De nieuwe Cupra Ateca is een wolf in schapenvacht

Urbain Vandormael
Urbain Vandormael Expert autosector. Schrijft op Knack.be wekelijks over nieuwigheden in autoland.

Een nieuw automerk in de markt zetten, het gebeurt niet elke dag. Begin van dit jaar kondigde Seat de lancering aan van Cupra, officieel is dat onafhankelijk van het Spaanse moedermerk maar in de praktijk moet het bijdragen aan het jong en sportief imago van Seat dat binnen de Volkswagen Group de rol vervult van ambassadeur naar de jonge klant van morgen.

De geschiedenis van Seat gaat terug tot het najaar van 1953. In het havengebied van Barcelona rolt de eerste Seat 1400 van de band, het Spaanse automerk bestaat dan drie jaar. Het initiatief ging uit van dictator Francisco Franco en enkele bevriende bankiers en industriëlen die er alle belang bij hadden op een goed blaadje te staan bij El Caudillio.Die had het er moeilijk mee dat een grote natie als Spanje geen eigen automerk bezat.

Sinds zijn staatsgreep leefde Spanje in een politiek en economisch isolement en was het aangewezen op de goodwill van buitenlandse bedrijven die het handelsverbod aan hun laars lapten of handig wisten te omzeilen. Zoals het Italiaanse Fiat dat de knowhow leverde voor de productie van de eerste Seat-modellen, op voorwaarde dat die enkel in Spanje te koop werden aangeboden. Fiat kreeg zo voet aan de grond op de Spaanse markt die tot dan werd beheerst door de Duitse en Franse merken.

Opmerkelijke partnerruil

Naarmate de toeristenstroom richting Spanje toenam, steeg de welstand van de modale Spanjaard en in het verlengde daarvan, de autoverkoop. Seat groeide uit tot een van de grootste industriële bedrijven van het land, met een productie van 200.000 wagens op jaarbasis. Begin van de jaren tachtig maakte Seat handig gebruik van een achterpoortje in het contract met Fiat om zijn modellen ook buiten Spanje te verkopen. Dat zette kwaad bloed in Turijn, de Fiat-directie maakte met onmiddellijke ingang een einde aan de samenwerking. Seat moest zijn nieuwe modellen voortaan zelf ontwikkelen en riep de hulp in van Volkswagen en Porsche, op aanbeveling van de Belgische Seat-invoerder Roland D’Ieteren.

De Ibiza die in 1984 zijn debuut maakte, was de eerste Seat die in eigen regie werd ontwikkeld en geproduceerd – weliswaar powered by Porsche en met de logistieke steun van VW. Het design was van de hand van de Italiaanse grootmeester Giorgetto Giugiaro.

De Volkswagen-directie zag brood in de alliantie met Seat en verwierf in 1986 een meerderheidsparticipatie van 51 procent in de Spaanse autobouwer. De productie werd opgedreven tot een half miljoen wagens per jaar en in Martorell werd een nieuwe fabriek in gebruik genomen.

Met de komst van Walter de Silva in 1999 ging een nieuwe wereld open. De Italiaanse topdesigner bezorgde Seat een nieuw merkgezicht dat refereerde aan sportiviteit en functionaliteit. Terzelfdertijd boekte de Spaanse autobouwer opeenvolgende sportieve successen in internationale autosportcompetities. Dankzij geavanceerde dieseltechnologie behaalde de Seat Leon TDI de wereldtitel in het WTCC, in een rechtstreeks duel met gerenommeerde merken mét benzinemotoren zoals BMW, Chevrolet, Honda en Volvo.

Nieuwe rol binnen de Volkswagen Group

Sportief succes bleek echter geen garantie voor commercieel succes. De verkoop en rendabiliteit bleven beneden de verwachtingen, de verliezen stapelden zich op. In die mate dat de Volkswagen-directie ernstig overwoog om Seat in de etalage te zetten. De Spaanse regering gaf tegengas en sloot een akkoord af met de VW-top waarvan de inhoud tot op heden een goed bewaard geheim is gebleven. Feit is dat Seat vanaf die dag wel de nodige ondersteuning vanuit Duitsland kreeg en langzaam maar zeker uit een diep dal klauterde.

In 2016 maakte Seat voor het eerst winst, één jaar na het aantreden van Luca de Meo als voorzitter van het directiecomité. De Italiaanse wonderboy (51) geldt als een van de meest bekwame en succesvolle managers in de internationale autowereld.

We zijn nu drie jaar verder en Seat is niet langer het kneusje van de Duitse autogroep. Onder de bezielende leiding van de nieuwe topman verpulvert Seat het ene verkooprecord na het andere en stijgt ook de winst maand na maand. Tussen januari en oktober 2018 steeg de Seat-verkoop met 13,7 procent, tijdens de maand oktober met 16,8 procent. Met name in België (+ 44,3 %), Frankrijk (+ 27,9 %), Duitsland (+ 16,6 %), Italië (+ 15,7 %), Spanje (+ 15 %) en het Verenigd Koninkrijk (+ 13,1 %) ging Seat fors vooruit.

Hierover Luca de Meo in een exclusief gesprek met onze redactie: ‘In 2015 ontdekte ik een merk met enorm veel potentie maar met weinig ambitie. Mijn opdracht bestaat erin het aanwezige potentieel te dynamiseren en tot volle ontplooiing te brengen. Dat doen we door van Seat een global brand te maken. We bouwen ons modellenaanbod in de breedte uit en verleggen onze grenzen richting de Magreb-landen, Midden- en Zuid-Amerika.

