In de beginjaren van de Quattro-aandrijving was dit voor Audi een technische noodzaak. Audi moest nog timmeren aan zijn premiumstatus en had een manier nodig om veel vermogen op het asfalt te kunnen zetten. Audi wilde zich (35 jaar geleden) steeds meer meten met BMW en Mercedes en die constructeurs hadden geen moeite om hogere prestaties via achterwielaandrijving op het asfalt te zetten. Bij Audi, die genoodzaakt was om de voorwielaandrijving (van VW) te gebruiken, lag dat anders. Wanneer het vermogen te groot werd, kon de vooras het motorgeweld niet meer aan met rokende voorwielen en onderstuur (het over de voorwielen rechtdoor schuiven in een bocht, nvdr.) tot gevolg. Met de vierwielaandrijving kon Audi ook performantere motoren gaan gebruiken en opboksen tegen zijn (toen) nieuwe concurrenten. Quattro-aandrijving maakte voor Audi het verschil en ook in de rallysport reed Audi de concurrentie op een hoopje. Ook vandaag is deze aandrijfmethode noodzakelijk in de meest krachtige modellen, al wordt het ook om veiligheidsredenen in minder krachtige versies aangeboden. Sinds 1980 werd de technologie reeds gebruikt in meer dan 100 productiemodellen. De 8 milljoenste Quattro-versie is een nieuwe Q5 die in de Mexicaanse fabriek van San José Chiapa in Mexico werd gebouwd. (Belga)

In de beginjaren van de Quattro-aandrijving was dit voor Audi een technische noodzaak. Audi moest nog timmeren aan zijn premiumstatus en had een manier nodig om veel vermogen op het asfalt te kunnen zetten. Audi wilde zich (35 jaar geleden) steeds meer meten met BMW en Mercedes en die constructeurs hadden geen moeite om hogere prestaties via achterwielaandrijving op het asfalt te zetten. Bij Audi, die genoodzaakt was om de voorwielaandrijving (van VW) te gebruiken, lag dat anders. Wanneer het vermogen te groot werd, kon de vooras het motorgeweld niet meer aan met rokende voorwielen en onderstuur (het over de voorwielen rechtdoor schuiven in een bocht, nvdr.) tot gevolg. Met de vierwielaandrijving kon Audi ook performantere motoren gaan gebruiken en opboksen tegen zijn (toen) nieuwe concurrenten. Quattro-aandrijving maakte voor Audi het verschil en ook in de rallysport reed Audi de concurrentie op een hoopje. Ook vandaag is deze aandrijfmethode noodzakelijk in de meest krachtige modellen, al wordt het ook om veiligheidsredenen in minder krachtige versies aangeboden. Sinds 1980 werd de technologie reeds gebruikt in meer dan 100 productiemodellen. De 8 milljoenste Quattro-versie is een nieuwe Q5 die in de Mexicaanse fabriek van San José Chiapa in Mexico werd gebouwd. (Belga)