Autosalon Parijs: De nieuwste blikvangers

Op 29 september begint in Parijs een van de belangrijkste autosalons. Een overzicht van de belangrijkste nieuwigheden.

Opel is verwikkeld in een genadeloze overlevingsstrijd. Een gevolg van de naweeën van de crisis bij General Motors, de wereldwijde crisis en de verzadiging van de Europese markt, de belangrijkste voor het merk. De Duitse constructeur lanceert de komende maanden dan ook een paar belangrijke nieuwigheden, zoals de Adam. Opnieuw een model waarmee Opel zich iets meer als premium wil profileren. Maar de lat ligt hoog: deze stadswagen moet de concurrentie aangaan met modellen als de Audi A1 Mini of de heel leuke DS3 van Citroën. Die laatste staat in Parijs trouwens ook in het nieuw: als cabrio. Hoewel, een echte cabrio is dit niet, want we zien hooguit een groot schuifdak dat helemaal open kan. Het voordeel van dit systeem is wel dat je een volwaardige koffer hebt.

Bij Volkswagen is de hoofdrol weggelegd voor de nieuwe Golf, de zevende generatie al. Die biedt weinig nieuws: gewoon consolideren wat al goed was. Het verschil tussen oud en nieuw is veel groter bij Range Rover. De nieuwe SUV oogt veel slanker en minder hoog. Dankzij een nieuw chassis en een zelfdragende koetswerkstructuur van aluminium weegt hij een indrukwekkende 420 kilo minder. Dat komt uiteraard het rijgevoel en vooral het verbruik ten goede. En ander vlaggenschip dat serieus vernieuwd is: de grootste van Lexus, de LS.

Deze concurrent voor limousines als de Mercedes S, BMW 7 of Audi A8 heeft nu een agressiever ogende snoet, maar ook onder de motorkap is er behoorlijk wat veranderd. Zo wordt de rolneiging (doorwiegen in snelle bochten) nog beter in toom gehouden, wat resulteert in meer rijcomfort en stabiliteit. Heel mooi bij de premiumconstructeur uit Stuttgart: de Mercedes CLS shooting brake. Een kruising tussen een coupé en een break, kun je zeggen. Het interieur laat je baden in luxe, zoals we ook al konden ervaren in de gewone CLS. Hij zal ook te krijgen zijn met de ‘kleine’ 2.1 turbodiesel van 204 paarden. Niet minder bloedmooi vonden we de Audi RS5 Cabrio. In het vooronder gromt een V8 van 4,2 liter die goed is voor 450 paarden. Om te accelereren van nul naar honderd zijn niet eens vijf volle seconden nodig.

Op ieder autosalon zijn er ook zogenoemde conceptauto’s, voorbodes van types die later misschien wel in productie gaan. De BMW Active Tourer Concept krijgt ongetwijfeld veel aandacht. Deze hybride van het type ‘plug-in’ (je kunt hem ook in het stopcontact opladen) is de allereerste voorwielaangedreven auto van de Duitse constructeur. Helemaal elektrisch rijdt de Infiniti Le Concept: een luxeberline met een elektromotor van 136 paarden waarvan de batterij zich laat opladen via inductie. Als alles volgens plan verloopt, zou hij in 2014 van de band moeten rollen.

Jo Bossuyt

Partner Content