Fiat 500X
...

Als er in de autowereld van vandaag nog roem te oogsten én geld te verdienen valt, dan in het SUV-segment - van de compacte modellen tot de mastodonten. Met de nieuwe 500X - vermoedelijk de meest vrouwelijke SUV op de markt - wil de Italiaanse constructeur een graantje meepikken. De nieuwe Fiat 500X is samen ontwikkeld met de Renegade van Jeep, de Amerikaanse 4x4-specialist die deel uitmaakt van de groep Fiat Chrysler Automobile (FCA). Beide modellen rollen van de band in de gemoderniseerde SATA-fabriek in Melfi (Potenza); de Fiat 500X wordt wereldwijd in meer dan honderd landen verkocht, waaronder de Verenigde Staten. Hij is leverbaar in twee uitvoeringen, als trendy City SUV of als stoere 500X Cross. Die laatste bezit een vrijetijdslook dankzij extra stevige bumpers, bodembescherming, dakdragers en speciale velgen.Variaties realiseren op een bekend thema is geen gemakkelijke opgave. Tot nog toe zijn enkel MINI en Fiat daar succesvol in geslaagd, het Beetle-experiment van VW heeft nooit de verwachtingen kunnen inlossen. Of de 500X al dan niet een elegante verschijning is, daar lopen de meningen over uiteen. Feit is dat hij goed in de markt ligt bij vrouwen en die hebben doorgaans een betere smaak dan mannen. Feit is ook dat hij goed in de hand ligt zowel bij vrouwen als mannen, dat hij vlot, comfortabel en veilig rijdt - mede dankzij de langere wielbasis ten opzichte van de tweedeurs 500. De Mood-knop biedt de bestuurder bovendien drie keuzemogelijkheden (sport, auto, all weather) om het stuurgedrag en trekkracht aan te passen aan zijn persoonlijke rijstijl. Het gaat om een feature dat is ontwikkeld door Alfa Romeo en dat terug te vinden is op de Giulieta. Fiat-ingenieurs hebben veel energie gestoken in een betere geluidsisolatie van de 500X waardoor de inzittenden gespaard blijven van storend motorlawaai of windgeruis. Voor een robuuste auto zijn de gebruikte interieurmaterialen opvallend zacht. Liefdevolle aandacht voor het detail vind je terug van de stoelen tot de vloermatten. Het dashboard is speels, kleurrijk én functioneel: alle bedieningselementen staan waar je die verwacht en zijn goed te bedienen. De klant kan kiezen uit een 1.6 l. (110 pk) en 1.4 l. MultiAir (136 pk) benzinemotor, of een 1.6 l. MultiJet (115 pk) diesel met een CO2-uitstoot van 109 g/km en 2,0 l. MultiJet diesel (136 pk). Enkel die laatste is leverbaar met vierwielaandrijving én 9-traps automaat. De prijzen variëren van 16.950 tot 28.950 euro wat, gezien het uitrustingsniveau, een concurrentiële prijs is. Belangrijke veiligheidsvoorzieningen zijn immers standaard: zes airbags (frontale, laterale en gordijnairbags), koplampen met dagrijlichten en mistkoplampen met hoekverlichting, bi-xenonlicht, elektronische stabiliteitscontrole (ESC), bandendruksensor en rijstrookwaarschuwing. Voor een auto in dit prijssegment beschikt de 500X over een ruim aanbod infotainmentsystemen. Het UconnectTM-systeem met een 5"- of 6,5"-aanraakscherm geeft toegang tot de radio, media, telefoon en UconnectTM LIVE-diensten en beschikt over een Bluetooth-interface, AUX- en USB-ingang en spraakbediening. Het Uconnect Radio Nav 5''-systeem voegt daar het navigatiesysteem TomTom 2.5D aan toe; de Uconnect Radio Nav met 6,5"-scherm biedt satellietnavigatie met 3D-kaarten. Het aanraakkleurenscherm geeft toegang tot de analoge en digitale radio (DAB); iPod, iPhone en smartphone kunnen worden aangesloten op een USB- of AUX-ingang en kunnen bediend worden via toetsen op het stuurwiel. Via het Uconnect