De elektrische Enyaq iV luidt een nieuw tijdperk in voor Skoda

De Enyaq iV is de eerste elektrisch aangedreven SUV van Skoda en luidt een nieuw tijdperk in voor het Tsjechische merk. © /
Urbain Vandormael
Urbain Vandormael Expert autosector. Schrijft op Knack.be wekelijks over nieuwigheden in autoland.

Met elk nieuw model zet Skoda een grote stap vooruit, met de Enyaq iV misschien zelfs de grootste uit zijn 126-jarige geschiedenis. De Enyaq iV is de eerste elektrische SUV van het Tsjechische volumemerk dat aangenaam blijft verrassen door zijn Simply Clever-aanpak en consequente prijs- en modellenpolitiek.

Sinds de overname van Skoda door Volkswagen Group in 1991 verkoopt het Tsjechische volumemerk jaar na jaar meer auto’s en stijgen ook de winstcijfers gestaag. Door corona zijn de resultaten voor 2020 lager uitgevallen dan verwacht, niettemin presteert Skoda (veel) beter dan de meeste van zijn concurrenten. Een trend die zich wellicht ook de volgende jaren zal doorzetten. Dit najaar lanceert Skoda immers de nieuwe Fabia en nu al staat de Enyaq iV in de showroom, de eerste elektrische SUV van de Tsjechische autobouwer die een nieuw tijdperk inluidt in de 126-jarige geschiedenis van het merk.

Strak in het pak

De Enyaq iV is het eerste Skoda-model op basis van het modulaire platform voor elektrische auto’s (MEB) van Volkswagen Group. De nieuwkomer rolt in de fabriek van Mlada Boleslav van de band en is daarmee het enige MEB-gebaseerde model in Europa dat niet in Duitsland wordt gebouwd. De Enyaq iV is leverbaar met achter- en vierwielaandrijving en vijf vermogensversies (van 109 tot 220 kW) en drie batterijformaten met een maximaal rijbereik van 520 kilometer. Hoeveel er dat in Belgische rij- en weersomstandigheden worden, zal blijken na een roadtest over meerdere dagen.

Wat als eerste opvalt: de Enyaq zit strak in het pak. Bij Skoda geen tierlantijntjes die perse willen aantonen dat we te maken hebben met een elektrische auto. Klanten kunnen kiezen uit 11 themapacks en aparte opties selecteren om zo hun auto een persoonlijke touch te geven.

Tweede verrassing: door de afwezigheid van een middentunnel biedt de nieuwkomer (4,7 m lang, 1,8 m breed, 1,6 m hoog en 2090 kg zwaar) opvallend veel ruimte voor passagiers én bagage (kofferinhoud bedraagt 585 liter).

Het dashboard verdient een designprijs en het interieur maakt een goede indruk door het gebruik van hoogwaardige materialen en een kwaliteitsvolle afwerking. De combinatie van grijze en zwarte tinten getuigt van goede smaak. De stoelen geven een uitstekende ondersteuning aan het lichaam, de geluidsdemping en ergonomie verdienen alle lof.

Lees verder onder de foto

Het dashboard verdient een designprijs, het interieur maakt een goede indruk door het gebruik van hoogwaardige materialen en kwaliteitsvolle afwerking.
Het dashboard verdient een designprijs, het interieur maakt een goede indruk door het gebruik van hoogwaardige materialen en kwaliteitsvolle afwerking.© /

De bediening van het infotainment gebeurt via een 13″ groot rechtopstaand tabletscherm, in het blikveld van de bestuurder bevindt zich nog een tweede, kleiner scherm met info over de autonomie, navigatie en rijhulpsystemen. Een permanente internetverbinding maakt het gebruik mogelijk van een reeks onlinediensten die specifiek is ontwikkeld voor elektrische wagens zoals het van op afstand bedienen van het opladen van de batterij. Een groot en duidelijk afleesbaar head-up display met augmented reality wijst je de weg naar je bestemming.

Nieuw autoconcept op basis van MEB-platform van Volkswagen

De Enyaq iV staat op het MEB-platform van Volkswagen dat specifiek is ontwikkeld voor de nieuwe generatie elektrische modellen van Audi, Seat, Skoda en VW. De elektromotor is geïntegreerd in de achteras en drijft de achterwielen aan. De krachtigere varianten die later dit jaar op de markt komen, zijn uitgerust met een tweede elektromotor op de vooras en zijn dus vierwielaangedreven.

