De nieuwe Audi Q8: beter laat dan nooit

Urbain Vandormael
Urbain Vandormael Expert autosector. Schrijft op Knack.be wekelijks over nieuwigheden in autoland.

In navolging van BMW en Mercedes heeft Audi zopas een coupéversie uitgebracht van zijn SUV-topmodel. De Q8 is korter, lager en breder dan de Q7 waardoor hij sportiever en eleganter oogt, zonder in te boeten aan flexibiliteit en comfort. De Duitse concurrenten zijn gewaarschuwd, ook voor Tesla is de komst van de Q8 slecht nieuws.

Tien jaar geleden verbaasde BMW vriend en vijand met een coupéachtige SUV. In de ogen van de Europeanen leek de X6 nergens op, maar aan de zonnige westkust van de Verenigde Staten verkocht de kikvors op wielen als warme broodjes – een zoveelste pluim op de hoed van de profetische BMW-marketingstrategen in München.

Als geen ander premiummerk heeft BMW de voorbije twintig jaar concrete gestalte gegeven aan het fenomeen SUV en heeft daar ook rijkelijk aan verdiend. Dankzij zijn concurrenten die lange tijd halsstarrig bleven vasthouden aan oude gedachten en gewaden en de ogen sloten voor wat (jonge) mensen beweegt.

Chris Bangle inspireerde nieuwe generatie designers

Met Chris Bangle beschikte BMW vanaf 1992 over een jonge en talentrijke designer die met originele creaties nieuwe horizonten opende voor zijn broodheer. De visionaire Amerikaan oogstte daar aanvankelijk meer kritiek dan lof mee, maar de directie bleef hem door dun en dik steunen. Achteraf gezien heeft Chris Bangle een revolutie in de autodesignwereld op gang gebracht én zo het pad geëffend voor een nieuwe generatie designers die lak heeft aan conventies en autodesign opnieuw tot kunst wil verheffen. Zijn adepten maken hiervoor dankbaar gebruik van nieuwe technologieën en materialen die autodesigners ongekende mogelijkheden bieden. Inmiddels heeft de X5 uit 1999 het gezelschap gekregen van de X1, X2, X3, X4 en X6. De X7, X8 en X9 moeten het X-gamma vervolledigen.

Bij Mercedes was het wachten tot 2015 op de GLE Coupé. Het merk met de ster had voordien de handen vol met het dynamiseren van de personenwagenmodellen en het counteren van de soms ongenuanceerde kritiek op de nieuwe expressieve merklijn. Uiteindelijk snoerden de positieve verkoopresultaten de behoudsgezinde kritiekasters in Stuttgart de mond en kon de gecontesteerde Chief Design Officer Gorden Wagener op de ingeslagen weg verdergaan. Die vierde gisteren overigens zijn 50ste verjaardag.

Met dank aan Walter de Silva

Bij Audi lag tot begin de jaren 2000 de focus op technologische vernieuwing op het vlak van motorenbouw én vierwielaandrijving. Met de komst van de Italiaanse topdesigner Walter de Silva in 2002 kwam daar verandering in. Onder zijn regie groeiden de nieuwe Audi-modellen uit tot designiconen met een zeer herkenbaar gezicht en kunstzinnig lijnenspel dat van meet af aan in de smaak viel bij een trendgevoelig publiek. Dat resulteerde in méér omzet en méér winst. Audi werd de melkkoe voor de Volkswagen Group. In februari 2014 gaf de Italiaanse maestro de fakkel door aan zijn rechterhand Marc Lichte. Die heeft de voorbije jaren op een behoedzame wijze geprobeerd om een brug te slaan tussen functionaliteit en emotionaliteit.

Korter, lager en breder

De nieuwe Audi Q8 bewijst dat Lichte daar wonderwel is in geslaagd. De coupéversie van de Q7 is een tik korter, lager en breder, daardoor oogt die sportiever en eleganter, én spreekt die ook een vrouwelijk publiek aan. Dat is meer dan een kanttekening in het verhaal. Vrouwen waarderen het gebruiks- en gezinsvriendelijk karakter van een SUV en komen in verleiding door het gevoel van veiligheid en geborgenheid dat die uitstraalt. Bovendien refereert een SUV op de oprit aan succes en welstand, zeker wanneer het om een Q8 gaat.

