Betrouwbaar en baanbrekend: Kia geeft het goede voorbeeld

Kia e-Niro © /
Urbain Vandormael
Urbain Vandormael Expert autosector. Schrijft op Knack.be wekelijks over nieuwigheden in autoland.

Samen sterker, dat bewijst de Zuid-Koreaanse Hyundai Motor Group. Die is in 1998 ontstaan uit de fusie van Hyundai en Kia en behoort twee decennia later tot de top 5 in de wereld. De budgetmerken zijn uitgegroeid tot kwaliteitsmerken, met een ijzersterke reputatie op het vlak van betrouwbaarheid en baanbrekende technologie. De nieuwe Kia e-Niro is daar een sprekend voorbeeld van.

De vijf volgende jaar gaat er meer veranderen in de automobielwereld dan de voorbije vijftig jaar. De sector staat voor de meest ingrijpende transitie uit zijn bestaan: alternatieve aandrijving en autonoom rijden zullen mobiliteit een nieuwe inhoud geven. De kans dat sommige constructeurs die transitie niet overleven, is zeer reëel.

Samen sterker

De technologische uitdagingen die op de constructeurs toekomen zijn zo immens groot en vergen zoveel knowhow en financiële slagkracht dat almaar meer automerken noodgedwongen samenwerkingsakkoorden sluiten. Ze volgen daarmee het voorbeeld van Hyundai en Kia die sinds 1998 hun competenties bundelen. Ze gebruiken identieke motoren, identieke onderdelen en identieke technologieën. Het verschil tussen beide zustermerken zit hem in het design van het exterieur en de look & feel van het interieur. Daardoor vallen ze bij een verschillend publiek in de smaak. Het ene merk focust op een trendy en jong publiek voor wie design een belangrijk aandachtspunt is terwijl het andere de meer behoudsgezinde consument in het vizier neemt.

Peter Schreyer, in een vorig leven designer bij Audi en VW en ontwerper van onder andere de Audi TT en Golf IV, komt de verdienste toe die strategische gedachte succesvol te hebben omgezet in modellen die als warme broodjes over de toonbank gaan. Als blijk van erkentelijkheid werd hij enkele jaren geleden benoemd tot vicepresident van de Hyundai Motor Group, de eerste niet-Zuid-Koreaan in die functie. Schreyer is ook de man die ervoor heeft gezorgd dat de modellen voor de Europese markt in Europa worden ontworpen door Europese designers. Intussen worden ook almaar meer modellen in Europa geproduceerd.

‘Van een budgetmerk is Kia uitgegroeid tot een trendy kwaliteitsmerk’

Marc Coopmans, marketingdirecteur

Van budget- naar kwaliteitsmerk

Over diens bijdrage aan het succes van de Zuid-Koreaanse autogroep zegt marketingdirecteur Marc Coeopmans dat Kia onder de Duitse designer een metamorfose heeft ondergaan. ‘Tot midden van de jaren 2000 positioneerde Kia zich als een goedkoop alternatief voor de Japanse merken. Dankzij Schreyer ligt de klemtoon nu op design en value for money. Kia munt uit in betrouwbaarheid en biedt als enige merk 7 jaar waarborg. Dat wekt vertrouwen bij de consument en heeft ons verlost van het etiket ‘goedkoop’. Van een budgetmerk is Kia uitgegroeid tot een trendy kwaliteitsmerk.’

Kia e-Niro
Kia e-Niro

Sommige concurrenten bestempelen de 7 jaar waarborg als een reclamestunt. Coopmans weerlegt die aantijging met een verwijzing naar de toppositie die het merk bekleedt in de autopechstatistieken van de grote Duitse mobiliteitsorganisaties en naar de topscores van Kia-modellen bij langeduurtests van gezaghebbende buitenlandse automagazines. Recentelijk versloeg de Kia Ceed in een vergelijkende test de VW Golf, decennialang de onbetwiste nummer één onder de compacte gezinswagens.

Hybrideaandrijving als tussenstap

Kia is niet enkel koploper qua betrouwbaarheid maar inmiddels ook qua alternatieve aandrijving. De aanzet werd gegeven in 2016 met de lancering van de Niro Hybrid, een combinatie van een compacte SUV en berline, aangedreven door een 1.6 liter benzinemotor (105 pk) en elektromotor van 23 kWh, wat zich vertaalde in een gecombineerd vermogen van 141 pk. De gebruiksvriendelijke crossover met verrassend veel binnen- en bagageruimte biedt een verzorgde indruk, is goed afgewerkt en rijkelijk uitgerust. In de hoogste uitrustingsversie beschikt die over verwarmde zetels voor- én achteraan, geventileerde voorzetels, verwarmd stuurwiel en YBL-audiosysteem met digitale radio, naast een lange reeks van assistentie- en infotainmentsystemen die bij de Europese merken duizenden euro’s extra kosten.

