Tegen 2020 zal het marktaandeel van elektrisch aangedreven auto's 10 procent bedragen, zo werd in 2010 voorspeld. We zijn intussen vijf jaar verder en het ziet ernaar uit dat de trendwatchers ongelijk zullen krijgen, meent auto-expert Urbain Vandormael. 'E-auto's vertegenwoordigen vandaag niet eens 1 procent van de markt. De hoge prijs en de beperkte actieradius schrikken kandidaat-kopers af. Nissan gaat in de tegenaanval en vergroot het rijbereik van de Leaf tot 250 km, zonder forse meerprijs.'


...

Hoe meer de media berichten over elektromobiliteit, hoe minder elektrische auto's worden verkocht. Tenminste, dat is de indruk die leeft bij de man in de straat én de statistieken geven hem daarin gelijk. Van de voorspelde doorbraak van de e-auto - 10 procent marktaandeel tegen 2020 - komt niks in huis. Nochtans is iedereen het erover eens dat er geen weg voorbijgaat aan elektromobiliteit. Om de opwarming van onze planeet tegen te gaan, legt de overheid almaar strengere emissienormen op. Die kunnen echter onmogelijk worden gehaald met conventionele benzine- en dieselmotoren, daar heb je alternatieve aandrijfsystemen voor nodig. Waarbij tegenstanders geheel terecht opwerpen dat e-auto's niet zo milieuvriendelijk zijn als de voorstanders beweren. Alles hangt inderdaad af van de manier waarop de stroom wordt geproduceerd: gebeurt dat via een kolencentrale of hernieuwbare energie? Bovendien is geweten dat de productie van de batterijen enorm veel energie vergt. Ondertussen tikt de klok ongenadig verder. In 2021 wordt in Europa een nieuwe CO2- norm van 95 g/km van kracht, de Verenigde Staten en China zullen ongetwijfeld volgen. Geen enkele autoconstructeur kan die strenge norm halen zonder meerdere modellen met alternatieve aandrijfsystemen uit te rusten. Ook almaar meer burgemeesters van megasteden overwegen om milieuvervuilende auto's uit het stadscentrum te bannen. En dat alles op een moment dat e-auto's niet eens 1 procent van de markt vertegenwoordigen én bekend is geworden dat de officiële verbruiksgemiddelden en emissiepercentages van de constructeurs sterk afwijken van het reëel verbruik en de reële uitstoot van schadelijke uitlaatgassen. In sommige gevallen zijn afwijkingen van 50 procent en meer gemeten. Er is, met andere woorden, geen weg terug. Hoe langer hoe meer merken experimenteren daarom met elektrisch aangedreven auto's, het ene doet dat al succesvoller dan het andere. De alliantie Renault/Nissan staat het verst met een relatief uitgebreid gamma van compacte én betaalbare personen- en bedrijfswagens. Zo is de Nissan Leaf de meest verkochte elektrische wagen ter wereld, een kwart van de wereldwijde e-markt is in handen van de Frans-Japanse autogroep. Die heeft de voorbije tien jaar miljarden geïnvesteerd in de ontwikkeling van elektromobiliteit maar plukt daar voorlopig de vruchten niet van, tot ongenoegen van grote baas Carlos Ghosn. Die heeft het lot van zijn autogroep min of meer verbonden aan de doorbraak van de e-auto. Renault en Nissan staan met de rug tegen de muur en zijn verplicht om op de ingeslagen weg verder te gaan.Om het argument van de beperkte actieradius te counteren, zorgt een nieuwe batterij van 30 kWh in de Leaf modeljaar 2016 voor een uitbreiding van het rijbereik tot 250 km, of meer dan dubbel zoveel als vier jaar geleden bij zijn lancering. De nieuwe accu heeft precies dezelfde buitenafmetingen als de bestaande van 24 kWh, maar is wel 21 kg zwaarder.Het gebruik van magnesium, kool- en stikstof voor de elektroden verbetert de prestaties én betrouwbaarheid. Hierover Nissan-woordvoerster Marie-Louise Van Dyck: 'Door de krachtigere accu vergroot de actieradius met 26 procent tot 250 km, wat de gemoedsrust van de klant ten goede komt. 250 km lijkt een psychologische barrière te zijn, ondanks dat de doorsnee bestuurder van een auto uit het C-segment gemiddeld slechts 50 km per dag aflegt. Door gebruik te maken van nieuwe materialen verhoogt de betrouwbaarheid van de batterij in die mate dat we nu 8 jaar of 160.000 km