BMW wordt meerderheidsaandeelhouder van Chinese partner Brilliance

© Kevin Van der Auwera
Urbain Vandormael
Urbain Vandormael Expert autosector. Schrijft op Knack.be wekelijks over nieuwigheden in autoland.

Nieuws heet van de naald. In 2022 verwerft BMW 75 procent van de aandelen van zijn Chinese partner Brilliance. Het wordt daarmee de eerste buitenlandse autoconstructeur met een meerderheidsaandeel in een Chinese sectorgenoot.

BMW betaalt 3,6 miljard voor de overname van de Brilliance-aandelen.

Shenyang wordt weleens de meest Duitse stad van China genoemd. BMW, Lufthansa Mercedes en VW hebben er vestigingen of businesscentra. De stad in het noorden van de Volksrepubliek zit volop in een industriële transitiefase en kan elke nieuwe investering goed gebruiken. De burgemeester van Shenyang kan rekenen op hand- en spandiensten van de partijtop in Peking.

Nadat de Chinese regering eerder dit jaar buitenlandse autobedrijven de mogelijkheid bood om meerderheidsaandeelhouder van een Chinese partner te worden, zag BMW hierin de ideale gelegenheid om aan tafel te gaan zitten met de directie van partnerbedrijf Brillance. Beide automerken werken al langer samen, BMW is voor de helft eigenaar van de joint venture. In Shenyang rollen de BMW 3 en 5-modellen van de band.

Part of the deal is de bouw van een bijkomende fabriek voor de BMW X1 en X3. Die worden nu nog in het Amerikaanse Spartanburg geassembleerd maar door de hoge invoertaksen van 40 procent op auto’s vanuit de Verenigde Staten in China is de BMW-verkoop er de voorbije maanden geïmplodeerd, min 44 procent in juli en min 38 procent in augustus. Een en ander is het gevolg van de handelsoorlog tussen de Verenigde Staten en China. Die kost het Duitse premiummerk volgens financieel directeur Nicolas Peter dit jaar 350 miljoen dollar.

Belangrijkste exportmarkt

Vandaag is de Volksrepubliek de belangrijkste exportmarkt voor BMW. Sinds 2013 is de BMW-verkoop er verdubbeld, tot zo’n 600.000 op jaarbasis of dubbel zo veel als in Duitsland. Vanuit zijn Amerikaanse fabriek in Spartanburg verscheepte BMW vorig jaar ruim 81.000 SUV-modellen naar China, maar door de hoge invoertaksen zijn die daar te duur geworden. Ter vergelijking: een BMW X5 kost in de VS 57.000 dollar, in China 105.000 dollar.

Dat zint de BMW-directie vanzelfsprekend niet. Daarom voorziet de deal met Brilliance de bouw van een nieuwe fabriek waar de X-modellen van BMW voor de Chinese markt voortaan van de band zullen rollen. Dat zal 5000 nieuwe jobs opleveren, nu staan 18000 mensen op de loonlijst van de joint venture. De productie zou stijgen van 400.000 naar 520.000 voertuigen op jaarbasis.

Het initiatief van BMW is veelbetekenend. Eens temeer reageert de Duitse autobouwer bliksemsnel op evoluties op de markt, voor president Trump is de zet van BMW een slechte zaak. In plaats van dat er meer auto’s in de VS worden geproduceerd, zien we het omgekeerde gebeuren en worden delen van de productie overgeplaatst van Amerika naar aartsvijand China. Tot wat kortzichtige politiek leiden kan.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content