Audi Q8
Audi Q8© /
Audi Q8
Audi Q8© /

Als plug-in hybrid of met elektrische aandrijving zou die ook op het vlak van duurzaamheid en technologische innovatie een grote symboolwaarde kunnen hebben, maar Audi behoudt die eer voor aan de e-tronquattro die sinds enkele weken in de Audi-fabriek van Vorst van de band rolt. De wereldpremière van de e-tron quattro was gepland voor eind augustus in Brussel maar het evenement werd op het allerlaatste moment gecanceld en vindt nu in de Verenigde Staten plaats. Naar verluidt zou een en ander te maken hebben met de plotse wissel van de macht aan de top van Audi, in een reactie op de aanhouding van topman Rupert Stadler. Die zit sinds 18 juni in de gevangenis op verdenking van medeplichtigheid aan het installeren van sjoemelsoftware in meer dan 10 miljoen diesels van de Volkswagen Group.

Zoals gezegd, de Q8 oogt sportief en elegant en beschikt over dezelfde functionaliteiten en kwaliteiten als de Q7, die nota bene 12.000 euro goedkoper is. Het prijsverschil heeft volgens de constructeur te maken met het verschil in standaarduitrusting en de rijkelijkere aankleding van het interieur, inclusief het gebruik van hoogwaardige materialen. De nieuwkomer heeft de allernieuwste rijhulp- en infotainmentsystemen aan boord, inclusief twee touchscreens in XXL-formaat, vijf radarsensoren, meerdere camera’s en één laserscanner. De in totaal 39 assistentiesystemen dragen bij aan de hoogst mogelijke veiligheid voor zowel de inzittenden als voor de andere weggebruikers. De Q8 zet daarmee een volgende stap in de richting van autonoom rijden, maar er blijft hoe dan ook nog een lange weg te gaan voor we daar echt aan toe zijn.

In tegenstelling tot de Q7 beschikt het afgeleide coupémodel niet over een derde zitrij en valt ook de kofferinhoud kleiner uit. In principe is de Q8 een 5-zitter maar in de praktijk komt dat neer op vier volwassenen en één kind. De tweede zitrij is over een afstand van 10 cm in de lengte verstelbaar. In tegenstelling met de BMW X6 en Mercedes GLE Coupé biedt de Q8 achteraan meer dan voldoende hoofdruimte.

Audi Q8
Audi Q8© /

In een aanvangsfase is de Q8 enkel leverbaar met een 3.0 l. V6 turbodieselmotor (286 pk, 600 Nm), gekoppeld aan een 8-gangautomaat. Begin 2019 wordt het motorenaanbod uitgebreid met een kleinere V6 TDI-diesel (231 pk) en een 3.0 l TFSI-benzinemotor (340 pk). Hoewel we hier te maken hebben met een zwaargewicht van 2,2 ton spurt de Q8 50 TDI in 6.3 seconden van 0 tot 100 km/u en bereikt hij een topsnelheid van 245 km/u. De remprestaties zijn zo mogelijk nog indrukwekkender: van 100 km/u tot stilstand in amper 32,9 meter. Met behulp van 48 Volt- en mild hybrid technologie bedraagt het gemiddeld verbruik volgens Audi 7,9 l/100 km bij een CO2-uitstoot van 179 g/km.

Tijdens het rijden heb je niet de indruk dat je met een 2-tonner onderweg bent. De optionele Adaptieve Air Suspension en vierwielsturing zorgen voor een comfortabel en veilig rijgedrag, er is keuze tussen twee modi: normaal en sport. Vierwielsturing verhoogt de rijstabiliteit bij hoge snelheid en verkleint bij lage snelheid de draaicirkel met zowat één meter. Wat een wereld van verschil uitmaakt bij het parkeren.

Binnenin overtuigt de Q8 door een quasi perfecte afwerking en ergonomie, de bediening van de ontelbare functies verloopt via twee reuzegrote touchscreens, relevante reisinformatie wordt in de voorruit geprojecteerd, als aanvulling op de virtuele cockpit. 39 rijhulpsystemen loodsen me veilig door het verkeer, uit de Bang & Olufsen sound machine klinken de zachte tonen van de Vier Jaargetijden van Vivaldi.

Wat wil een mens nog meer? Een beter betaalde job in mijn geval, want de instapprijs van de Audi Q8 bedraagt 76.000 euro. Voor de testauto waarmee ik onderweg was, met alles erop en eraan, beloopt de factuurprijs zegge en schrijve 117.200 euro. Einde verhaal.

Audi Q8
Audi Q8© /
Audi Q8
Audi Q8© /

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content