De geschiedenis van Dacia gaat terug tot de zomer van 1968 en een initiatief van de leider van de communistische partij en latere Roemeense president Nicolae Ceausescu. Die had het er moeilijk mee dat zijn land niet over een eigen automerk beschikte, terwijl andere Oostbloklanden zoals Oost-Duitsland en Tsjechoslowakije dat wel hadden. Nauwelijks één jaar na de oprichting van het automerk liep in Pitesti het eerste model met de typebenaming 1100 van de band. Voor de quizliefhebbers onder de lezers: Dacia ontleent zijn merknaam aan de Latijnse benaming van het grondgebied Roemenië. Van 106 tot 271 na Christus was Dacië immers een provincie van het Romeinse rijk.
...

De geschiedenis van Dacia gaat terug tot de zomer van 1968 en een initiatief van de leider van de communistische partij en latere Roemeense president Nicolae Ceausescu. Die had het er moeilijk mee dat zijn land niet over een eigen automerk beschikte, terwijl andere Oostbloklanden zoals Oost-Duitsland en Tsjechoslowakije dat wel hadden. Nauwelijks één jaar na de oprichting van het automerk liep in Pitesti het eerste model met de typebenaming 1100 van de band. Voor de quizliefhebbers onder de lezers: Dacia ontleent zijn merknaam aan de Latijnse benaming van het grondgebied Roemenië. Van 106 tot 271 na Christus was Dacië immers een provincie van het Romeinse rijk. In tegenstelling tot bijvoorbeeld Skoda bezat Dacia geen ervaring of knowhow op het vlak van autobouw. Het zocht en vond support bij het Franse Renault, dat niet toevallig ook een staatsbedrijf was en dat nog altijd is. In feite produceerde Dacia dus auto's op basis van verouderde Renault-technologie, al zweeg het daar in alle talen over tegenover het Roemeense volk. Toen midden de jaren negentig bij Renault-voorzitter Louis Schweitzer het plan rijpte om een budgetvriendelijke auto te bouwen voor de nieuwe groeimarkten in Oost-Europa en de derdewereldlanden, was Dacia een voor de hand liggende partner of overnamekandidaat. In 1999 was de deal rond. Meteen na de overname installeerde de visionaire Renault-voorzitter een werkgroep onder leiding van oudgediende Christian Estève met als opdracht een 'robuuste, bedrijfszekere gezinswagen te bouwen voor een klantenprijs van 6.000 euro.' Of minder dan de prijs van een tweedehandse VW Golf. Wat een mission impossible leek, ontpopte zich snel tot een successtory. De voorzitter stopte het team een half miljard euro in de hand en gaf het carte blanche, waardoor het desnoods dingen kon forceren. Dat was soms nodig, om snel en efficiënt te kunnen werken. De Roemeense vakbonden kregen te horen dat de speeltijd voorbij was, ingenieurs en ontwerpen moesten zich strikt aan hun opdracht houden. Voor elk onderdeel en voor elke stap in het productieproces werd een grondige kosten/batenanalyse gemaakt, voor elke euro moest verantwoording worden afgelegd. In plaats van een auto ingewikkeld en duur te maken, concentreerde het team zich op de essentie. Die aanpak vertaalde zich in een uniek product in de moderne automobielwereld. Een Dacia Logan bestaat uit 1400 onderdelen, een Renault Mégane uit 6.000. Hoe dat kan? Dacia-woordvoerder Karl Schuybroek: 'Bij het ontwikkelen en ontwerpen van een nieuw model vertrekken wij van de prijs voor de klant, bij andere merken betaalt de klant de optelsom van alle kosten. Dacia volgt dus een omgekeerde werkwijze: alles staat in functie van een zo laag mogelijke prijs, zonder toegevingen te doen op het vlak van kwaliteit. Als dochtermerk van Renault kan Dacia goedkoop gebruikmaken van de knowhow en ervaring van het moedermerk. Dat spaart geld, tijd en energie. Sommige vitale onderdelen stammen van de vorige generatie Renault-modellen, andere zijn recent op de markt. Ons nieuw navigatiesysteem beantwoordt aan de nieuwste normen maar kost toch maar 250 euro. Bovendien produceert Dacia in Roemenië, Marokko en Algerië, dat zijn landen met een lage loonkost waardoor wij minder moeten investeren in de automatisering