De auto blijft dus met stip het meest populaire vervoersmiddel maar de gemiddelde Belg denkt de jongste jaren wel meer na over zijn mobiliteitskeuze. Automobilisten kiezen het vaakst voor een klassieke verbrandingsmotor (benzine of diesel) en benzine wint bij particulieren aan belang.

Volgens de enquête die door iVox werd uitgevoerd bij 1.000 Belgische autobezitters zullen elektrisch aangedreven auto's pas ten vroegste binnen 20 jaar echt doorbreken. Twee derde van de autobezitters heeft ook minstens één ander vervoermiddel. 20 procent onder hen geeft aan hierbij het vaakst de elektrische fiets te gebruiken. Die elektrische fiets doet het vooral goed in Vlaanderen en Brussel en is in Wallonië beduidend minder populair.

Vooral jongeren en 50-plussers fietsen het meest, de groep 30-49 jaar zit het meest in de auto. Ongeveer 30 procent van die automobilisten wil zelf iets ondernemen om zuiniger te rijden. Acht op tien geven aan om een meer gelijkmatige snelheid te rijden, 6 op tien proberen vroeger op te schakelen en de helft geeft aan om regelmatig de bandenspanning na te kijken. Verder blijkt 52 procent van de respondenten gewonnen te zijn voor een lage emissie zone in steden. In 2013 was dat slechts 49 procent.

Tot slot vindt twee derde van de bevraagden dat een elektrische auto pas een volwaardig alternatief is als hij met één laadbeurt 500 km kan rijden.(Belga)

De auto blijft dus met stip het meest populaire vervoersmiddel maar de gemiddelde Belg denkt de jongste jaren wel meer na over zijn mobiliteitskeuze. Automobilisten kiezen het vaakst voor een klassieke verbrandingsmotor (benzine of diesel) en benzine wint bij particulieren aan belang. Volgens de enquête die door iVox werd uitgevoerd bij 1.000 Belgische autobezitters zullen elektrisch aangedreven auto's pas ten vroegste binnen 20 jaar echt doorbreken. Twee derde van de autobezitters heeft ook minstens één ander vervoermiddel. 20 procent onder hen geeft aan hierbij het vaakst de elektrische fiets te gebruiken. Die elektrische fiets doet het vooral goed in Vlaanderen en Brussel en is in Wallonië beduidend minder populair. Vooral jongeren en 50-plussers fietsen het meest, de groep 30-49 jaar zit het meest in de auto. Ongeveer 30 procent van die automobilisten wil zelf iets ondernemen om zuiniger te rijden. Acht op tien geven aan om een meer gelijkmatige snelheid te rijden, 6 op tien proberen vroeger op te schakelen en de helft geeft aan om regelmatig de bandenspanning na te kijken. Verder blijkt 52 procent van de respondenten gewonnen te zijn voor een lage emissie zone in steden. In 2013 was dat slechts 49 procent. Tot slot vindt twee derde van de bevraagden dat een elektrische auto pas een volwaardig alternatief is als hij met één laadbeurt 500 km kan rijden.(Belga)