De tijd van de Chinese brol is voorbij

De MG-modellen van 2021. 'Tegen een betaalbare prijs hebben we voor elk wat wils', zegt Bart Hendrickx.
Urbain Vandormael
Urbain Vandormael Expert autosector. Schrijft op Knack.be wekelijks over nieuwigheden in autoland.

In 2006 viel MG – bekend van de Engelse sportwagens – in Chinese handen, sinds 2019 is het weer aanwezig op de Europese markt. Voor 2022 wordt een doorbraak verwacht. MG-woorvoerder voor België Bart Hendrickx: ‘In veel domeinen zijn de Chinese autoconstructeurs toonaangevend.’

MG was decennialang synoniem van de betere, betaalbare Engelse sportwagen. Begin jaren tachtig belandde de Britse auto-industrie echter in een sukkelstraatje, en ook MG deelde in de klappen. In 2006 kocht SAIC (Shanghai Automotive Industry Corporation) de merknaam MG en sinds 2019 is het roemrijke automerk terug op de Europese markt met modellen die quasi de evenknie van die van de Europese volumemerken zijn. SAIC werkt samen met General Motors en Volkswagen en staat wereldwijd op nummer zeven.

Het valt op dat de Chinese constructeurs nog sneller de omslag maken naar elektrische aandrijving dan hun Europese collega’s. Zo is MG op de Belgische markt present met vier modellen waarvan er drie volledig elektrisch worden aangedreven (Marvel R, ZS EV en MG5).

De naam klinkt bekend

MG wordt in ons land verdeeld door Alcomotive dat eigendom is van de bekende Antwerpse ondernemersfamilie Moorkens. Alcomotive voert daarnaast ook de Japanse merken Isuzu en Suzuki, de Zuid-Koreaanse merken Hyundai en SsangYong en het Chinese Maxus in. Volgens MG-woordvoerder Bart Hendrickx is de familie Moorkens al ruim zeventig jaar actief in de invoer van Aziatische merken en is ze vertrouwd met de manier van zakendoen daar. Die verschilt sterk van de westerse, maar ook onderling zijn de verschillen groot. ‘Aziaten bepalen hun eigen tempo. Het duurt soms lang voor ze een beslissing nemen, daar moet je als westerse handelspartner mee leren leven. Het opbouwen van een vertrouwensrelatie vergt tijd, maar ze kan daarna ook zeer hecht worden.’

MG zit sinds 2019 in de portfolio van Alcomotive. Hendrickx: ‘De merknaam MG doet nog altijd een belletje rinkelen bij fans van oldtimers en van autosport. Maar het nieuwe gamma bestaat voornamelijk uit SUV-modellen en heeft niks meer te maken met de sportkarren van weleer. Off the record valt wel te horen dat er werk gemaakt wordt van een elektrisch aangedreven sportwagen naar aanleiding van de 100e verjaardag van MG in 2024 – als een hommage aan de iconische sportwagens van MG uit de jaren vijftig en zestig. Denk aan de MGA en MGB.’

Met de hulp van local heroes

Elektrische aandrijving is ondertussen een must, drie van de vier MG-modellen op de Belgische markt zijn volledig elektrisch. ‘Met alles erop en eraan zijn die minstens 10.000 à 15.000 euro goedkoper dan een vergelijkbare EV made in Germany‘, zegt Hendrickx. ‘En de kwaliteitsverschillen zijn quasi verdwenen, de tijd van de Chinese brol behoort tot het verleden. In tal van domeinen zijn de Chinese constructeurs nu zelfs toonaangevend. Zo werkt moederbedrijf SAIC nauw samen met de Chinese batterijproducent CATL aan de ontwikkeling van een nieuwe generatie accu’s die compacter, lichter, performanter en goedkoper zullen zijn – met een gegarandeerde autonomie van 400 kilometer. Made in China is nu ook in de autosector een kwaliteitslabel geworden, alleen is die boodschap nog niet in Europa aangekomen. Maar lang zal dat niet meer duren.’

Made in China is nu ook in de autosector een kwaliteitslabel geworden. Alleen is die boodschap nog niet in Europa aangekomen.

‘Onze modellen zijn uitgerust met de modernste assistentie- en infotainmentsystemen’, vervolgt Hendrickx. ‘MG gebruikt kwaliteitsvolle en duurzame materialen en breidde zopas zijn garantieperiode uit tot 7 jaar. Tot nu bedroeg die 5 jaar. Het geeft aan hoe MG overtuigd is van de betrouwbaarheid van zijn auto’s.’

‘In 2021 verkochten we in België zo’n 800 wagens, wat in volle coronatijd een meer dan bemoedigend resultaat is voor een nieuwkomer. Voor 2022 zijn we zeer hoopvol gestemd: door de schaalvergroting in de retail zijn vele dealers op zoek naar een nieuw merk. Daardoor konden we een aantal zogenaamde local heroes aantrekken. Het gaat om kleine familiebedrijven die goed in hun regio zijn geïntegreerd, die over een trouwe klantenkring beschikken en die het gewend zijn om dag en nacht voor hun klanten klaar te staan. Dat zijn de mensen die we nodig hebben om MG een sterke basis te bezorgen. Ze genieten het volle vertrouwen van hun klanten, die relatie is vaak over meerdere generaties opgebouwd.’

Het jaar van de doorbraak

Bart Hendrickx: ‘Met de wereldpremière van de MG5, de eerste elektrische break op de markt, waren we verzekerd van een sterke acte de présence op het Autosalon van Brussel maar door corona gaat dat feest niet door. Een gemiste kans. Voor een nieuwkomer op de markt zoals MG, met een relatief klein marketingbudget bovendien, is het autosalon van Brussel een ideaal forum om zijn modellen te tonen aan een ruim publiek. Welke folie wij ook bedenken, wij zullen er nooit in slagen een half miljoen mensen naar onze showrooms te lokken. Zelfs niet met een gouden loper.’

‘Het goede nieuws is dat onze dealers door het nieuwe format van Brussels Motor Show 2022 meer bezoekers over de vloer zullen krijgen. Ze hebben de gelegenheid om zich tegenover potentiële kopers te bewijzen. De merknaam MG klinkt bij vele mensen bekend in de oren en onze modellen ogen zeer goed, al zeg ik het zelf. Bovendien hebben we voor elk wat wils, tegen een betaalbare prijs. 2022 wordt het jaar van de doorbraak voor MG!’

Partner Content