. De speciale lichtgevende lijnen zijn in het kader van proefproject aangebracht op een 600 meter lang stuk van de N329, een drukke weg dwars door het Nederlandse Oss, die intussen bekend staat als 'De Weg van de Toekomst'. Het zicht is er ook 's nachts uitstekend en hiermee is ook meteen de veiligheid gewaarborgd. Zeker als er ook gereden wordt met auto's voorzien van een lichtgevende laklaag, zoals de 'glow-in-the-dark' Nissan Leaf, die in een speciale UV-verf op basis van strontiumaluminaat werd getooid. De aangebrachte coating absorbeert UV-energie en andere zichtbare straling overdag en gloeit in het donker tussen de acht en tien uur lang.(Belga)