Urbain Vandormael

‘Aan het stuur van een cabrio: Mercedes hoopt op zonnigere tijden’

Urbain Vandormael Expert autosector. Schrijft op Knack.be wekelijks over nieuwigheden in autoland.

Proportioneel worden de meeste cabrio’s in typische regenlanden als Engeland en België verkocht. Maar wat heb je aan een open dak als het constant regent dat het giet? Gelukkig komt na regen zonneschijn en zijn de moderne cabriodaken waterdicht.

De cabrio is zo oud als de auto zelf. En die eerste auto was een Mercedes-Benz. Overlopen we de historiek van de cabrio springt het pionierswerk van de Duitse premiumfabrikant in het oog. De meeste innovaties in het cabriosegment staan op zijn naam, tot op vandaag bezit Mercedes-Benz het meest veelzijdige modellenaanbod in dit nichesegment. De voorbije maanden stelde het merk met de ster met de S-cabrio en C-cabrio twee nieuwe modellen voor en kregen de SLC en SL een ingrijpende facelift.

Uitbreiding van het C-klasse gamma

Niet eens zo lang geleden bestond het gamma van Mercedes-Benz uit amper drie modelreeksen, vandaag telt de C-klasse alleen al vijf koetswerkvarianten. Naast de berline, break, SUV en coupé is er sinds kort ook een cabrio – als een afgeleide van de C-coupé, met een elektrisch bedienbaar stoffen dak. Hij volgt daarmee het voorbeeld van de S 500 cabrio terwijl de roadsters SLC en SL zijn uitgerust met een hardtop uit metaal.

De volautomatische, klassieke stoffen kap is standaard in het zwart uitgevoerd. Tegen een meerprijs is die ook verkrijgbaar in de kleuren donkerbruin, donkerblauw, donkerrood én met een akoestische kap die de wind- en rijgeluiden reduceert. De meerlagige kap is afgeleid van de S 500 cabrio en kan tot 50 km/h en in minder dan 20 seconden worden geopend of gesloten. Na het openen vouwt het dak stil en zorgvuldig in elkaar om vervolgens te verdwijnen in de bagageruimte. Met gesloten dak omvat die 360 liter, met open kap vermindert de inhoud van de bagageruimte tot 285 liter, wat volstaat voor een weekendje uit. Een elektrisch windscherm dat discreet boven de voorruit is ingewerkt, herleidt – in combinatie met het windscherm achter de achterste zetels – zelfs forse rijwind tot een aangenaam briesje.

C-cabrio
C-cabrio© GF

Binnenin refereert de cabrio aan de coupé. De hoogwaardige materialen en voortreffelijke afwerking stralen luxe en sportiviteit uit. Om het gewicht zo laag mogelijk te houden en de carrosserie toch voldoende stijfheid te bezorgen, is de C-cabrio opgebouwd uit lichtmetalen onderdelen en zijn aanpassingen uitgevoerd aan de voorzijde en bodemplaat. Daardoor voelt de dakloze coupé zeer solide aan en geeft hij geen krimp, ook niet in snelle bochten. Van parasietgeluiden of fricties tijdens het rijden is geen spoor te bekennen, ook niet op kasseiwegen.

Het motorenpallet bestaat uit zes benzinemotoren met een vermogen dat varieert van 156 pk voor de 1.6 liter viercilinder (C 180) tot 367 pk (C 43). De AMG C 43 4MATIC cabrio is uitgerust met de nieuwe 3.0-liter V6-biturbo met een vermogen van 367 pk en een koppel van 520 Nm. Het topmodel spurt in amper 4,8 seconden van 0-100 km/u, de topsnelheid is elektronisch begrensd op 250 km/u. De AMG Performance 4MATIC oriënteert het vermogen nadrukkelijk richting achterwielen wat bijdraagt aan de sportieve rijprestaties.

De twee viercilinderdieselmotoren leveren respectievelijk 170 pk (C 220d) en 204 pk (C 250d) en zijn uitgerust met de SCR-technologie (Selective Catalytic Reduction) die bijdraagt aan een lagere uitstoot. De C 220d is ook beschikbaar als 4MATIC. Bijkomende opties zijn de pneumatische ophanging AIRMATIC en permanente elektrische sturing van het schokdempersysteem op de voor- en achteras. Die verhogen het rijcomfort in alle omstandigheden.