‘Daarnaast willen we in China met een lokale partner een nieuw merk lanceren dat zich moet bezighouden met de ontwikkeling en productie van elektrische wagens voor de Chinese markt.

‘Last but not least heeft de Volkswagen Group ons gevraagd om een ambassadeursrol op te nemen richting de jonge klant van morgen. Seat is een emotioneel merk met een klantenbestand dat tien jaar jonger is dan het marktgemiddelde, zeven op de tien zijn nieuwe klanten. Concreet komt het erop neer dat Seat voor jongeren de poort opent naar alle merken van onze grote autogroep. Dat houdt in dat wij sterker zullen inzetten op connectiviteit en alternatieve aandrijving, omdat die thema’s jongeren bezighouden en begeesteren.

‘Daarnaast zullen wij ons actieterrein uitbreiden met een allesomvattend dienstenaanbod op het vlak van mobiliteit dat verdergaat dan het ontwikkelen en produceren van nieuwe auto’s. Dat veronderstelt een directer en persoonlijker contact met ons doelpubliek dan nu het geval is, onlinecommunicatie wordt nog belangrijker.’

Nieuw sportief merk

Begin dit jaar lanceerde Seat met Cupra een nieuw automerk dat officieel onafhankelijk is maar in de praktijk moet bijdragen aan het jong en sportief imago van Seat. In een persbericht lezen we dat ‘Cupra synoniem is van een unieke, verfijnde en prestatiegerichte aanpak. Het logo is geïnspireerd op de stammencultuur en weerspiegelt de waarden die het nieuwe merk wil uitdragen: passie, precisie, vastberadenheid en moed.”

Tot daar het marketingverhaal. Voor zijn eerste model koos Cupra de Ateca, de succesvolle SUV van Seat die werd gecompleteerd met onderdelen van onder andere Audi en Volkswagen, zoals de hoogtechnologische 2.0 TSI rechtstreeks ingespoten 4-cilinder turbobenzinemotor die we kennen van de Golf R (300 pk en 400 Nm).

Cupra Ateca
Cupra Ateca© /

In combinatie met de efficiënte DSG 7-automaat en vierwielaandrijving garandeert die voor dit marktsegment uitermate sportieve prestaties: van 0 tot 100 km/u in 5,2 seconden en 247 km/u topsnelheid. Niet slecht voor een compacte SUV die 1.540 kilogram weegt en plaats biedt aan vijf passagiers en hun bagage.

Nog indrukwekkender zijn de rijstabiliteit en het neutraal en veilig weggedrag, dankzij de 4Drive-vierwielaandrijving. Die analyseert de staat van het wegdek in realtime en houdt rekening met de snelheid van de auto en elk wiel, de positie van het stuur en de rijstijl of rijmodus om vervolgens het vermogen bliksemsnel en progressief te verdelen over de juiste wielen.

Hoewel we hier te maken hebben met een sportieve wagen is het veercomfort voortreffelijk, dankzij de adaptieve ophanging die zich aanpast aan de behoeften van de bestuurder. Die heeft keuze uit verschillende modi: comfort, sport, individual, snow, off road en Cupra. Gezien het enorme motorvermogen kan de Cupra Ateca optioneel worden uitgerust met 18-duimsremmen van Brembo, een optie die aanbeveling verdient. Zelfs op een bochtig parcours heb je nooit de indruk razendsnel onderweg te zijn, wat soms tot onaangename verrassingen kan leiden.

Cupra Ateca
Cupra Ateca© /
Cupra Ateca
Cupra Ateca© /

De Cupra Ateca is een wolf in een schapenvacht, een model zonder concurrenten bovendien. Gelijkaardige sportieve SUV-versies van de Duitse merken kosten al snel 10.000 à 20.000 euro meer en bezitten niet het coole karakter en uitzicht van de Cupra Ateca.

Op het eerste gezicht onderscheidt die zich nauwelijks van de ‘gewone’ Seat Ateca maar bij nader toezien overtuigt de nieuwkomer door een reeks oordeelkundig gekozen blikvangers zoals het koperkleurige gothic logo en de dakrails, buitenspiegels, ruitframes en velgen in glanzend zwart, 19-duimsvelgen en vier uitlaatpijpen op de rand van de diffuser achteraan.

Cupra Ateca
Cupra Ateca© /
Cupra Ateca
Cupra Ateca© /

Binnenin springen de uitstekend zittende sportstoelen in Alcantara met koperkleurige stiknaden in het oog evenals het sportieve lederen stuurwiel met dat intrigerende Cupra-logo.

De digitale cockpit met hoge resolutiescherm is aangevuld met een 8″-aanraakscherm van het navigatiesysteem ‘plus’ dat naast de gebruikelijke navigatie-informatie en entertainment ook belangrijke info weergeeft zoals olietemperatuur, G-krachten én verbruik – gemiddeld 10 à 12 l/100 km, afhankelijk van de rijstijl.

Dat is best veel en zowat het enige minpunt, afgezien van de ietwat sobere aankleding van het interieur. Binnenin ontbreekt het aan durf, creativiteit en subtiliteit vanwege de Cupra-designers.

Conclusie: Cupra heeft zijn entree niet gemist. De Ateca combineert op een voorbeeldige wijze sportiviteit en functionaliteit, zonder oogverblindende blingblingeffecten en dat tegen een onklopbare prijs van 43.390 euro. Inclusief een vrij complete standaarduitrusting en de voordelen van een SUV.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content