BMW werkt aan 100 % elektrische M-modellen

Bij BMW moeten weldra ook de M-modellen eraan geloven en krijgen ze een volledig elektrische aandrijving. De eerste creaties worden getest. Maar kijken ook de liefhebbers daar naar uit?

De M-afdeling van BMW heeft een sterke reputatie en viert dit jaar zijn 50ste verjaardag. Jarenlang genoten liefhebbers van de sound en de prestaties van de Beierse zes- en achtcilindermotoren. Maar daaraan dreigt stilaan een einde te komen door de nieuwe Europese regelgeving die verbrandingsmotoren compleet verbiedt vanaf 2035.

Uiteraard anticipeert ook de BMW M-afdeling daarop en test momenteel verschillende prototypes met krachtige en gesofisticeerde aandrijvingen die het pad moeten effenen naar een nieuwe generatie van hyperperformante sportwagens op stroom. De getoonde testwagen gebruikt als basis een aangepaste i4 M50 met een verbreed koetswerk en specifieke assen met op elk wiel een elektromotor zodat er meteen vierwielaandrijving beschikbaar is.

Ongeziene rijdynamiek

Deze elektromotoren worden aangestuurd door een centrale regeleenheid die de rijomstandigheden en het rijgedrag voortdurend controleert en in milliseconden de stand van het gaspedaal, de stuurhoek, de wielsnelheid en tal van andere parameters berekent en aanpast. Dit laat toe het motorkoppel uiterst precies over de vier wielen te verdelen en zo een ongezien niveau van rijdynamiek te halen, zowel op een circuit als op de gewone weg. 

Het hele concept heeft al een lange ontwikkeling achter de rug in virtuele omstandigheden en op testbanken. Het wordt nu verder op punt gesteld tijdens intensieve testritten op de openbare weg en de circuits. Het resultaat zal te vinden zijn in de volgende generatie van de BMW M-modellen die de komende jaren gelanceerd zullen worden.  

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content