Belgen zijn gemakzuchtig en vinden autodelen te omslachtig

Urbain Vandormael
Urbain Vandormael Expert autosector. Schrijft op Knack.be wekelijks over nieuwigheden in autoland.

Opel is zopas in twee volksbuurten in Vlaanderen en Wallonië gestart met een zogeheten co-carring proefproject. Dat kadert in de Week van de Mobiliteit (16 – 22 september) en wil mensen de mogelijkheden van autodelen leren ontdekken. In de aanloop heeft de autoconstructeur 1000 Belgen, Vlamingen en Walen, bevraagd naar hun verwachtingspatroon. En dat heeft verrassende resultaten opgeleverd.

Het verwachtingspatroon van automobilisten tegenover het fenomeen auto evolueert constant en is afhankelijk van uiteenlopende factoren. Voor de ene is de auto een dagelijks gebruiksvoorwerp of noodzakelijk kwaad, voor de andere een statussymbool. Een chique wagen op de oprit refereert naar succes en rijkdom.

Feit is dat de voorkeur voor een specifiek merk of model psychologen inzicht geeft in je persoonlijkheidsstructuur. Marketeers gebruiken die informatie om je te bestoken met reclameboodschappen op maat. Onschuldig lijkende berichten zijn soms minder onschuldig dan ze in werkelijkheid zijn.

Het verwachtingspatroon van mensen wordt ook bepaald door omstandigheden waar ze als individu weinig impact op hebben zoals het weer of de fysionomie van de omgeving waar ze wonen. Wat moet een IJslander met een BMW i8 roadster of een Venetiaan met een Rolls-Royce Phantom Long Wheel?

Wie wil wat?

Voor een antwoord op de vraag ‘wat wil de Belg’ heeft Opel recent 1000 Vlamingen en Walen bevraagd naar hun verwachtingspatroon. Dat heeft naast het vertrouwde beeld ook enkele opmerkelijke vaststellingen opgeleverd. Beginnen we bij het begin: 8 op 10 Belgen verkiest een praktische auto, functionaliteit primeert. Bij uitbreiding moet die weinig verbruiken (48 procent), veel rijcomfort bieden (47 procent) en veilig zijn (44 procent). 6 op 10 Belgen heeft bovendien een zwak voor technologische snufjes zoals camera’s, parkeersensoren en noodremsystemen. Met andere woorden, we rijden graag te snel maar brokken maken doen we liever niet.

Tot zover de weinig verrassende bevindingen. Nieuw en opmerkelijk zijn de vaststellingen dat slechts 14 procent van de ondervraagden zich aangesproken voelt door mooi design en amper 2 procent door de kleur van een auto of de muziekinstallatie.

Opel wil pad naar autodelen effenen

Belgen zijn gemakzuchtig en vinden autodelen te omslachtig
© Belga Image

De enquête bevestigt dat de auto goed ingeburgerd is. Quasi alle Belgen met een rijbewijs bezitten een eigen auto. Bij ruim 3 op 10 gezinnen met kinderen zijn er dat zelfs twee. Gaat het om inwonende kinderen beschikken die gezinnen over twee of meerdere wagens.

Het onderzoek heeft ook gepeild naar de graad van milieubewustzijn van de Belgen. En wat blijkt? Wij weten natuurlijk allemaal dat autorijden de lucht verpest en onze gezondheid schaadt. 3 op 10 voelen zich zelfs een beetje schuldig maar 6 op 10 geven toe dat zij met de auto naar de bakker of slager om de hoek gaan. Voor zo’n korte verplaatsing geeft 77 procent van de Walen – naar eigen zeggen – de voorkeur aan de fiets tegenover 44 procent van de Vlamingen. Uit gemakzucht! Walen (10 procent) geven ook aan dubbel zo vaak aan autodelen te doen dan Vlamingen (5 procent). Walen (32 procent) lenen ook vaker een auto van familie of vrienden dan Vlamingen (23 procent) en 4 op 10 Walen lenen vaker een auto uit aan familie of vrienden dan Vlamingen (30 procent). Die laatsten vinden autodelen te omslachtig en zijn bevreesd voor vernielingen en schade aan hun deelauto door derden.

