Auto van het Jaar 2023: Belgisch jurylid ziet geen uitgesproken favoriet

Wordt de elektrisch aangedreven Jeep Avenger de verrassende winnaar?
Urbain Vandormael
Urbain Vandormael Expert autosector. Schrijft op Knack.be wekelijks over nieuwigheden in autoland.

Het kant nog alle kanten op. De 61 leden van de jury Auto van het Jaar komen volgende week op het circuit van Mettet bijeen om de zeven finalisten aan een laatste test te onderwerpen. Op vrijdagnamiddag 13 januari volgt de officiële proclamatie, voor het eerst in Brussel. Het Belgische jurylid Joost Bolle ziet geen uitgesproken favoriet.

De geschiedenis van de verkiezing ‘Auto van het Jaar’ gaat terug tot 1964. Over het waarom bestaat tot op vandaag twijfel. Was het de bekende Nederlandse autojournalist Fred van der Vugt te doen om de beste nieuwkomer op de markt te bekronen of wilde hij zichzelf en zijn magazine Autovisie in de kijker zetten? In Nederland durfde niemand de vraag luidop stellen, vroem vroem Fred kon snoeihard uithalen. Hij bezat veel macht, want samensteller/presentator van het populaire televisieprogramma Wereld op Wielen en hoofdredacteur van het grootste automagazine. Fred sprak bovendien een mondje Duits, Engels en Frans, zijn netwerk reikte tot ver over de Nederlandse landsgrenzen.

Kan de PEUGEOT 408 profiteren van de concurrentie tussen de elektrisch aangedreven kandidaten?

Oververtegenwoordiging van Zuid-Europese landen

Zes Europese autobladen (Auto, Autocar, Autopista, Autovisie, L’Automobile Magazine en Vi Bilägare) en één Duits nieuwsmagazine (Stern) hapten toe en verkozen in 1964 de Rover 2000 tot de eerste ‘Car of the Year’. De jury bestond uit 26 autojournalisten uit negen landen, intussen telt die 61 leden uit meer dan twintig landen.

De grote autolanden – Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje en het Verenigd Koninkrijk – hadden elk recht op zes vertegenwoordigers, de kleine landen moesten zich tevreden stellen met één, twee of drie leden. De verdeling was gebaseerd op het aantal geproduceerde en verkochte auto’s per land.

Maar waarom Nederland met één autofabriek drie vertegenwoordigers telde en België met vier plants slechts twee, ook die vraag heeft niemand durven stellen aan de juryvoorzitter. De pondoratie heeft de daaropvolgende jaren geregeld voor commotie gezorgd. De oververtegenwoordiging van de Zuid-Europese landen leidde ertoe dat Italiaanse nieuwkomers opvallend vaak werden uitverkoren terwijl de Duitse merken zelden in de prijzen vielen. In het geval van BMW, tot op heden, niet één keer.

Volgens een intern reglement moe(s)ten de juryleden actieve, professionele en onafhankelijke fulltime autojournalisten zijn. Hun geslacht doet er niet toe, zolang het maar mannelijk is. De vrouwelijke juryleden zijn op de vingers van één hand te tellen. Wordt een jurylid 65 jaar moet hij of zij ontslag nemen. Lange tijd heeft de jury zijn eigen regels niet nageleefd. Het is te danken aan de Belgische ex-juryvoorzitter Paul Frère dat er een einde kwam aan het lidmaatschap van enkele 70-plussers die fysiek niet meer in staat waren om een auto te besturen, laat staan te testen.

Valt Nissan met de Ariya voor de tweede keer met een EV in de prijzen?

Proclamatie in Brussel 

De officiële proclamatie vond decennialang plaats op de vooravond van de officiële opening van het Autosalon van Genève maar nu de Geneva International Motor Show van de kalender is verdwenen, heeft de proclamatie in 2023 plaats op vrijdagnamiddag 13 januari, op de vooravond van de opening van de 100ste editie van het Autosalon van Brussel.

Dat zorgt ervoor dat heel wat internationale autojournalisten naar Brussel komen afzakken, zij zullen daar de topmanagers van de automerken kunnen ontmoeten en interviewen. In 2023 is Brussel zowel het eerste als enige autosalon van het jaar.

De 61 juryleden hebben uit een lijst van 45 kandidaten zeven finalisten weerhouden: Jeep Avenger, Kia Niro, Nissan Ariya, Peugeot 408, Renault Austral, Toyota bZ4X en VW ID.Buzz. De Peugeot 408 en Renault Austral zijn hybrides met benzinemotor, de andere met een elektromotor.  

Zoals gezegd, ons land heeft recht op twee leden. Dat zijn Stéphane Lemeret voor Franstalig België en Joost Bolle voor Vlaamstalig België. Om favoritisme of nationalistisch stemgedrag te voorkomen, wordt het stemgedrag van alle 61 COTY-leden sinds enkele jaren, meteen na de proclamatie, bekendgemaakt. Elk jurylid mag 25 punten verdelen, verspreid over ten minste 5 kandidaten met een maximum van 10 punten aan één kandidaat.

Appelen met peren vergelijken   

De verkiezing ‘Auto van het Jaar’ is al lang niet meer de enige wedstrijd maar is wel uniek als concept. Binnen- en buitenlandse media vergelijken bijvoorbeeld modellen binnen eenzelfde markt- en prijssegment, de verkiezing van de ‘Auto van het Jaar’ kent maar één winnaar. Dat betekent dat de juryleden dure wagens vergelijken met minder dure.  