De batterij in de vloer van de Enyaq is ongeveer een halve meter lang en weegt – afhankelijk van de capaciteit – 350 tot 500 kilo. De krachtigste batterij kan in minder dan 40 minuten van 5 naar 80 procent worden opgeladen. Aan een wallbox thuis of op het werk duurt het opladen zes tot acht uur.

Ruime, comfortabele én milieuvriendelijke gezinswagen

De Enyaq iV 60 met een vermogen van 132 kW of 180 pk heeft een accu van 62 kWh aan boord en beschikt over een actieradius (WLTP) van meer dan 400 kilometer, de Enyaq iV 80 ontwikkelt 150 kW of 204 pk, heeft een koppel van 310 Nm en een rijbereik (WLTP) van 520 kilometer. In die laatste versie snelt de nieuwkomer in 8,6 seconden van 0 naar 100 km/u, de topsnelheid is beperkt tot 160 km/u. Daarmee komt die niet in aanmerking voor een vermelding in het Guiness Book of World Records, maar dat is ook niet de bedoeling.

Lees verder onder de foto

De Skoda Enyaq iV zit straks in het pak en oogt modern en dynamisch.
De Skoda Enyaq iV zit straks in het pak en oogt modern en dynamisch.© /

De Enyaq iV 60/80 wordt in de markt gezet als een praktische, ruime en comfortabele gezinswagen met een royale actieradius tegen een betaalbare prijs. Een ambitie die hij met bravoure waarmaakt. Tenminste, dat is de indruk die de nieuwkomer bij ons heeft nagelaten na een eerste, korte kennismaking op Vlaamse wegen.

De Enyaq iV 60 kost in zijn goedkoopste versie 39.775 euro, aan de Enyaq iV 80 hangt een prijskaartje van minimum 46.075 euro. Tel daar de opleg bij voor enkele zinvolle opties zoals de head-up display, Dynamic Chassis Control of multifunctionele sportstuurwiel en je overschrijdt al snel de kaap van de 50.000 euro waardoor de Enyaq iV 80 voor heel wat geïnteresseerden financieel geen haalbare kaart is, tenzij die recht hebben op een bedrijfswagen en/of kunnen genieten van fiscale aftrekken.

Conclusie: de Skoda Enyaq iV 60/80 neemt de handschoen op tegen gelijkaardige modellen uit een hogere prijsklasse en doet dat met bravoure. De nieuwkomer rijdt aangenaam vlot en comfortabel en is dankzij een uitermate korte draaicirkel zeer wendbaar. Aan boord heerst een hemelse stilte. De Enyaq iV is het zoveelste schot in de roos van Skoda dat door zijn no-nonsense aanpak en consequente prijs- en modellenpolitiek stilaan een bedreiging begint te worden voor de koppositie van VW in het segment van de populaire gezinswagens.

Merknaam verandert

Na de Eerste Wereldoorlog werd het Habsburgse keizerrijk opgesplitst in zelfstandige staten onder wie Tsjechoslowakije. L&K nam de draad opnieuw op en fusioneerde in 1925 met Skoda, een producent van treinen en trams. De merknaam L&K veranderde in Skoda en het gamma werd uitgebreid met luxueuze en peperdure modellen à la Mercedes-Benz.

De zaken gingen goed, tot in 1939. Dit keer was het de Duitse Rijkskanselier Hitler die de autobouwer verplichtte om tanks en kanonnen te produceren voor zijn troepen. Wonder boven wonder kwam de Skoda-fabriek ongehavend uit de oorlog en kon de productie van personenwagens meteen worden heropgestart. Skoda maakte snel naam in Europa met betrouwbare en betaalbare auto’s mét een onafhankelijke wielophanging, die was ongewoon voor wagens in deze prijsklasse en zorgde voor een beter rijcomfort.

Perestrojka opende nieuwe perspectieven

Een streep door de rekening was dat matige belangstelling van de communistische partijbonzen voor hun bloeiende auto-industrie. Na het verdwijnen van het IJzeren Gordijn kwam Skoda in 1991 in handen van de Duitse autogroep Volkswagen. Het gamma werd snel uitgebreid en nog belangrijker, de nieuwe modellen gebruikten VW-technologie en voldeden aan de strenge VW-kwaliteitsnormen.

