Na dieselgate was het uitkijken naar de imagoschade die het premiummerk van de Volkswagen-groep zou oplopen. We zijn nu bijna een jaar verder en Audi blijkt weinig te hebben geleden onder de negatieve berichtgeving over de sjoemelsoftware die ook in een aantal Audi-modellen werd ingebouwd.
...

Na dieselgate was het uitkijken naar de imagoschade die het premiummerk van de Volkswagen-groep zou oplopen. We zijn nu bijna een jaar verder en Audi blijkt weinig te hebben geleden onder de negatieve berichtgeving over de sjoemelsoftware die ook in een aantal Audi-modellen werd ingebouwd. Dietmar Voggenreiter, lid van de raad voor verkoop en marketing bij Audi AG, toont zich tevreden over de verkoopresultaten. 'Tijdens het semester hebben we 953.200 auto's verkocht, of een vooruitgang met 5,6 procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. In Europa en China hebben we onze leiderspositie kunnen versterken en in Amerika presteerden we beter dan de globale markt. Vooral de nieuwe modellen Q7 (+ 50 %) en A4 (+20 %) hebben de verkoop gestimuleerd. In Italië en Spanje realiseerden we een vooruitgang van respectievelijk 14,6 en 14,5 procent, in Duitsland steeg de verkoop met 12,4 procent. Onze progressie op de Amerikaanse markt hebben we vooral te danken aan het succes van onze SUV-modellen. De Q3, Q5 en Q7 gingen met maar liefst 24 procent vooruit. Dit najaar lanceren we de nieuwe Q2 en A5 coupé alsook de vernieuwde A3. We hebben goede hoop dat de positieve trend zich zal doorzetten en dat we 2016 met een uitstekend resultaat kunnen afsluiten.' Toen eind vorig jaar in de Verenigde Staten bekend raakte dat Volkswagen op grote schaal had gesjoemeld met de emissienormen van een aantal modellen, veroorzaakte dat wereldwijde verontwaardiging en werd er zelfs gevreesd voor het voortbestaan van de grootste autobouwer ter wereld. Die dreiging lijkt intussen afgewend, omdat de autogroep op een berg cashgeld zat. Een aantal topmanagers heeft dieselgate niet overleefd, onder hen Martin Winterkorn en Ulrich Hackenberg wier carrière bij Audi is gestart. Bijna één jaar na het bekend raken van de fraude is nog altijd niet duidelijk wie jaren geleden de opdracht heeft gegeven en wie nadien op de hoogte was van de frauduleuze praktijken. Het is evenmin duidelijk hoeveel miljarden de autogroep aan schadevergoedingen en boetes zal moeten betalen en wat hiervan de gevolgen zullen zijn voor de toekomst van de autogigant. De miljarden die nu naar de gedupeerde klanten gaan, kunnen niet worden uitgekeerd als winstdividenden of geïnvesteerd in de ontwikkeling van nieuwe technologieën en modellen. De feiten zijn van die aard dat de verantwoordelijken niet ongestraft kunnen blijven. Wie zich verbrandt, moet op de blaren zitten! Afgaande op de evolutie van de verkoopresultaten lijkt in eerste instantie het moedermerk VW het gelag te moeten betalen. Zo te zien hebben Audi, Porsche, Seat en Skoda weinig imagoschade opgelopen. Ze presteren goed tot zeer goed, hoewel sommige van hun modellen dezelfde sjoemelsoftware aan boord hadden als VW. Tot daar een lange inleiding met nuttige informatie die een tipje van de sluier licht en aangeeft dat Audi momenteel in een moeilijke situatie verkeert. Aan de ene kant loopt de verkoop als een sneltrein maar aan de andere kant moet het premiummerk elke euro tweemaal omdraaien. Hopelijk slaagt de directie erin minder uit te geven door efficiënter te werken en gaan de besparingen niet ten koste van de ontwikkeling van nieuwe technologieën en modellen of van de kwaliteit van de gebruikte materialen. Want laten Vorsprung durch Technik en topkwaliteit net Audi's sterke troeven zijn waarmee het zich op een positieve wijze onderscheidt van de andere premiummerken. Die creëren die soms torenhoge verwachtingen die ze achteraf niet voor de volle 100 procent kunnen inlossen. Omdat zij zich hebben overschat of omdat ook zij moeten besparen. De Italiaan Walter de Silva is wellicht de meest invloedrijke autodesigner van zijn generatie. Hij begon zijn carrière