Bij de lancering van de Niro Hybrid stelde Kia-managing director Marc Van den Kerkhof een full electric versie in het vooruitzicht. Met de komst van de e-Niro is die belofte ingelost. De nieuwkomer is leverbaar met twee verschillende batterijcapaciteiten: met de krachtige 64 kWh accu beschikt die over een rijbereik van 455 kilometer, gemeten volgens de nieuwe WLTP-cyclus. Onder normale verkeers- en weersomstandigheden komt dat overeen met een actieradius van 350 à 400 kilometer, afhankelijk van de rijstijl. Hoeveel tijd het opladen in beslag neemt, hebben we nog niet kunnen uittesten.

De e-Niro onderscheidt zich van de Niro Hybrid en Niro Plug-in Hybrid door enkele onopvallende designkenmerken zoals een futuristische tijgerneusgrille met geïntegreerde laadpoort en verzonken Niro-logo naast hertekende luchtinlaten en pijlpuntvormige led-dagrijlichten. Binnenin springen de verschillen meer in het oog. De klassieke versnellingspook is vervangen door een elektronisch ‘shift by wire’ systeem met draaiknop, de transmissietunnel heeft plaats gemaakt voor een groot opbergvak in de middenconsole.

De zogenaamde Human Machine Interface (HMI) met een 7″-aanraakscherm in het midden van het dashboard informeert de bestuurder over het resterende laadniveau en rijbereik. Het systeem evalueert bovendien de rijstijl van de bestuurder, die na elke rit een procentuele score krijgt voor zuinig rijden.

Elektrische aandrijving van nieuwste generatie

Uitgerust met de krachtige 64 kWh batterijpack spurt de voorwielaangedreven e-Niro dankzij de 204 pk sterke elektromotor in 7,8 seconden van 0 naar 100 km/u. Hoewel die geen transmissie nodig heeft, beschikt de e-Niro over twee schakelhendels aan het stuur waarmee de bestuurder kan kiezen tussen vijf niveaus van energierecuperatie… hoe hoger het niveau, hoe meer energie de regeneratieve remmen recupereren.

Kia e-Niro
Kia e-Niro

Met het Drive Mode Select-systeem kan de bestuurder zijn rijstijl personaliseren. De Eco-modus maximaliseert het potentieel voor een hogere energie-efficiëntie door het maximumvermogen en koppel van de motor te beperken en de gasrespons te verzachten. De normale modus is aangewezen voor dagelijkse ritten en combineert de aangeboren efficiëntie en prestaties van de elektromotor met een directe stuur- en gasrespons. In deze modus wordt het rempedaal nog amper gebruikt.

De e-Niro biedt het beste van twee werelden: de hoge zit van een crossover en de uitstekende rijkwaliteiten van een berline.

Het laag zwaartepunt en de onafhankelijke ophanging garanderen een veilig weggedrag en aangenaam rij- en zitcomfort. De e-Niro biedt het beste van twee werelden: de hoge zit van een crossover en de uitstekende rijkwaliteiten van een berline. De nieuwkomer is uitgerust met het Vehicle Stability Management (VSM) dat zorgt voor een maximale stabiliteit tijdens het remmen en in de bochten. VSM wordt aangevuld met een reeks actieve veiligheidssystemen die we ook terugvinden bij zijn Europese concurrenten, zij het tegen een forse meerprijs.

Value for money

Over prijzen gesproken. De goedkoopste e-Niro met een 39,2 kWh-accu kost 37.690 euro, met een 64 kWh-batterij loopt de instapprijs op tot 41.590 euro. Kies je voor de luxeversie betaal je een opleg van 2.700 euro en die zijn goed besteed, gezien de rijkelijke uitrustingsextra’s. De e-Niro biedt meer waar voor zijn geld dan wie ook, eens temeer geeft Kia het goede voorbeeld. Deze vaststelling verklaart waarom de Zuid-Koreaanse zijn achterstand van weleer heeft kunnen ombuigen in een voorsprong, die zich weerspiegelt in schitterende verkoop- en winstresultaten: 10 procent omzetstijging in 2017, 15 procent in 2018. Kia-managing director Marc Van den Kerkhof twijfelt er niet aan dat die gunstige ontwikkeling zich de komende jaren zal doorzetten. ‘De doorbraak van de elektrische auto is een kwestie van tijd waarbij de politiek dringend werk moet maken van een voluntaristisch beleid inzake fiscaliteit en infrastructuur dat elektromobiliteit faciliteert. Nu bestaan er nog te veel drempels en ongerijmdheden die een remmend effect hebben. Het ontbreken van een fijnmazig netwerk van laadpalen is daar een schoolvoorbeeld van.’

Kia e-Niro
Kia e-Niro

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content