Waar voor uw geld

In 1996 kreeg de Belgische designer Dirk van Baeckel de opdracht om een nieuwe Octavia en Fabia te ontwerpen op basis van bestaande VW-platformen. De gedaantewisseling was compleet: van de ene dag op de andere was Skoda zijn ‘goedkoop’ imago kwijt, de betrouwbaarheid keerde terug en de consument reageerde enthousiast. In vijftien jaar tijd verdubbelde de verkoop van zo’n 350.000 tot 700.000 per jaar. Skoda ontwikkelde zich tot een van de snelst groeiende automerken in Europa, dankzij de knowhow van VW én een uitgekiend modellenaanbod.

De sterkste troef is en blijft de uitstekende verhouding prijs/kwaliteit. Bovendien kunnen de Skoda-modellen tegen een betaalbare prijs worden uitgerust met zinvolle en exclusieve accessoires uit het luxesegment. Dat maakt van Skoda een aantrekkelijk alternatief voor de Duitse premiummerken, want maak je een vergelijking op basis van kwaliteit en prijs valt die bijna uit in het voordeel van Skoda.

Daarnaast onderscheiden Skoda-modellen zich van hun directe concurrenten door Simply Clever- features zoals een geïntegreerde parapluhouder en borstel in het voorportier, afvalbakje in het portier en comfortabele hoofdsteunen achteraan, inclusief een zacht dekentje voor de passagiers achteraan.

Roemrijke geschiedenis

De geschiedenis van Skoda gaat terug tot eind van de negentiende eeuw. In Mlada Boleslav – gelegen in het toenmalige Oostenrijks-Hongaarse keizerrijk – startten boekhandelaar Vaclav Laurin en zijn vriend fietsenmaker Vaclav Klement een (motor)fietsenfabriek op die zo goed liep dat het duo in 1905 besloot om ook vierwielers te gaan bouwen. In 1907 verliet de eerste Laurin & Klement FF met een achtcilindermotor de fabriek, enkele jaren later gevolgd door de Hispano Suiza die vooral bij de rijke bourgeoisie van die tijd in de smaak viel. Bij het begin van de Eerste Wereldoorlog verplichtte de Duitse keizer autobouwer L&K om over te schakelen op de productie van oorlogstuig.

Merknaam verandert

Na de Eerste Wereldoorlog werd het Habsburgse keizerrijk opgesplitst in zelfstandige staten onder wie Tsjechoslowakije. L&K nam de draad opnieuw op en fusioneerde in 1925 met Skoda, een producent van treinen en trams. De merknaam L&K veranderde in Skoda en het gamma werd uitgebreid met luxueuze en peperdure modellen à la Mercedes-Benz.

De zaken gingen goed, tot in 1939. Dit keer was het de Duitse Rijkskanselier Hitler die de autobouwer verplichtte om tanks en kanonnen te produceren voor zijn troepen. Wonder boven wonder kwam de Skoda-fabriek ongehavend uit de oorlog en kon de productie van personenwagens meteen worden heropgestart. Skoda maakte snel naam in Europa met betrouwbare en betaalbare auto’s mét een onafhankelijke wielophanging, die was ongewoon voor wagens in deze prijsklasse en zorgde voor een beter rijcomfort.

Perestrojka opende nieuwe perspectieven

Een streep door de rekening was dat matige belangstelling van de communistische partijbonzen voor hun bloeiende auto-industrie. Na het verdwijnen van het IJzeren Gordijn kwam Skoda in 1991 in handen van de Duitse autogroep Volkswagen. Het gamma werd snel uitgebreid en nog belangrijker, de nieuwe modellen gebruikten VW-technologie en voldeden aan de strenge VW-kwaliteitsnormen.

Waar voor uw geld

In 1996 kreeg de Belgische designer Dirk van Baeckel de opdracht om een nieuwe Octavia en Fabia te ontwerpen op basis van bestaande VW-platformen. De gedaantewisseling was compleet: van de ene dag op de andere was Skoda zijn ‘goedkoop’ imago kwijt, de betrouwbaarheid keerde terug en de consument reageerde enthousiast. In vijftien jaar tijd verdubbelde de verkoop van zo’n 350.000 tot 700.000 per jaar. Skoda ontwikkelde zich tot een van de snelst groeiende automerken in Europa, dankzij de knowhow van VW én een uitgekiend modellenaanbod.

