BMW investeert in e-technologie

BMW bouwt extra assemblagecapaciteit voor batterijtechnologie om meer elektrische modellen te bouwen.
Gert Verhoeven

BMW gaat de productiesite in Leipzig heroriënteren. Daar werd tot voor kort de i3 gebouwd en nu investeert BMW er vooral in batterijproductie om aan de groeiende vraag naar elektrische modellen te kunnen voldoen. 

De assemblagefabriek van Leipzig heeft ervaring met elektromobiliteit want er rolde de eerste volledig elektrisch aangedreven BMW i3 van de band. Vandaag wil het merk er vooral batterijen assembleren. Daarbij komt ook een celcoatinglijn, wat een belangrijke stap is in batterijproductie. In totaal worden er vijf celcoatinglijnen voorzien. Tegen 2024 moet er nog een derde assemblagelijn voor batterijunits zijn, naast de twee lijnen die nu al operationeel zijn. Tegen dan zal BMW alle stappen in de fabricage van tractiebatterijen voor elektrische voertuigen ter plaatse aankunnen.

Voor BMW is dit belangrijk omdat de autobouwer tegen 2030 de helft van al zijn nieuwe modellen met een elektrische aandrijving wil uitrusten. BMW investeert in Leipzig ongeveer 800 miljoen euro om de batterijen voor de i4, de iX1 en de iX te vervaardigen. 

Nog meer EV’s

Verder geeft BMW aan dat het extra productiecapaciteit voorziet voor elektrische modellen. De ‘Neue Klasse’ zal immers ook in de Mexicaanse productiesite van San Luis Potosi worden geassembleerd. De Duitse constructeur injecteert nog eens 800 miljoen euro om er de nieuwe elektrische modellen te bouwen. Er komt eveneens een assemblagelijn voor zogenaamde hoogvoltage batterijen. Deze nieuwe activiteiten zullen ongeveer duizend bijkomende jobs opleveren. 

Lees meer over:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content