Achtste generatie Porsche 911

28/11/18 om 08:22 - Bijgewerkt om 08:24

Bron: Belga

Vandaag op 28 november zal Porsche op het autosalon van Los Angeles de 8ste generatie van de 911 voorstellen. Precies 55 jaar geleden werd de eerste generatie van deze inmiddels legendarische sportwagen gelanceerd. Hij zou aanvankelijk 901 worden genoemd, maar een patent van Peugeot besliste daar anders over dus werd de opvolger van de 356 tot 911 omgedoopt.

Achtste generatie Porsche 911

Achtste generatie Porsche 911 © BELGA

De eerste generatie werd geleverd met een tweeliter zescilinder boxermotor in de staart die de achterwielen aandreef. De motor was luchtgekoeld en dat principe zou ook de volgende generaties behouden blijven, al zou de cilinderinhoud gestaag worden vergroot. De tweede generatie is het G-model, te herkennen aan de harmonicabumpers en het werd de eerste 911 waarvan een turboversie en een cabrio werd ontwikkeld.

De 964 die daarop volgde zou voor het eerst ook met vierwielaandrijving worden geleverd (Carrera 4) en de 993 werd de vierde generatie en meteen het laatste luchtgekoelde model. Later zou de 996 de wacht aflossen en deze werd aangedreven door een watergekoelde boxermotor die een lager verbruik aan een schonere emissie koppelde. Dit model herken je aan de vrij vlak gemonteerde koplampen. Hij wordt opgevolgd door de 997, die andermaal meer rechtopstaande koplampen krijgt.

Momenteel is er de 991, waarvan we morgen de opvolger zullen zien. Ook bij dit model zal het gamma motorisaties uitsluitend uit turbomotoren bestaan.(Belga)

Onze partners