De sterkste troef is en blijft de uitstekende verhouding prijs/kwaliteit. Bovendien kunnen de Skoda-modellen tegen een betaalbare prijs worden uitgerust met zinvolle en exclusieve accessoires uit het luxesegment. Dat maakt van Skoda een aantrekkelijk alternatief voor de Duitse premiummerken, want maak je een vergelijking op basis van kwaliteit en prijs valt die bijna uit in het voordeel van Skoda.

Daarnaast onderscheiden Skoda-modellen zich van hun directe concurrenten door Simply Clever- features zoals een geïntegreerde parapluhouder en borstel in het voorportier, afvalbakje in het portier en comfortabele hoofdsteunen achteraan, inclusief een zacht dekentje voor de passagiers achteraan.

Roemrijke geschiedenis

De geschiedenis van Skoda gaat terug tot eind van de negentiende eeuw. In Mlada Boleslav – gelegen in het toenmalige Oostenrijks-Hongaarse keizerrijk – startten boekhandelaar Vaclav Laurin en zijn vriend fietsenmaker Vaclav Klement een (motor)fietsenfabriek op die zo goed liep dat het duo in 1905 besloot om ook vierwielers te gaan bouwen. In 1907 verliet de eerste Laurin & Klement FF met een achtcilindermotor de fabriek, enkele jaren later gevolgd door de Hispano Suiza die vooral bij de rijke bourgeoisie van die tijd in de smaak viel. Bij het begin van de Eerste Wereldoorlog verplichtte de Duitse keizer autobouwer L&K om over te schakelen op de productie van oorlogstuig.

Merknaam verandert

Na de Eerste Wereldoorlog werd het Habsburgse keizerrijk opgesplitst in zelfstandige staten onder wie Tsjechoslowakije. L&K nam de draad opnieuw op en fusioneerde in 1925 met Skoda, een producent van treinen en trams. De merknaam L&K veranderde in Skoda en het gamma werd uitgebreid met luxueuze en peperdure modellen à la Mercedes-Benz.

De zaken gingen goed, tot in 1939. Dit keer was het de Duitse Rijkskanselier Hitler die de autobouwer verplichtte om tanks en kanonnen te produceren voor zijn troepen. Wonder boven wonder kwam de Skoda-fabriek ongehavend uit de oorlog en kon de productie van personenwagens meteen worden heropgestart. Skoda maakte snel naam in Europa met betrouwbare en betaalbare auto’s mét een onafhankelijke wielophanging, die was ongewoon voor wagens in deze prijsklasse en zorgde voor een beter rijcomfort.

Perestrojka opende nieuwe perspectieven

Een streep door de rekening was dat matige belangstelling van de communistische partijbonzen voor hun bloeiende auto-industrie. Na het verdwijnen van het IJzeren Gordijn kwam Skoda in 1991 in handen van de Duitse autogroep Volkswagen. Het gamma werd snel uitgebreid en nog belangrijker, de nieuwe modellen gebruikten VW-technologie en voldeden aan de strenge VW-kwaliteitsnormen.

Waar voor uw geld

In 1996 kreeg de Belgische designer Dirk van Baeckel de opdracht om een nieuwe Octavia en Fabia te ontwerpen op basis van bestaande VW-platformen. De gedaantewisseling was compleet: van de ene dag op de andere was Skoda zijn ‘goedkoop’ imago kwijt, de betrouwbaarheid keerde terug en de consument reageerde enthousiast. In vijftien jaar tijd verdubbelde de verkoop van zo’n 350.000 tot 700.000 per jaar. Skoda ontwikkelde zich tot een van de snelst groeiende automerken in Europa, dankzij de knowhow van VW én een uitgekiend modellenaanbod.