Live-systeem en smartphone blijf je via Facebook en Twitter continue in contact met de buitenwereld en kan je miljoenen muziektracks en 100.000 internetzenders beluisteren. De Tom Tome Live-diensten bieden up-to-date info over het verkeer, het weer en de snelheidscamera's op je reisweg. Afgezien van de relatief kleine koffer en de zetels die te weinig ondersteuning bieden, laat de charmante 500X een goede indruk na. Hij rijdt vlot, veilig en comfortabel, beschikt over een goede basisuitrusting en ruim infotainmentaanbod wat zijn ietwat hoog prijsniveau verklaart. Wij reden met de 1,6 dieselmotor en kwamen uit op een testverbruik van 5,9 l/100 km, wat een aanvaardbaar gemiddelde is gezien zijn sportieve prestaties. Of de forse meerprijs voor vierwielaandrijving een verstandige investering is, moet een vergelijkende test op een later tijdstip uitwijzen. Abarth, een naam die klinkt als een klok in de autowereld. Wegens een lange erelijst van autosportsuccessen binnen en buiten Italië. Geen wonder dat de Fiat-marketeers hun sportieve Cinquecento voorzien van het label en merknaam van de legendarische sportwagentuner die sinds 1971 eigendom is van Fiat. De vier uitlaatpijpen, de dikke voorbumper met heuse luchtinlaten, xenon-koplampen en diffuser achteraan laten er geen twijfel over bestaan, de 595 Competizione is meer dan een zoveelste versie van de moderne Cinquecento maar een hardrijder die zich al snel ontpopt tot een duiveltje in een doosje. In handen van een onervaren rijder vormt hij zowaar een gevaar op de weg, in de eerste plaats voor de bestuurder zelf en bij uitbreiding, voor alle weggebruikers. De 1.4 turbomotor levert 180 pk, in 6,7 seconden sprint ie van 0 tot 100 km/u, de hernemingen zijn indrukwekkend, de topsnelheid ligt boven de 220 km/u. Volgens de fabrikant bedraagt het verbruik 6,5 l/100 km maar in de praktijk komen daar minstens een paar liter bij, afhankelijk van de rijstijl. So what? Een Abarth 595 Competizione koop je niet om in een slakkengangetje naar de bakker om de hoek te rijden, maar om het pure rijplezier op een snel en bochtig parcours. Om de prestaties te optimaliseren, biedt Fiat trouwens speciale kits aan in de vorm van geventileerde en geperforeerde remschijven en hoogtechnologische remschoenen en Koni-schokdempers met verlaagde veren, voor en achter. De sportuitlaat zorgt voor een spectaculair klankspel én kippenvel, en maakt een radio overbodig.Ook binnenin laat de 595 Competizione geen twijfel bestaan over zijn ambities. De sportzetels ogen indrukwekkend maar het vergt enig zoekwerk om een juiste zithouding te vinden, omdat de verstelbaarheid van het stuurwiel te wensen overlaat. De instapdorpels, pedalen en voetsteunen zijn afgewerkt in aluminium en dragen het Abarth-logo, een knipoog naar de racewagens van weleer. Via het digitale 7"" scherm kan de rijder specifieke informatie opvragen over de druk van het gaspedaal of de laterale acceleratie. Natuurlijk mag je de prestaties van de Abarth 595 Competizione - kostprijs 23.450 euro zonder opties - niet vergelijken met die van een Ferrari, die tienmaal duurder is of bijna toch. Qua puur rijplezier moet hij echter niet onderdoen voor zijn grote broer uit Marinello en daar is het toch om te doen. Op voorwaarde dat je over voldoende talent en ervaring beschikt om met dit sportief autogeweld te kunnen omgaan. Laat dit een goed bedoelde waarschuwing zijn aan het adres van jongens en meisjes die dit stadium nog niet hebben bereikt. Een Abarth 595 Competizione is geen speeltje voor beginners!