BMW heeft in haar gamma al een bijzondere trailmotor,namelijk de R 1200 GS, meteen hun best verkopende model. Deze motor wordt vooral voor straatgebruik gekocht en dankt zijn karakter aan de vermaarde tweecilinder boxermotor. BMW levert dit type motor ook met kleinere tweecilindermotoren, er is zelfs een eencilinder. De constructeur is zich duidelijk bewust van het succes van deze modellen en daarom komt er nu ook een krachtige viercilinder met ronduit sportieve aspiraties. De motor die in deze nieuwe BMW S 1000 XR wordt gebruikt, is afgeleid van de roadster S 1000 R en dat is dan weer het neefje van de hypersportieve S 1000 RR. In BMW's nieuwste levert hij 160 pk bij 11.000 opm en is goed voor 112 Nm aan trekkracht bij 9.250 toeren. Om dat vermogen efficiënt op het asfalt te brengen, voorziet BMW een "Rain en een Road"-programma. De motor komt ook met een ES-antidoorslipsysteem. Optioneel kan de S 1000 XR ook worden uitgerust met een "Dynamic" en een "Dynamic Pro"-modus. In de optielijst van deze S 1000 XR vinden we ook nog een elektronisch regelbare vering (ESA). Met deze S 1000 XR heeft BMW meteen ook een antwoord op gelijkaardige performante machines van Ducati en KTM. (Belga)

BMW heeft in haar gamma al een bijzondere trailmotor,namelijk de R 1200 GS, meteen hun best verkopende model. Deze motor wordt vooral voor straatgebruik gekocht en dankt zijn karakter aan de vermaarde tweecilinder boxermotor. BMW levert dit type motor ook met kleinere tweecilindermotoren, er is zelfs een eencilinder. De constructeur is zich duidelijk bewust van het succes van deze modellen en daarom komt er nu ook een krachtige viercilinder met ronduit sportieve aspiraties. De motor die in deze nieuwe BMW S 1000 XR wordt gebruikt, is afgeleid van de roadster S 1000 R en dat is dan weer het neefje van de hypersportieve S 1000 RR. In BMW's nieuwste levert hij 160 pk bij 11.000 opm en is goed voor 112 Nm aan trekkracht bij 9.250 toeren. Om dat vermogen efficiënt op het asfalt te brengen, voorziet BMW een "Rain en een Road"-programma. De motor komt ook met een ES-antidoorslipsysteem. Optioneel kan de S 1000 XR ook worden uitgerust met een "Dynamic" en een "Dynamic Pro"-modus. In de optielijst van deze S 1000 XR vinden we ook nog een elektronisch regelbare vering (ESA). Met deze S 1000 XR heeft BMW meteen ook een antwoord op gelijkaardige performante machines van Ducati en KTM. (Belga)