De sterkste troef is en blijft de uitstekende verhouding prijs/kwaliteit. Bovendien kunnen de Skoda-modellen tegen een betaalbare prijs worden uitgerust met zinvolle en exclusieve accessoires uit het luxesegment. Dat maakt van Skoda een aantrekkelijk alternatief voor de Duitse premiummerken, want maak je een vergelijking op basis van kwaliteit en prijs valt die bijna uit in het voordeel van Skoda.

Daarnaast onderscheiden Skoda-modellen zich van hun directe concurrenten door Simply Clever- features zoals een geïntegreerde parapluhouder en borstel in het voorportier, afvalbakje in het portier en comfortabele hoofdsteunen achteraan, inclusief een zacht dekentje voor de passagiers achteraan.

Roemrijke geschiedenis

De geschiedenis van Skoda gaat terug tot eind van de negentiende eeuw. In Mlada Boleslav – gelegen in het toenmalige Oostenrijks-Hongaarse keizerrijk – startten boekhandelaar Vaclav Laurin en zijn vriend fietsenmaker Vaclav Klement een (motor)fietsenfabriek op die zo goed liep dat het duo in 1905 besloot om ook vierwielers te gaan bouwen. In 1907 verliet de eerste Laurin & Klement FF met een achtcilindermotor de fabriek, enkele jaren later gevolgd door de Hispano Suiza die vooral bij de rijke bourgeoisie van die tijd in de smaak viel. Bij het begin van de Eerste Wereldoorlog verplichtte de Duitse keizer autobouwer L&K om over te schakelen op de productie van oorlogstuig.

Merknaam verandert

Na de Eerste Wereldoorlog werd het Habsburgse keizerrijk opgesplitst in zelfstandige staten onder wie Tsjechoslowakije. L&K nam de draad opnieuw op en fusioneerde in 1925 met Skoda, een producent van treinen en trams. De merknaam L&K veranderde in Skoda en het gamma werd uitgebreid met luxueuze en peperdure modellen à la Mercedes-Benz.

De zaken gingen goed, tot in 1939. Dit keer was het de Duitse Rijkskanselier Hitler die de autobouwer verplichtte om tanks en kanonnen te produceren voor zijn troepen. Wonder boven wonder kwam de Skoda-fabriek ongehavend uit de oorlog en kon de productie van personenwagens meteen worden heropgestart. Skoda maakte snel naam in Europa met betrouwbare en betaalbare auto’s mét een onafhankelijke wielophanging, die was ongewoon voor wagens in deze prijsklasse en zorgde voor een beter rijcomfort.

Perestrojka opende nieuwe perspectieven

Een streep door de rekening was dat matige belangstelling van de communistische partijbonzen voor hun bloeiende auto-industrie. Na het verdwijnen van het IJzeren Gordijn kwam Skoda in 1991 in handen van de Duitse autogroep Volkswagen. Het gamma werd snel uitgebreid en nog belangrijker, de nieuwe modellen gebruikten VW-technologie en voldeden aan de strenge VW-kwaliteitsnormen.

Waar voor uw geld

In 1996 kreeg de Belgische designer Dirk van Baeckel de opdracht om een nieuwe Octavia en Fabia te ontwerpen op basis van bestaande VW-platformen. De gedaantewisseling was compleet: van de ene dag op de andere was Skoda zijn ‘goedkoop’ imago kwijt, de betrouwbaarheid keerde terug en de consument reageerde enthousiast. In vijftien jaar tijd verdubbelde de verkoop van zo’n 350.000 tot 700.000 per jaar. Skoda ontwikkelde zich tot een van de snelst groeiende automerken in Europa, dankzij de knowhow van VW én een uitgekiend modellenaanbod.

De sterkste troef is en blijft de uitstekende verhouding prijs/kwaliteit. Bovendien kunnen de Skoda-modellen tegen een betaalbare prijs worden uitgerust met zinvolle en exclusieve accessoires uit het luxesegment. Dat maakt van Skoda een aantrekkelijk alternatief voor de Duitse premiummerken, want maak je een vergelijking op basis van kwaliteit en prijs valt die bijna uit in het voordeel van Skoda.

Daarnaast onderscheiden Skoda-modellen zich van hun directe concurrenten door Simply Clever- features zoals een geïntegreerde parapluhouder en borstel in het voorportier, afvalbakje in het portier en comfortabele hoofdsteunen achteraan, inclusief een zacht dekentje voor de passagiers achteraan.

Partner Content