bij de Fiat-groep en tekende er onder andere de Alfa Romeo 156 die in 1998 werd verkozen tot 'auto van het jaar'. Nadien verkaste hij naar de Volkswagen-groep waar hij Seat en Audi een nieuwe en zeer geslaagde merkidentiteit bezorgde. In 2007 presenteert de Italiaanse topdesigner met de A5 coupé naar eigen zeggen zijn mooiste creatie ooit, een kunstwerk op vier wielen. Dat is de stijlvolle tweedeurs tot op vandaag gebleven. Na 9 jaren vond Audi de tijd gekomen voor een opvolger. Die staat vanaf het najaar in de showroom maar Knack.be mocht al eens proefrijden. De nieuwkomer vertoont een zeer grote gelijkenis met zijn voorganger. Ingrijpende veranderingen op het vlak van design zoals bij Mercedes of Lexus komen zelden voor bij Audi. De A5 coupé presenteert zich als een sportieve en elegante verschijning met perfect uitgebalanceerde verhoudingen, de lange motorkap en korte overhangen beklemtonen zijn sportief karakter. Dat geldt ook voor het Singleframe-radiatorrooster dat breder is geworden, én voor de led-achterlichten en optionele led- of Matrixkoplampen met dynamische richtingaanwijzers. Vergeleken met zijn voorganger is de nieuwkomer 60 kg lichter; dankzij een intelligente materialenmax en lichtgewichtconstructie behoort het koetswerk tot het lichtste in zijn segment. Inzake aerodynamica is de A5 coupé met een Cw van 0,25 de absolute top in zijn klasse. Hoe langer hoe meer herinnert aan de Italiaanse Gran Turismo's uit vervlogen tijden die hun uitstraling en charme tot op vandaag hebben bewaard. Ook binnenin straalt de A5 een en al klasse en kwaliteit uit. De langere wielbasis komt vooral de beenruimte achteraan ten goede, de horizontale structuur van het instrumentenbord en de doorlopende ventilatieband creëren een weids gevoel van ruimte. Hoogwaardige materialen in uiteenlopende kleuren scheppen een aangename sfeer en benadrukken het premiumkarakter van de A5 coupé. De geluidsdemping is nagenoeg perfect. Voor het eerst is de A5 coupé verkrijgbaar met een virtual cockpit, een tft-scherm met een diameter van 12,3 inch. Samen met de MMI-navigatie plus met een 8,3-duimsscherm in de middenconsole vormt die de centrale infocentrale. Kiest de klant voor de MMI Navigatie plus krijgt hij automatisch de hardwaremodule Audi connect en Audi connect SIM. Via de vast in de auto geïntegreerde simkaart maakt de A5 coupé bliksemsnel verbinding met het internet. De smartphone interface haalt naar wens de vertrouwde smartphoneomgeving mee aan boord hetzij via Apple CarPlay of Google Android. Dankzij een voorziening in de armsteun kan de batterij van de smartphone via inductie worden opgeladen. Audi zet met de A5 een volgende stap in de richting van autonoom rijden. Een ruime waaier aan bijstandssystemen zet nieuwe normen in dit marksegment. De nieuwe A5 coupé is leverbaar met twee TFSI-benzinemotoren en drie TDI-dieselkrachtbronnen. Hun vermogen bedraagt nu 190 en 286 pk. Vergeleken met het vorige model leveren ze volgens de constructeur 17 procent meer vermogen bij een fors lager verbruik van 22 procent. Dat voelt aan als power en koppel in overvloed, in het bijzonder bij de TDI-zescilinders. Met de nieuwe 3.0 TFSI doet de S5 coupé daar nog een flinke schep bovenop. De V6 turbo beschikt over 354 pk en levert prestaties op sportwagenniveau. Dat maakt dat je twee auto's voor de prijs van één krijgt, een comfortabele Gran Turismo én een agile sportwagen. Voor wat betreft de krachtoverbrenging is er keuze uit een manuele 6-versnellingsbak of 7-trapsautomaat, in combinatie met voor- en vierwielaandrijving. De 8-trapsautomaat is voorbehouden voor de topdiesel (286 pk) en de S5, die beide standaard zijn uitgerust met vierwielaandrijving. Naar wens levert Audi voor deze versies ook het sportdifferentieel op de achteras, dat nog meer rijdynamiek en precisie garandeert. Volgepropt met alle mogelijke assistentie- en infotainmentsystemen loopt de prijs van de Audi A5 snel hoog op, in ruil krijg je een fantastische tweedeurs met een tijdloze elegantie die zijn gelijke niet kent.