‘Bij Volvo moet je onder de motorkap kijken’

© Knack.be
Urbain Vandormael
Urbain Vandormael Expert autosector. Schrijft op Knack.be wekelijks over nieuwigheden in autoland.

Eind van de jaren tweeduizend zag de toekomst van Volvo er nog onzeker uit. Uit pure geldnood verkocht Ford zijn Zweeds dochterbedrijf aan de Chinese autobouwer Geely. De vrees bestond dat het de nieuwe eigenaar enkel te doen was om de renommee en knowhow van Volvo, maar niks is minder waar. Sinds de overname wordt volop geïnvesteerd in nieuwe modellen en nieuwe fabrieken.

“2013 was voor alle constructeurs een moeilijk jaar, toch hebben wij goed stand gehouden op de Belgische markt. Ons paradepaardje XC 60 is zelfs marktleider in zijn segment en ook onze fabriek in Gent draait zeer goed. In de tweede helft van 2013 hebben we een plug-in hybride versie van de V60 uitgebracht. Die versterkt onze positie op bedrijfswagenmarkt, in die zin dat we onze Duitse concurrenten een stapje voor zijn met de implementatie van deze allernieuwste technologie die bijdraagt tot een spectaculaire daling van de CO2-uitstoot. Dat was ook al het geval met de introductie van innovatieve veiligheidssystemen op het vlak van de bescherming van voetgangers,” zegt woordvoerder René Aerts.

‘Volvo als reddende engel’ heeft inderdaad nog niet afgedaan of aan autoriteit ingeboet. Integendeel zelfs. Kijk je naar de resultaten van de crashtests in Europa en de Verenigde Staten, dan stel je vast dat slechts enkele merken – met Volvo op kop – zowel hier als daar een topscore behalen. Dat heeft ermee te maken dat de Europese en Amerikaanse veiligheidsinstituten verschillende standaards en procedures hanteren. Met name de Duitse premiummerken scoren beduidend slechter in de Amerikaanse tests in vergelijking met de Europese.

Volvo V60 Plug-in Hybrid
Volvo V60 Plug-in Hybrid© Knack.be

Verdubbeling van omzet tegen 2020

De overname door Geely is dus een goede zaak gebleken voor Volvo. De Chinese eigenaar investeert de komende jaren zo’n 8 miljard in nieuwe modellen en twee nieuwe fabrieken.

René Aerts: “Geely is erg ambitieus en steekt dat niet onder stoelen of banken. Voor 2020 ligt de target op 800.000 wagens, wat grosso modo overeenkomt met een verdubbeling van onze omzet. In het luxesegment biedt vooral de Chinese markt enorm veel groeipotentieel. Nu al verkopen we meer auto’s in China dan in de Verenigde Staten, dat belooft. In de loop van de komende twee à drie jaar worden omzeggens alle modellen vervangen en krijgen die een nieuwe look die Volvo een sportiever en jonger imago moet bezorgen. Eind van het jaar bijt de XC 90 de spits af, als de voorbode van een grote modellenwissel in verschillende marktsegmenten.”

Zo’n honderdtal stockmodellen wordt de komende dagen en weken aan een weggeefprijs van 32.600 euro van de hand gedaan, echt wel een koopje voor wie op zoek is naar een ruime, betrouwbare en veilige SUV die zijn deugdelijkheid heeft bewezen.

Nieuwe motoren zijn krachtiger en milieuvriendelijker

In afwachting dat de nieuwe modellen hun opwachting maken, introduceert Volvo in Brussel een compleet nieuw motorengamma – zowel in benzine- als dieseluitvoering met één gemeenschappelijk kenmerk: laag verbruik en lage CO 2-uitstoot.

René Aerts: “Het grote nieuws op de Volvo-stand zit onder de motorkap. (lacht) Voor wie interesse heeft voor plug-in hybride en graag een proefrit wil maken, beschikken wij op het autosalon over een testwagenpark van 28 auto’s. Ik raad alle geïnteresseerden aan van dit aanbod gebruik te maken, de respons die we krijgen is zeer positief.” Allen daarheen dus, de Volvo-stand vind je in paleis 5.

Partner Content