Toch zal de elektronica het nooit helemaal overnemen want de bestuurder kan altijd overnemen. In een eerste fase wil men vooral op de snelweg experimenteren. Logisch, want daar is enkel eenrichtingsverkeer, er zijn geen verkeerslichten waar je een weg moet oversteken en er zijn geen voetgangers. Vertrouwen is goed, wantrouwen beter ¿ De technologie maakt gebruik van heel wat techniekjes die nu al bestaan zoals een adaptieve snelheidsregelaar (die de snelheid en de afstand tot de voorganger aanhoudt), een spoorassistent en videosensoren die de omgeving van de wagen permanent in de gaten houden. Vandaag ligt de klemtoon vooral bij ervaring opdoen in noodremsituaties en bij ontwijkmanoeuvres. In filesituaties, waar de snelheid vrij laag ligt, en de manoeuvres eenvoudig, is het systeem quasi operationeel. Over de tijdspanne waarop dit ook wordt gecommercialiseerd, wil men geen uitspraken doen. Ook de verantwoordelijkheid bij een mogelijk ongeval blijft voorlopig een heikel punt. (Belga)

Toch zal de elektronica het nooit helemaal overnemen want de bestuurder kan altijd overnemen. In een eerste fase wil men vooral op de snelweg experimenteren. Logisch, want daar is enkel eenrichtingsverkeer, er zijn geen verkeerslichten waar je een weg moet oversteken en er zijn geen voetgangers. Vertrouwen is goed, wantrouwen beter ¿ De technologie maakt gebruik van heel wat techniekjes die nu al bestaan zoals een adaptieve snelheidsregelaar (die de snelheid en de afstand tot de voorganger aanhoudt), een spoorassistent en videosensoren die de omgeving van de wagen permanent in de gaten houden. Vandaag ligt de klemtoon vooral bij ervaring opdoen in noodremsituaties en bij ontwijkmanoeuvres. In filesituaties, waar de snelheid vrij laag ligt, en de manoeuvres eenvoudig, is het systeem quasi operationeel. Over de tijdspanne waarop dit ook wordt gecommercialiseerd, wil men geen uitspraken doen. Ook de verantwoordelijkheid bij een mogelijk ongeval blijft voorlopig een heikel punt. (Belga)