Dacia Spring, de goedkoopste elektrische auto

© .

Elektrische aandrijving is dé toekomst. Toch laat de doorbraak van de e-auto eindeloos lang op zich wachten. Omdat die veel te duur is voor de particuliere klant. Met de Dacia Spring en zijn instapprijs van 16.990 euro komt daar verandering in.

Elektrische aandrijving beperkt de schadelijke invloed van het autorijden op de luchtkwaliteit en het leefmilieu in het algemeen. Daar is iedereen het over eens. Toch blijft de voorspelde doorbraak van de elektrische auto voorlopig uit, om redenen die we allemaal kennen: te duur en te kleine actieradius, te weinig modellen en te weinig laadpalen, waarbij de pot de ketel verwijt dat hij zwart ziet.

Gedeelde verantwoordelijkheid

Tien jaar geleden voorspelde de automobielsector een marktaandeel van minstens 10 procent voor de elektrische auto tegen 2020. We weten intussen beter: de constructeurs hebben hun beloften niet kunnen waarmaken. De ontwikkeling en implementatie van de nieuwe technologie kostte meer tijd en geld dan de bazen hadden ingecalculeerd maar ook de politieke overheden hebben steken laten vallen. De uitbouw van een fijnmazig netwerk van laadpalen neemt meer tijd in beslag dan in eerste instantie gepland. Ook aan de beloofde fiscale voordeelregelingen en aankooppremies is op een verschillende manier uitvoering gegeven, in het ene land wel, in het andere niet. De autosector en politiek dragen hier een gedeelde verantwoordelijkheid.

Tsunami van plug-in hybride modellen

Positief is dat Europa niet gezwicht is voor de autolobby en is blijven vasthouden aan de strenge CO2-doelstelling van 95 g/km. Op die manier heeft het Europees Parlement de constructeurs het mes op de keel gezet waardoor die, halsoverkop, een stroomversnelling hoger hebben moeten schakelen. In 2019 en 2020 zijn we getuige geweest van een tsunami van nieuwe plug-in hybride modellen, hetzelfde zit er nu aan te komen met kleine en grote full electric cars.

Daardoor ontstaat er een ruimer aanbod wat mede de explosieve stijging van de e-verkoop verklaart. Met die kanttekening dat die groei ongelijk verloopt en sterk afhankelijk is van het politieke beleid. Wie in Duitsland een e-auto koopt, krijgt een premie van 9.000 euro waardoor het prijsverschil tussen een auto met een elektro- of verbrandingsmotor bijna verwaarloosbaar geworden is. In ons land is dat prijsverschil met name voor de particuliere klant nog altijd te groot. Voor zelfstandigen en bedrijven is de situatie anders omdat die kunnen genieten van fiscale voordeelregelingen. We zien trouwens dat de leasemaatschappijen almaar meer elektrische wagens in hun aanbod opnemen en dat de transitie van verbrandings- naar elektromotoren in de sector van de bedrijfswagens stilaan maar zeker op gang komt.

Dacia geeft goede voorbeeld

Zoals gezegd, in ons land blijft een elektrische auto nog altijd te duur voor de particuliere klant. Vindt maar eens een vierdeurs full electric met een reële actieradius van 200 à 250 kilometer beneden de 30.000 euro. Mission impossible.

Daar komt vanaf dit najaar verandering in met de komst van de Dacia Spring. Met een instapprijs van € 16.990 (Comfort) en € 17.990 (Comfort Plus) wordt de nieuwkomer de goedkoopste elektrische auto op de markt. Omdat het budgetmerk, in de lijn van zijn merkfilosofie, focust op de essentie van elektrisch autorijden. Die bestaat erin om emissieloos en zo goedkoop mogelijk van punt A naar punt B te rijden. Dacia opteert daarom voor een kleine stadswagen (3,73 m lang en 1, 58 m breed) met een kleine elektromotor (45 pk), kleine batterij (27,4 kWh) en een beperkte autonomie van 230 tot 305 km (WLTP). Eerste vaststelling: de Spring lijkt op de foto (veel) groter dan die in werkelijkheid is. In feite gaat het om een compacte gezinswagen die plaats biedt aan vier passagiers, met een relatief ruim koffervolume van 290 liter. De passagiers vooraan beschikken bovendien over 23,1 liter opbergruimte verdeeld over het handschoenkastje, de deurpanelen en het opbergvak in de middenconsole.

Dacia Spring, de goedkoopste elektrische auto
© .

