Urbain Vandormael

De dokter rijdt met een BMW

Urbain Vandormael Expert autosector. Schrijft op Knack.be wekelijks over nieuwigheden in autoland.

De overgrote meerderheid van de Belgische huisartsen en geneesheren-specialisten rijdt met een auto van Duitse makelij. Dat is de conclusie van een recente enquête van Artsenkrant bij zijn lezers. Maar ook in de rest van de wereld staan de Duitse automerken aan de top.

Made in Germany is een sterk merk!

Wie rijdt met welke auto? Voor het tweede jaar op rij organiseerde Artsenkrant onder zijn lezers een rondvraag naar hun wagenbezit. En voor de tweede keer op rij eindigde BMW op plaats één, dit keer met het kleinst mogelijke verschil. Audi en Mercedes-Benz bekleedden een gedeelde tweede plaats. Dat was in 2012 nog anders, toen strandde Mercedes-Benz op een eervolle derde plaats. Plaats vier was ook dit jaar weggelegd voor het Zweedse Volvo. Als een overgrote meerderheid van een maatschappelijk zo relevante beroepsgroep als de huisartsen en geneesheren-specialisten voor een van de drie Duitse luxemerken kiest, dan bevestigt dat hun status. Made in Germany is een sterk merk!

BMW blijft koploper

2013 was voor de Duitse premiummerken een recordjaar zowel inzake verkoop als winst – dankzij de sterk gestegen omzet in China en andere zogeheten groeilanden. BMW (+ 7,5 %) sloot het jaar af op plaats één, gevolgd door Audi (+ 8,3 %) en Mercedes-Benz. (+ 11 %). Hoewel de procentuele vooruitgang van BMW lager lag dan die van zijn concurrenten, bleef het toch koploper in het luxesegment met 1,96 miljoenen verkochte wagens tegenover 1,58 miljoen voor Audi en 1,46 miljoen voor Mercedes-Benz.

Vergelijken we die resultaten met hun prestaties op de Belgische markt, dan zien we dat Mercedes-Benz de grootste vooruitgang (+ 14,6 %) boekte, gevolgd door BMW (+ 3,8 %). Audi had in ons land een minder goed jaar achter de rug en zag zijn verkoop teruglopen met 6,4 procent. Desondanks was 2013 één van de beste jaren ooit voor het merk met de vier ringen.

Slagen de Duitse luxemerken erin om in 2014 nog beter te doen?

De vraag stellen is ze beantwoorden. De meeste waarnemers gaan ervan uit dat de Duitse merken hun opmars zullen voortzetten – tenzij er zich onvoorziene omstandigheden zouden voordoen. Herinner u de tsunami en de ramp met de kernreactor van voor een paar jaar in Japan. Met zo’n eventualiteit houden we hier effe geen rekening, wel met wat we nu al met zekerheid weten.

Mercedes-Benz is aan een opmerkelijke comeback bezig en heeft in een paar jaar tijd de A-, B- en C-klasse compleet vernieuwd, op een manier die niemand voor mogelijk hield en die op applaus is onthaald. Dit voorjaar rijdt Mercedes de nieuwe GLA én de nieuwe C-klasse voor en wees er maar zeker van dat die brokken gaan maken in hun segment. BMW countert met de 2 coupé die de herinnering oproept aan de legendarische 2002, waarmee in feite alles begon voor BMW. Nog voor de zomer breidt BMW zijn gamma uit met de 4 Gran Coupé en X4, een luxueuze crossover die veel sympathieker oogt dan de opzichtige X6 die op het einde van het jaar een opfrisbeurt krijgt. Voor het zover is viert de Active Tourer – de eerste monovolume van BMW op basis van het nieuwe Mini-platform – zijn wereldpremière op het Autosalon van Parijs.

Onder het motto ‘Vorsprung durch Technik’ manifesteerde Audi zich de voorbije decennia als een technologische innovator, maar het moet nu de rol lossen. De grote nieuwigheid voor 2014 is de TT coupé in het najaar, maar dat volstaat niet om BMW van de troon te stoten. Dat is toonaangevend (geworden) op het vlak van technologische innovaties die resulteren in een lager verbruik en lagere uitstoot van schadelijke uitlaatgassen – dankzij kleinere en zuinigere motoren en de implementatie van alternatieve aandrijfsystemen.

Inzake hybridetechnologie ligt Toyota nog altijd een straatlengte voor, maar de Duitse merken – inclusief Porsche en VW – bereiden een groot tegenoffensief voor. Wil made in Germany een sterk merk blijven, moeten Audi & Co. in alle domeinen de beste zijn.

Hoe meer concurrentie, hoe scherper de prijzen

De ongenadige concurrentiestrijd tussen Audi, BMW en Mercedes-Benz heeft ertoe geleid dat zij hun gamma naar onder hebben uitgebreid en nu aanwezig zijn in alle mogelijke niches… van compacte middenklassers over kleine en grote SUV’s tot coupés, cabrio’s en exclusieve limousines. Zij zijn op die manier een machtige concurrent geworden van de zogeheten generalisten of volumemerken à la Opel, Peugeot, Renault en de Aziatische constructeurs. Die reageren door hun modellenaanbod naar boven uit te breiden. Dat belooft voor de toekomst, want hoe meer concurrentie, hoe scherper de prijzen en daar wordt de klant enkel beter van.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content