garantie geven. Positief is ook dat versneld werk wordt gemaakt van de uitbouw van het netwerk van laadpalen, zowel in de grote centra als in landelijke gebieden. Ons land telt intussen ook 32 quick chargers die in 30 minuten 80 procent van de accu opladen. De Leaf 2016 kan vanzelfsprekend ook thuis, via een gewoon stopcontact, worden opgeladen. De laadtijd bedraagt dan 8 uur.'Goed nieuws is nog dat de meerprijs tegenover de 24 kWh slechts 1.000 euro bedraagt. Nissan biedt de klant ook de mogelijkheid om de 30 kWh-accu te huren, voor een bedrag dat varieert van 79 tot 142 euro per maand afhankelijk van de looptijd van het huurcontract en het aantal afgelegde kilometers per jaar. Opgelet: de nieuwe accu is enkel verkrijgbaar op de duurdere Acenta (35.125 euro) en Tekna (37.525 euro) versies. Die zijn standaard uitgerust met het NissanConnect EV dat de bestuurder toelaat om vanop afstand een aantal functionaliteiten aan te sturen zoals het voorverwarmen van het interieur op koude winterdagen. Het systeem geeft ook aan welke laadpalen beschikbaar zijn en welke niet. De Leaf 2016 beschikt ook over het allernieuwste navigatie- en infotainmentsysteem met een 7 inch aanraakscherm en een digitale radio-ontvanger.En wat leert de proef op de som? Hoe zit het met de rijkwaliteiten van de 2016 Leaf? Op het eerste zicht oogt die ongewoon, een beetje futuristisch zelfs. Als die al geen lawaai maakt, dan zal ie tenminste opvallen door zijn uiterlijke verschijning moeten de Leaf-designers hebben gedacht. Ook de vormgeving van het interieur en dashboard wijkt af van het traditionele design, maar niet in die mate dat de functionaliteit eronder lijdt of op de zenuwen werkt. Na een korte introductie op de stoep van het hotel in het centrum van Nice mag de kolonne autojournalisten de weg op richting Col de Turini. Die ligt 70 km verderop richting Menton, in het hinterland van de Azurenkust en maakt deel uit van het traject van de Rally van Monte Carlo die traditioneel begin van het jaar op sneeuw en ijs wordt verreden. De Turini bestaat uit een aaneenschakeling van snelle passages en verraderlijke bochten. Wie putje winter hier de snelste tijd rijdt, mag zich op de borst kloppen. Op de erelijst prijken enkel namen van grote rallykampioenen! Dat Nissan dit selectief parcours heeft uitgekozen voor een eerste kennismaking met een elektrisch aangedreven auto wekt verbazing. Met stijgingspercentages tot 15 procent en meer én met duizend-en-één haarspeldbochten lijkt de Col de Turini alles behalveideaal voor een uitstapje met een e-auto. Maar al snel blijkt dat we ons hebben vergist... de Leaf zoeft in een vloeiende beweging de berg op, slechts heel af en toe moeten we in de remmen gaan. Met argusogen volgen we intussen het verloop van het laadvolume van de accu, want is er ons niet verteld dat we met één laadbeurt ook nog eens retour moeten - om te bewijzen tot wat de nieuwe 30 kWh-accu in staat is dankzij de recuperatie en omzetting van energie in stroom. Minder dan vier uur later hebben we onze opdracht tot een goed einde gebracht én moeten we onze mening herzien: een elektrische auto is er niet alleen voor het drukke stadsverkeer, maar kan zonder restricties in alle omstandigheden worden ingezet. De traploze transmissie is een zegen, de opmerkelijke trekkracht én het ontbreken van storend motorlawaai al evenzeer, het rijcomfort krijgt een acht op tien. De afwerking en de kwaliteit van de gebruikte materialen zijn op niveau, de kofferinhoud mocht groter om te kunnen spreken van een ideale gezinswagen. Daar staat tegenover dat de Leaf geen schadelijke uitlaatgassen uitstoot en kan rekenen op een uitzonderlijk hoge klantentevredenheidsgraad van 92 percent. Waar wacht je nog op? Op een financieel zetje in de rug van de overheid, op toestemming om gebruik te mogen maken van de vrije busbanen of op een gratis parkeerplaats mét laadpaal in het centrum van de stad? Komt eraan, alleen weet niemand waar en wanneer. Nissan treft geen schuld, de Leaf geeft het goede voorbeeld.