Het Autosalon in Brussel, dat zondagavond de deuren sluit, heeft dit jaar meer dan 442.000 bezoekers gelokt. Dat is een nieuw record voor een 'klein' Autosalon, zoals dat in de oneven jaren wordt georganiseerd, zo meldt organisator Febiac zondag.

Het laatste weekend van de Brussels Motor Show leverde een recordaantal bezoekers op. Zaterdagmorgen was er zelfs zoveel volk komen opdagen dat de toegangspoorten een kwartier voor openingstijd werden geopend. De grote opkomst bewijst dat de auto een sterke aantrekkingskracht blijft uitoefenen op de man en vrouw in de straat. De organisatoren bestempelen de editie 2019 als geslaagd, met her en der enkele verbeterpunten.

Op het autosalon worden in principe geen auto's verkocht. Kandidaat-kopers worden systematisch doorverwezen naar een dealer in hun buurt voor een allesbeslissend gesprek. Die beschikt daarvoor over een team van goedopgeleide en ervaren verkopers met een grondige productkennis. Dat laatste is nodig om de doorgaans goed geïnformeerde kandidaat-koper van antwoord te dienen. Uit een telefonische bevraging van een tiental dealers van verschillende merken blijkt dat de verkoop tot nu toe tegenvalt.

SUV's - voluit sports utility vehicle - zijn aan een opmerkelijke opmars bezig: volgens de laatste cijfers van sectorfederatie Febiac is nu al meer dan één op de drie nieuw verkochte wagens een SUV. En alles wijst erop dat hun aandeel nog zal toenemen. Knack.be vroeg aan drie merken op het autosalon hoe zij dat verklaren.

De Brussels Motor Show zit in de laatste rechte lijn. Door de sneeuw was er de voorbije dagen even wat minder volk in de Eeuwfeestpaleizen maar desondanks overtreft het aantal bezoekers de verwachtingen. Een rondvraag bij de exposanten leert dat de consument de elektrische auto heeft ontdekt, dat de SUV nog altijd goed in de markt ligt en dat de particuliere kopers de diesel massaal de rug toekeren. Bij de lichte bedrijfsvoertuigen houdt de diesel daarentegen goed stand met een marktaandeel van bijna 90 procent.

Er is meer dan één manier om autorijden milieuvriendelijker te maken. Rijden op aardgas (CNG) is er zo eentje. In 2018 werden er in ons land voor het eerst meer CNG- dan elektrische wagens ingeschreven. Daar zijn goede argumenten voor: de technologie staat op punt en is betrouwbaar. Voor de consument verandert er niets: het rijden met en tanken van CNG verloopt even vlot als het rijden met en tanken van benzine of diesel.

Van alle bedrijfswagens die vorig jaar nieuw ingeschreven werden, was amper zeven procent géén conventionele benzine of diesel. Dat moet 'groener', vindt ook Renta, de federatie van Belgische leasingmaatschappijen en autoverhuurders, 'maar ook de overheid moet nu een tandje bijsteken'. Het overleg tussen de verschillende niveaus is volop bezig, zegt Vlaams minister van Energie Lydia Peeters.

Sneeuw of geen sneeuw, volgens de organisatoren van de Brussels Motor Show overtreft de publieke belangstelling voor de editie 2019 de verwachtingen. Het is vanzelfsprekend nog te vroeg om nu al een balans te kunnen opmaken van het aantal bestelbonnen op de stands en bij de dealers, de hoge opkomst bewijst wel dat de auto immens populair is en blijft. Uit een rondvraag bij de exposanten blijkt dat tal van bezoekers de intentie heeft om een nieuwe auto te kopen, maar aarzelt om de finale stap te zetten. Omdat zij twijfelen tussen een diesel of benzine, hybride of full electric én de twijfel elke dag groter wordt.

Jaguar Land Rover (JLR) heeft zeven schitterende jaren achter de rug. De sterke stijging van de verkoop en goede bedrijfsresultaten hebben ervoor gezorgd dat JLR tot de snelst groeiende autoconstructeurs ter wereld behoort en in één adem wordt genoemd met de Duitse premiummerken. Eind december doken echter plots geruchten op over ongunstige kwartaalcijfers, ondertussen zijn die zwart op wit bevestigd. In een reactie heeft de JLR-directie een reeks ingrijpende besparingsmaatregelen afgekondigd. Die hebben ook in ons land tot ontslagen geleid op de hoofdzetel in Antwerpen.