van onze fabrieken. Al die elementen dragen ertoe bij dat wij de goedkoopste op de markt zijn, met de beste kwaliteit/prijsverhouding. Met als toetje 3 jaar garantie tot 150.000 km.' Value for money. Daar heeft een prijsbewust deel van de bevolking oren naar. Daarenboven zit een Dacia stevig in elkaar, rijdt die vlot en comfortabel en staat die zelden of nooit langs de kant van de weg. Dat bewijzen de statistieken van de pechverhelpingsorganisaties. De kosten voor onderhoud en eventuele herstellingen lopen evenmin uit de hand. Dat een budgetvriendelijke auto ook milieuvriendelijk kan zijn, bewijst onze testrit met de Sandero Stepway dCi90: gemiddeld verbruik van net geen 5 l/100 km en een CO2-uitstoot van 99 g/km. Geen wonder dus dat de Dacia-verkoop nog altijd in stijgende lijn gaat, dit jaar plus 6 procent wereldwijd. In Europa gaat Dacia zelfs met 11 procent vooruit. Eind oktober stond de teller op 477.900 voertuigen, een nieuw verkooprecord dient zich aan. De Sandero en Duster zijn tweede en derde in hun segment op de verkoopranglijst aan particulieren. In ons land zal de kaap van 16.000 verkochte voertuigen vlot overschreden worden. Volgend jaar ondergaat de Duster een complete metamorfose, vorige week waren de Logan MCV, Sandero en Sandero Stepway, Dokker, Dokker Van en Lodgy als eerste aan de beurt. Vooraan vertonen alle modellen nu dezelfde familielook, naar een ontwerp van de Nederlandse designdirecteur Laurens van den Acker. De LED-dagrijverlichting heeft een patroon van vier gestapelde driehoeken. De achterbumper heeft een nieuwe look gekregen, die de modellen een gespierder uiterlijk bezorgt. Een upgrade ook voor het interieur, met nieuwe bekledingsstoffen met een betere textuur. Het stuurwiel van de hogere uitrustingsniveaus heeft een duurzame Soft Feel-finish die aangenaam aanvoelt. Om tegemoet te komen aan de wensen van de klant, biedt Dacia op zijn beurt een hele reeks systemen aan die het rijden makkelijker en veiliger maakt, inclusief een achteruitrijcamera en hill start assist. Ook nieuw zijn het handige opbergvakje voor je mobile en een 12 Volt-aansluiting achterin, zodat de passagiers op de tweede zitrij hun mobiele apparaten kunnen opladen. Meer uitrusting dus, maar nog altijd tegen een correcte en betaalbare prijs. Het motorengamma wordt uitgebreid met een krachtige maar zuinige 1.0 liter benzinemotor, met nieuwe uitrustingsopties en een automaat met dubbele koppeling voor de Duster. Hoe belangrijk is de Belgische markt voor Dacia?Karl Schuybroek: "Begin 2000 bestond ons gamma uit één model, vandaag telt het zeven modellen en een reeks speciale reeksen. Dacia bezit het jongste gamma van alle budgetmerken en biedt ook de beste verhouding prijs/ruimte aan. Dat laatste is een sterk verkoopargument geworden, omdat wij hiermee particuliere klanten aantrekken die zich zonder problemen een duurdere auto kunnen kopen maar die gecharmeerd zijn door onze consequente prijspolitiek. Wij maken inderdaad geen reclame met hoge kortingen, het tegendeel is waar: wij beperken onze reclamekosten tot het strikte minimum. Ook andere vaste kosten proberen wij zo laag mogelijk te houden, zonder dat dit ten koste gaat van de kwaliteit van de dienstverlening. Wij slagen daarin omdat wij deel uitmaken van de groep Renault en kunnen profiteren van diens sterke positie op de Belgische markt. Dacia verkoopt in 44 landen, België staat als klein land binnen de top tien. Qua verkoop aan particulieren scoren wij beter dan de Aziatische volumemerken en sommige Duitse premiummerken - mede door de hoge klantentrouw en de mond-aan-mondreclame van die vele tienduizenden tevreden klanten."Alternatieve aandrijfsystemen zitten niet in het aanbod. Waarom niet?Karl Schuybroek: "Dacia focust op de best mogelijke prijs/kwaliteitverhouding en dat impliceert dat wij bepaalde marktsegmenten links moeten laten liggen. Je kunt niet in alles de beste zijn! Wij zijn al content met een eerste plaats onder de budgetmerken."