De COTY-juryleden beoordelen de nieuwkomers op basis van een reeks criteria zoals verbruik, uitstoot, veiligheid, comfort, design en prestaties. Ook het innovatief karakter en de verhouding kwaliteit/prijs van de kandidaten wordt onder de loep genomen en verklaart volgens Joost Bolle (HLN.be) waarom de premiummerken ondervertegenwoordigd zijn in de lijst van de winnaars alhoewel zij uitstekende auto’s maken. ‘Voor 2023 zijn de onderlinge verschillen relatief klein en springen de Peugeot 408 en Renault Austral in het oog omdat zij de enige finalisten zijn met een conventionele verbrandingsmotor. Wat een nadeel is. Op het gebied van technologische vernieuwing scoren zij minder goed dan de elektrische modellen. De Kia Niro bijvoorbeeld is zowel beschikbaar als benzine, hybrid en full electric.’

Het Belgische jurylid heeft intussen met alle finalisten gereden maar niet één kon hem helemaal overtuigen. ‘Geen enkele finalist is vrij van kinderziekten, de productie van de Toyota bZ4X is zelfs een tijdlang stilgelegd. Ik zie geen uitgesproken favoriet. De voorgaande jaren zag ik die wel maar ik zat er telkens naast.’   

Misschien wordt de ID.Buzz, een complete outsider, wel de Auto van het Jaar 2023.

Geen kat in een zak kopen

Stel dat het Belgische jurylid een nieuwe auto moet kopen, welke wordt dat? ‘Ik zou zeker geen nieuwe kopen omdat er nog te veel onbekenden zijn. Het autolandschap is in volle transitie, het EV-aanbod neemt snel toe maar elektrische auto’s zijn nog altijd veel te duur voor een doorsneeverdiener. Een vergelijkbaar model met een benzinemotor en lage CO2-uitstoot is al snel 10.000 à 15.000 euro goedkoper. De stroomversnelling en EV-opmars waar de media het constant over hebben, zijn volledig voor rekening van de bedrijfswagenmarkt. De EV-verkoop aan particulieren in ons land stelt niets voor. Ik geef ze overschot van gelijk: waar blijven de beloofde laadpalen, wie garandeert ons dat de stroomprijzen niet verder de hoogte inschieten en dat de autofiscaliteit blijft wat ze is? Voor alle duidelijkheid: ik ben voorstander van elektrisch autorijden voor evidente redenen, maar ik koop geen kat in een zak.’

Lijst winnaars ‘Auto van het Jaar’

1964      Rover 2000
1965      Austin 1800
1966      Renault 16
1967      Fiat 124
1968      NSU RO 80
1969      Peugeot 504
1970      Fiat 128
1971      Citroën GS
1972      Fiat 127
1973      Audi 80
1974      Mercedes-Benz 450 SE
1975      Citroën CX
1976      Simca 1307/1308
1977      Rover SD1
1978      Porsche 928
1979      Chrysler/Simca Horizon
1980      Lancia Delta
1981      Ford Escort
1982      Renault 9
1983      Audi 100
1984      Fiat Uno
1985      Opel Kadett
1986      Ford Scorpio
1987      Opel Omega
1988      Peugeot 405
1989      Fiat Tipo
1990      Citroën XM
1991      Renault Clio
1992      VW Golf
1993      Nissan Micra
1994      Ford Mondeo
1995      Fiat Punto
1996      Fiat Bravo
1997      Renault Mégane Scenic
1998      Alfa Romeo 156
1999      Ford Focus
2000      Toyota Yaris
2001      Alfa Romeo 147
2002      Peugeot 307
2003      Renault Mégane
2004      Fiat Panda
2005      Toyota Prius
2006      Renault Clio
2007      Ford S-Max
2008      Fiat 500
2009      Opel Insignia
2010      VW Polo
2011      Nissan Leaf
2012      Opel Ampera
2013      VW Golf
2014      Peugeot 308
2015      VW Passat
2016      Opel Astra
2017      Peugeot 3008
2018      Volvo XC40
2019      Jaguar I-Pace/Alpine A110 (ex-aequo)
2020      Peugeot 208
2021      Toyota Yaris
2022      Kia EV6 

Opvallende vaststelling: omzeggens elk nieuw model van Fiat werd verkozen tot Auto van het Jaar. De Renault Clio en VW Golf – niet toevallig de best verkopende modellen in Europa – vielen ieder al  tweemaal in de prijzen. Twee keer ging de overwinning naar een model made in Belgium, te weten de Ford Mondeo en Volvo XC40. De Nissan Leaf was in 2011 de eerste elektrisch aangedreven wagen die werd uitgeroepen tot Auto van het Jaar.

Fiat numero uno

Overlopen we de lijst van de winnende merken dan springt de zegereeks van Fiat (9) in het oog. Een aantal constructeurs (Austin, NSU, Rover en Simca) is inmiddels van de markt verdwenen. Tweede opvallende vaststelling: de Duitse premiummerken zijn zwaar ondervertegenwoordigd. Mercedes-Benz en Porsche elk éénmaal in de jaren zeventig, BMW won nog nooit en dat zal ook dit jaar niet het geval zijn. De BMW i7 is niet weerhouden bij de zeven finalisten. Hierna volgt een rangschikking op basis van het aantal bekroningen.

9 zeges
Fiat

6 zeges
Renault

5 zeges
Ford, Opel, Peugeot

4 zeges
Volkswagen

3 zeges
Citroën

2 zeges
Alfa Romeo, Audi, Chrysler/Simca, Nissan, Rover, Toyota

1 zege
Alpine A110, Austin, Jaguar, Kia, Lancia, Mercedes-Benz, NSU, Porsche, Volvo

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content