Zijn SUV-look verleent de nieuwkomer een eigentijds voorkomen, de horizontale lijn van de slanke led-lichtblokken loopt door in het design van het radiatorrooster met een 3D-relief waarin de laadklep is ondergebracht. De stalen sierwieldoppen zijn een knappe imitatie van lichtmetalen velgen. Manuele airco, centrale vergrendeling vanop afstand, elektrische ruiten en elektrisch verstelbare buitenspiegels zijn standaard. Via een draaiknop met drie standen – D(vooruit), N (neutraal) en R (achteruit) – kiest de bestuurder de gewenste rijrichting. Achteruitrijradar/camera en multimediasysteem zijn standaard op de Comfort Plus-versie. Het omvat een 7″-aanraakscherm met navigatie, DAB-radio, smartphone-weergave, Bluetooth, één USB-aansluiting en één aux-uitgang en is compatibel met Apple Car Play en Android Auto. Spraakbediening via een toets op het stuurwiel behoort eveneens tot de mogelijkheden. De gratis app MY DACIA geeft in realtime informatie over het batterijniveau, het resterende rijbereik en de functie om de auto in realtime te lokaliseren. Is de Spring aangesloten op een lader kan men vanaf de app de preconditioning van het interieur activeren (koelen/verwarmen) en het laadproces opvolgen. Het laden zelf kan gebeuren via een huishoudstopcontact van 220 volt, een wallbox van 7,4 kW of een DC-laadpaal van 30 kW. In dat laatste geval bedraagt de laadtijd minder dan 1 uur, via een wallbox minder dan 5 uur.

Ideale stadswagen

De Dacia Spring stoot zero emissie uit, trekt op in minder dan zes seconden van 0 tot 50 km/u wat vlot verkeer in de agglomeratie toelaat. Daar is de maximum snelheid sowieso begrensd tot 50 km/u. Een stedelijke omgeving is het ideale actieterrein voor de Dacia Spring, daar profiteert hij ook ten volle van zijn extreem korte draaicirkel van 9,6 meter. Bij stadsverkeer daalt het gemiddeld verbruik onder de 14 kWh, waardoor de Spring bij gemiddeld gebruik hooguit één keer per week In de stekker moet. Bij een gecombineerd gebruik schommelt het gemiddeld verbruik rond de 15 kWh. Fantastisch toch en het beste bewijs dat elektrisch autorijden in eerste instantie is bedoeld voor een stedelijke omgeving en bij voorkeur in een lichte en compacte auto. Vanuit die optiek is de Dacia Spring de ideale tweede auto in het gezin.

De nieuwkomer kan vanaf midden april worden besteld, de eerste leveringen worden verwacht na de zomer. De Spring zal ook leverbaar zijn in een zogenaamde Business-editie, bestemd voor de markt van de deelauto’s waarvan wordt verwacht dat die nog groeipotentieel bezit.

Dacia de nummer één onder budgetmerken

Het Roemeense automerk bestaat sinds 1968 en bouwde onder licentie drie decennialang goedkope modellen op basis van Renault-technologie. In 1999 werd Dacia onderdeel van de alliantie Renault-Nissan; een task force onder leiding van Christian Estève kreeg van de toenmalige Renault-topman Louis Schweitzer de opdracht om ‘een robuuste, bedrijfszekere gezinswagen te bouwen voor een klantenprijs van 6.000 euro.’

Terwijl bij alle andere merken de klant de optelsom van alle kosten betaalt, vertrok het team van Estève van een vooropgestelde prijs voor de klant en volgde het daarmee een omgekeerde werkwijze. Voor elk onderdeel en elke stap in het productieproces werd een grondige kosten/batenanalyse gemaakt, voor elke euro moest verantwoording worden afgelegd. Vitale onderdelen zoals de motor werden overgenomen van een vorige Renault-generatie. Op die manier kon men de ontwikkelingskosten tot een minimum beperken.

In plaats van een auto ingewikkeld en duur te maken, concentreerde de task force zich op de essentie. De aanpak rendeerde: terwijl een Renault Mégane uit 6.000 onderdelen bestaat, telde de eerste Dacia Logan er amper 1.400. Op die manier slaagde Dacia erin uit te groeien tot de kampioen onder de budgetmerken met als slogan ‘de laagste prijs voor de beste kwaliteit en de hoogste restwaarde’.

De eerste Dacia verscheen op de Belgische markt in 2005, de Logan verkocht in zijn eerste jaar amper 108 exemplaren. Inmiddels is het Dacia-gamma in de breedte uitgebouwd met nieuwe modelreeksen en speciale versies (Stepway). De Logan kreeg in de loop der jaren het gezelschap van de Sandero, Duster, Lodgy en Dokker. Stuk voor stuk wagens die stevig in elkaar zitten en vlot en comfortabel rijden. De Dacia-modellen scoren bovendien hoog op het vlak van betrouwbaarheid en onderhoudskosten, ze bieden daarnaast de beste verhouding prijs/ruimte – als aanvulling op de beste verhouding prijs/kwaliteit. Met nieuwkomer Spring gaat Dacia op de ingeslagen weg verder.

Tot slot nog dit: Dacia ontleedt zijn merknaam aan de Latijnse benaming van het grondgebied Roemenië. Van 106 tot 271 na Christus was Dacië een provincie van het grote Romeinse keizerrijk.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content