Cupra toont de eerste – vage – beelden van zijn nieuw elektrisch stadswagentje. Dat oogt dynamischer dan wat je van een compacte elektrische stadsmus zou verwachten.
Met een lengte van vier meter moet je hem qua proporties vergelijken met een Renault Clio of een VW Polo. De Volkswagen Groep besloot om het segment van deze compacte modellen volledig te elektrificeren en de Raval is daarvan het uitvloeisel. Technisch is hij erg verwant met de ID.2 die VW volgend jaar op de markt brengt en waarmee hij de technische basis deelt. Dat is het zogenaamde MEB+ platform waarbij de aandrijving van de achteras naar de vooras verhuist. Dit platform staat in de nabije toekomst ook onder grotere ID. modellen.
Een belangrijke technische evolutie is hier de komst van goedkopere LFP-batterijen die uit Duitsland (Salzgitter) gaan komen. Deze batterijen hebben een iets lagere densiteit dan de huidige generatie, zijn minder gevoelig voor snelladen (minder capaciteitsverlies) en voor hoge of lage temperaturen. Met een batterijproductie op Europese bodem wil de groep geopolitiek onafhankelijker worden.
De Cupra Raval krijgt een sportievere look met Spaanse accenten en moet vanaf het tweede kwartaal van 2026 op de markt komen. Het lijkt erop dat dit model verkocht zal worden vanaf 26.000 euro. De Raval is de eerste Electric Urban City Car van de Volkswagen Groep en in dit segment volgen later nog drie bijkomende modellen.