Belgen zijn gemakzuchtig en vinden autodelen te omslachtig
© Belga Image

De aandacht in het onderzoek voor het aspect autodelen heeft te maken met een initiatief van zogenaamd co-carring van Opel in twee volksbuurten in Antwerpen en Nijvel. Sarah Timmermans (managing director Opel Belgium): ‘De autosector is op zoek naar manieren om autorijden milieu- en gebruiksvriendelijker te maken. Een van de denkpistes betreft autodelen. In het kader van de Week van de Mobiliteit (16 – 22 september) heeft Opel een kleinschalig autodeelproefproject tussen buren opgestart waarbij drie gezinnen uit een buurt in Berchem en Nijvel gedurende twee maanden één Combo Life ter beschikking krijgen die ze onderling mogen gebruiken. Op die manier nemen we een belangrijke barrière weg: ze delen de auto met mensen die ze kennen. Voor de planning en tijdsregistratie gebruiken we een app (Stapp.in) die ons toelaat om het effectief gebruik van de wagen tijdens het proefproject in kaart te brengen en te analyseren. Die informatie moet ons in staat stellen om het gebruiksgemak voor de verbruikers te verhogen en hen warm te maken voor dit soort initiatieven.’

Belgen zijn gemakzuchtig en vinden autodelen te omslachtig
© Belga Image
Belgen zijn gemakzuchtig en vinden autodelen te omslachtig
© Belga Image

Gebruiksvriendelijke gezinswagen zonder sterallures

Dat Opel de nieuwe Combo Life ter beschikking stelt, is geen toeval. De vierde generatie Combo wordt in de markt gezet als een no-nonsense gezinswagen die gebruiksvriendelijk en functioneel is, veel plaats biedt en is uitgerust met up-to-date connectiviteitsystemen. Volgens de enquête beantwoordt die daarmee aan de verwachtingen van 8 op 10 Belgen.

De bestelbreak is ontwikkeld in samenwerking met de Franse autogroep Peugeot/Citroën en is van meet af aan geconcipieerd als een personenauto terwijl de vorige generaties nog waren afgeleid van bestaande bestelwagenconcepten.

Door de samenwerking met PSA is de Opel Combo Life technisch sterk verwant met de Citroën Berlingo en Peugeot Rifter. Dat geldt ook voor het uiterlijk: in feite verschilt enkel het vooraanzicht. Het Opel-model is verkrijgbaar in twee koetswerkversies (4,4 m of 4,75 m) waarbij de XL-versie, zo gewenst, plaats biedt aan zeven personen. De benzine- en dieselmotoren zijn van Franse makelij en voldoen aan de nieuwe Euro 6d Temp-normen. De 1.5 l viercilinderturbodiesel is leverbaar met 75 of 102 pk in combinatie met een manuele 5-bak of met 131 pk in combinatie met een handgeschakelde 6-bak of 8-trapsautomaat. Het aanbod benzinemotoren beperkt zich voorlopig tot een 1.2 l Puretech driecilinder met 110 pk, in combinatie met een manuele 6-bak. Voor een automaat is het wachten tot volgend jaar.

Belgen zijn gemakzuchtig en vinden autodelen te omslachtig
© Belga Image

Verwacht van deze krachtbronnen geen sportieve prestaties: van 0 tot 100 km/u in 11,8 seconden en een topsnelheid van 175 km/u voor de 1.2 Puretech. Bij de Combo Life is sportiviteit ondergeschikt aan functionaliteit: 28 opbergruimtes, dubbel handschoenenkastje maar vooral een laadvolume van 597 tot 2126 liter voor de korte versie en van 850 tot 2639 liter voor de XL-versie. De drie stoelen op de twee rij beschikken elk over een volwaardig kinderzitje met Isofix-verankering, de twee zijdelingse schuifdeuren zorgen voor een ongekend in- en uitstapgemak. De achterruit kan los van de achterklep worden opengeklapt. Het panoramisch dakvenster verhoogt het ruimte- en voel-je-goed-gevoel van de kids, met rechtstreeks zicht op het heelal. Wat jammer dat de interieurdesigners geen plaatsje hebben voorzien voor bekerhouders achteraan. Dat is meer een stommiteit dan een vergetelheid van het departement interior design. De afwerking en kwaliteit van de gebruikte materialen kunnen beter, typisch Frans hoor ik je prevelen. Het aanbod aan assistentie- en infotainmentsystemen is omvangrijk en op-to-date, inclusief head-up display, snelheidsborden- en voetgangersherkenning, intelligente snelheidsbegrenzer, trajectcorrectie en automatische noodremfunctie. De bediening van de navigatie- en infotainmentsystemen geschiedt via een 8″ aanraakscherm dat bovenop het dashboard direct binnen oog- en handbereik ligt.

Van een no-nonsense auto verwacht je ook een eerlijke prijs. De goedkoopste Combo Life 1.2 kost 18.000 euro, wat een concurrentiële prijs is voor een praktische, degelijke en veilige gezinswagen in een marktsegmenten dat wordt beheerst door de Franse merken.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content