C-cabrio
C-cabrio© GF

Om rijke Saudi’s en Chinezen te plezieren, is de C-cabrio ook leverbaar in een sportieve AMG C 63 en AMG C 63S-uitvoering. In de eerste versie levert de 4,0 liter V8 een vermogen van 476 pk en sprint hij in 4,2 seconden naar 100 km/u, in het geval van de C 63S bedraagt het motorvermogen zegge en schrijve 510 pk en de trekkracht 700 Nm. Daarmee is die een tiende van een seconde sneller dan de C 63. In beide gevallen is de topsnelheid elektronisch begrensd op 250 km/u, maar voor enkele euro’s extra wordt die begrenzing opgeheven en bereikt de AMG C 63S een topsnelheid van 280 km/u. Een en ander verklaart waarom deze topversie 96.400 euro kost, of meer dan het dubbele van het instapmodel dat 42.100 euro staat geprijsd.

Roadster, ultieme beleving van cabrio-rijden

SLC
SLC© GF

En dan is er nog de SLC, de kleine broer van de grote SL. Beide roadsters met een relatief ruime koffer in vergelijking met de cabriomodellen van de S- en C-klasse hebben dit jaar een facelift ondergaan, in het geval van de SLC gaat dat gepaard met een andere typebenaming. Dit om een beter overzicht over de modellenstructuur te bewerkstelligen. Beide tweezitters zijn uitgerust met een stalen vouwdak dat twintig jaar geleden zijn première vierde en via een inventieve techniek snel open en dicht plooit én relatief weinig plaats inneemt in de koffer.

Het is allicht geen toeval dat in de meerderheid van de gevallen een vrouw achter het stuur van een SLC zit.

Optisch is de verwantschap van de vierde generatie met de derde zeer groot, het verschil zit hem veeleer onder de motorkap. Daar vind je voortaan enkel nog turbomotoren terug die allemaal al aan de toekomstige Euro 6-norm voldoen. Dat betekent dat ze zuinig zijn en weinig schadelijke uitlaatgassen produceren. Mercedes-Benz introduceert op de SLC ook een nieuwe 9-trapsautomaat die overtuigend tewerk gaat. Het motorenaanbod omvat naast de 1.6 l. en 2.0 l. benzinemotoren van respectievelijk 156 en 184 pk ook een 2.1 l. turbodieselmotor van 204 pk met een normverbruik van 4,4 l/100 km die enkel in de AMG SLC 43 zijn meerdere moet erkennen, niet op het vlak van verbruik en CO2-uitstoot (114 g/km) maar inzake prestaties. Rij-impressies met deze uiterst sportieve versie moet ik je schuldig blijven, maar daarom niet getreurd. De SLC is niet bedoeld om de Alfa Romeo 4C spider het vuur aan de schenen te leggen, de SLC wil in de eerste plaats behagen… cruisen in de plaats van racen, zien en gezien worden!

Het is allicht geen toeval dat in de meerderheid van de gevallen een vrouw achter het stuur van een SLC zit, waarmee ik geen afbreuk wil doen aan de sportieve prestaties en rijkwaliteiten van de kleine broer van de grote SL. Hoewel die laatste fors meer kost dan de SLC, is het verschil in beleving veel minder groot dan het prijsverschil laat vermoeden. Door zijn stalen vouwdak is de SLC het ganse jaar inzetbaar en krijg je twee auto’s voor de prijs van één, voorzien van de modernste assistentie- en veiligheidssystemen. Die zijn spijtig genoeg niet in de instapprijs van 34.485 euro inbegrepen. Maar ook zonder die extra’s maakt de SLC een zeer solide en overtuigende indruk en charmeert hij door zijn voortreffelijk rijgedrag en sportieve prestaties, in combinatie met het gebruik van hoogwaardige materialen en een vijfsterrenafwerking.

Daarom, laat je maar eens gaan. Na regen komt zonneschijn en voor een brave B-klasse heb je nog tijd genoeg. Bij Mercedes hopen ze ondertussen op zonnigere tijden.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content