Elektrische auto's leveren geen hoger veiligheidsrisico op dan conventionele brandstofauto's. Dat blijkt uit een grootschalig Nederlands onderzoek van CE Delft (eind 2020) in opdracht van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (een agentschap van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat en het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit).

Reizen met je elektrische wagen is reizen zonder grenzen. Het netwerk van elektrische laadpunten in Europa groeit immers gestaag. Al ben je nog niet overal even welkom.

Als je voor het eerst achter het stuur zit van een elektrische wagen, zit je meteen lekker comfortabel. Dat prettige gevoel is in belangrijke mate te danken aan de veilige wegligging van de wagen. Zeker in bochten en op een nat wegdek merk je meteen het verschil. Hoe dat komt?

Niet elke batterij gaat even lang mee. Logisch, want de levensduur hangt mede af van hoe frequent en intensief je hem gebruikt. Zeg maar, van het aantal afgelegde kilometers.

Het wordt steeds prettiger en comfortabeler om op vakantie te vertrekken met een elektrische wagen. De nieuwste generatie heeft een actieradius van 400 km of meer, wat maakt dat 1 tussenstop doorgaans volstaat om op je vakantiebestemming te geraken.

Een elektrische wagen vergt minder onderhoud dan een wagen met een brandstofmotor. Hij bevat minder slijtagegevoelige mechanische onderdelen en maakt gebruik van een duurzaam regeneratief remsysteem (hierdoor rem je op de elektromotor en spaar je de gewone remmen).

De geschiedenis van elektrisch rijden is een vat vol verrassingen. Wist je dat de elektrische wagen al langer bestaat dan de wagen met verbrandingsmotor?